в. "Сега"

Нов връх в самодейното ни кино бележи "мегапродукцията" (из пиар бележките) "Дамасцена". Неин режисьор е Тодор Анастасов, познат като актьор - играл е в "Лавина", "Под прикритие", "Дякон Левски". Топлите връзки с творбата на Максим Генчев (със сходни художествени качества) са повече от една: в главната роля е тамошният Дякон - плевенският театрален актьор Веселин Плачков. Партнират му Димитър Баненкин, Неда Спасова, Симона Халачева, Троян Гогов, Любомир Фърков.... някъде тук драгият зрител губи интерес към списъка с непознати имена. Лансирането на нови лица не е нещо лошо, стига да стоят органично на екрана и да не произнасят репликите си изнесено и фалшиво, както само актьор в български филм умее. Участват и 1300 статисти, които за щастие нямат думички. Сценарист и продуцент е поетесата Мария Лалева. 

В "Дамасцена" не става дума само за професионална неопитност, а за превес на пиара над киното. Това е един дълъг и скъп рекламен клип, финансиран от собственика на едноименната розоварна в село Скобелево. Според Лалева сценарият се опира на действителни случки от живота на мецената. 

"Дамасцена" разказва за мечтата на едно 5-годишно дете да направи храм на царицата на розите и да се ожени за нея. Действието прекосява няколко десетилетия и показва героя Течо на фона на политическите, социални и морални метаморфози в България от 80-те години до днес. "Дамасцена" не пропуска да посвири на модната патриотична струна и сякаш съзнателно се насочва към публика, която рядко ходи на кино и й липсва критична оценка за показаното на екрана. Но по-печалното е, когато в заблуда съзнателно изпадат и въвеждат зрителите хора с киноопит и образование (има такива в екипа).

А ето как продукцията се авторекламира в съобщение до медиите след премиерата в Старозагорската опера (и втората прожекция в столичното кино "Люмиер"): "Първите зрителски отзиви говорят за "красив и визуално изпипан филм с пленяваща история за успешно осъществена мечта тук, в България". Вероятно визуалното изпипване се отнася за няколкото ефектни кадъра от дрон над Розовата долина. 

Идеята за филм, фокусиран върху българската роза, е принципно благодатна - досега такъв нямахме. Най-известното визуално изображение на този очевиден национален символ си остава розоберачката от опаковката на "Обикновен локум". Може да се каже, че все още нямаме. Има определени изисквания, които трябва да са спазени, за да може едно аудиовизуално начинание да се нарече филм. Тук те трудно се откриват. 

Добавете коментар


Защитен код
Обнови

  • ДИАГНОЗА

    България се изолира културно от Европа и света

    „Държавата и правителството успешно не забелязват болните проблеми, свързани с деградацията на европейските и национални ценности. Патриотизмът е подменен от агресивен и повърхностен национал-популизъм“, категорични са основателите на движение „Реформи в културата“.

  • ПОРТРЕТ

    Памет за Балабанов

    Той бе умен, талантлив и вещ в професията си сценарист и режисьор, под чието ръководство направиха върхови превъплъщения плеяда актьори като Сергей Бодров младши, Сергей Маковецки, Дмитрий Дюжев, Александър Яценко, Никита Михалков, Ингеборг Дапкунайте, Михаил Скрябин, Алексей Серебряков, Алексей Чадов, Леонид Бичевин, Виктор Сухоруков.

     
  • ОТКЪС

    Светлана Алексиевич - "Чернобилска молитва"

    Книгата описва личната трагедия на хората след Чернобилската трагедия и показва как тя е повлияла на техния живот.

     

„Ние не се учехме да бъдем артисти, художници или писатели – ние се учехме да бъдем.”

Пол Маккартни, английски музикант, роден на 18 юни преди 76 години

Анкета

Нормално ли е премиерът да рекламира фирма за хазарт?

"Смъртта на Сталин" на Армандо Янучи (ревю)

И дано повече хора осъзнаят, че най-верният сателит на Русия - България, се е ръководила единствено по този модел.

"Първичното чувство за невинност" от Дана Григорча (ревю)

Дана Григорча има неоспорим талант да разказва истории, очевидно знае стотици, и то автентични, и ги разказва с носталгия, която българите отлично познаваме. 

"Виктория и Абдул" на Стивън Фриърс (ревю)

Джуди Денч изнася филма на раменете си. Всеки неин едър план е уникален - тази актриса владее всяко мускулче на лицето си, тя може да играе дори само с очи, само с бръчките си дори.

За „Соло“ без гняв, но с разочарование

Основният виновник за получения резултат е продуцентът Катлийн Кенеди, силният човек в „Дисни“, сменила безцеремонно Крис Милър и Фил Лорд и сметнала, че тандемът Каздан  - Хауърд ще е по-успешен и рентабилен.

След края на сезона

Програмирането му  по bTV е извън всяка критика. Може да се гледа безпроблемно само от пенсионери, домакини и безработни.

„Янините девет братя” – опера от Любомир Пипков” от Пламен Карталов (ревю)

Авторът е отворил партитурата на този безспорен шедьовър с амбицията да разкрие и преосмисли образа на неговите философски, психологически и социално- обществени послания.