ЮРИЙ РЕШЕТО, DW

 „Матилда" е надеждно скрита. Нищо не показва, че има премиера - нито плакат, нито програмна брошура. Вместо това в програмата на прочутия Мариински театър е обявен гастрол на естонския национален балет. И нищо друго.

Едва ли някой подозира, че на 23 октомври 2017 предстои премиера с национално значение – премиера, която от месеци държи в напрежение цялата страна. Това е историята за Матилда - главната героиня в едноименния филм на руския режисьор Алексей Учител. Матилда Кшесинская се е наричала красивата танцьорка от полски произход, която преди сто години завърта главата на руския цар Николай II. Аферата за малко не му струвала трона. В последния момент монархът се отказва от своята любима и се завръща при съпругата си – недотам красивата принцеса от германски произход Алис фон Хесен-Дармщат, известна в Русия като Александра (Алиса) Фьодоровна. Тронът е спасен, но не за дълго…

Този сюжет, заснет по маниера на Холивудски опус с пищни исторически костюми, от вече близо година е трън в очите на Руската православна църква, а за войнствените ѝ последователи – повод да сеят омраза и насилие. Междувременно скандалите станаха толкова шумни, че множество киносалони не желаят да показват филма, а германският актьор Ларс Айдингер, който изпълнява главната роля, дори се отказа от посещението си в Русия поради страх от физическа разправа. В Русия клеветят Айдингер и го наричат „гей и порно-изпълнител".

Наталия срещу Матилда

Инициатор на клеветническата кампания е една нежна блондинка: Наталия Поклонская – една от най-пъстрите птици в руската политика. Бившата прокурорка от полуостров Крим и сегашна депутатка в Думата преди около година откри кампанията срещу „Матилда", превръщайки я в своя лична кауза. Обвинението е следното: царят, който е свален от власт по времето на Октомврийската революция от 1917 и убит от болшевиките, а после канонизиран за светец от Руската православна църква, бил представен по „недостоен начин". А законодателството в Русия предвижда наказания за подобни неща.

Депутатката е гледала не филма, а само рекламния клип за него, но твърди, че и той ѝ е бил достатъчен, за да разбере в колко непристойна светлина е представен монархът. Поводът за това явно е една твърде плаха креватна сцена на царя с неговата любима.

Безконтролно насилие

Поклонская поведе яростна битка срещу филма: събираше подписи, подаде жалба в прокуратурата, ангажираше всевъзможни експерти. Но всичките ѝ усилия останаха напусто, защото оценките гласяха, че филмът може да бъде показван. До този извод достигна дори и Държавната Дума, чиито членове го изгледаха при закрити врати и отсъдиха, че няма повод филмът да бъде спрян.

Но тези оценки дойдоха твърде късно: духът на религиозно мотивираната омраза отдавна вече беше изпуснат от бутилката. Прекалено дълго властите бездейно слушаха заплахите на групировката „Свещена Русия – Християнска страна" и на депутатката Поклонская.

През февруари тази година въпросната групировка заплашваше, че ще пали всички кина, които се осмелят да покажат „Матилда", защото трябвало да „защитава честта на царя". Година по-късно един от водачите на „Свещена Русия" бе арестуван, а самата групировка – забранена. Но и тази мярка дойде твърде късно, както личи от хрониката на последвалите събития. На 4 септември, няколко дни преди предпремиерното представление в Екатеринбург, малък бус се вряза в киното, което трябваше да покаже филма. Киното изгоря до основи. Шофьорът-подпалвач обясни, че по този начин искал да изрази протеста си срещу филма.

В нощта срещу 12 септември в Москва беше подпалена колата на адвоката, който защитава режисьора на филма. Задържани бяха трима души, единият от които е член на  религиозно-екстремистката групировка „Свещена Русия". По време на обиските в дома на единия от задържаните са намерени лепенки с призива „Да подпалим Матилда".

Серията от насилие не можа да бъде спряна и от личната молба на режисьора Алексей Учител, отправена към руския президент Путин. Екстремистите навярно няма да успеят да осуетят премиерата в Мариинския театър, но провокации и атентати не са изключени и то, независимо, че филмът за царя дори не фигурира в официалната му програма.

 

Добавете коментар


Защитен код
Обнови

  • ПОРТРЕТ

    Памет за Балабанов

    Той бе умен, талантлив и вещ в професията си сценарист и режисьор, под чието ръководство направиха върхови превъплъщения плеяда актьори като Сергей Бодров младши, Сергей Маковецки, Дмитрий Дюжев, Александър Яценко, Никита Михалков, Ингеборг Дапкунайте, Михаил Скрябин, Алексей Серебряков, Алексей Чадов, Леонид Бичевин, Виктор Сухоруков.

     
  • ОТКЪС

    Светлана Алексиевич - "Чернобилска молитва"

    Книгата описва личната трагедия на хората след Чернобилската трагедия и показва как тя е повлияла на техния живот.

     

Безнадеждни са моите думи,

безнадеждна е мойта любов,

моя стих е лъча на безумие,

мойта песен е горестен зов.

Николай Лилиев, поет и драматург, роден на 26 май преди 133 години

Анкета

Тревожи ли Ви, че в България медиите са под натиск?

Да - 97.1%
Не - 0%
Не смятам, че са под натиск - 2.9%

"Смъртта на Сталин" на Армандо Янучи (ревю)

И дано повече хора осъзнаят, че най-верният сателит на Русия - България, се е ръководила единствено по този модел.

"Първичното чувство за невинност" от Дана Григорча (ревю)

Дана Григорча има неоспорим талант да разказва истории, очевидно знае стотици, и то автентични, и ги разказва с носталгия, която българите отлично познаваме. 

"Виктория и Абдул" на Стивън Фриърс (ревю)

Джуди Денч изнася филма на раменете си. Всеки неин едър план е уникален - тази актриса владее всяко мускулче на лицето си, тя може да играе дори само с очи, само с бръчките си дори.

Непретенциозна комедия за лятна разтуха

„Революция X“ ще си намери своята публика, особена в настъпващите горещи дни и ще се хареса от зрители с по-непретенциозен вкус, търсещи в киното основно леката забава.

Архитектура за хора от третата възраст

Книгата „Архитектура за хора от третата възраст“ променя представата за това какво означава „старчески дом“ и показва чрез различни примери как тези социални домове могат да бъдат авангард на архитектурата като цяло, което е и пример как не трябва да се робува на закостенелия образ. 

Духовен зомби апокалипсис

 

 

"Нелюбов" на Андрей Звягинцев регистрира разпада на едно семейство и едно общество