СИЙКА ЛАПАЧКА

Тричасова Балетна гранд гала на сцената на Старозагорската опера на 26 юли! Експлозия на талант, емоции, красота! Публиката ни най-малко не се смути от промяната на мястото на спектакъла (планиран за откритата сцена на Античния форум „Августа Траяна“ в Стара Загора). В залата на Държавна опера-Стара Загора зрителите съпреживяха удоволствието от своеобразния танцов маратон с брилянтно подбрани класически бисери и авторски танцови номера. 

Не е новина, че в България има многочислена балетна публика. И то – разбираща публика с определени очаквания. Балетът на Държавна опера-Стара Загора също се радва на привилегията да има вдъхновена и вярна публика, която вече идва определено, за да аплодира постиженията на артистите и да подкрепи любимото изкуство. Без преувеличение, голямото завоевание на този отминаващ за Операта балетен сезон, е присъствието на примабалерината, педагог и хореограф Силвия Томова. Амбициозният художествен ръководител на балетната трупа пристигна в „града на липите“ в началото на ноември миналата година. Събра с името и с авторитетната си биография млади танцьори от България, Гърция, Албания, Великобритания, Франция, Япония, Южна Корея, Тайван. В края на ноември представи първата премиера на балетната трупа – „Делвата” от Алфредо  Казела, поставена от именития италиански хореограф Флавио Бенати. В края на февруари балетната трупа триумфира с премиерата на двата едноактни спектакъла „Ромео и Жулиета” и „Полет към светлината” по хореография на Силвия Томова. И веднага даде заявка,че има нужда от нови висоти. Обяви го на висок глас на балетната гала на 29 април – Международния ден на танца. И ги постигна. С „Лебедово езеро” от П. И. Чайковски през месец май – непоставян досега на сцената на Операта в Стара Загора балет. През ноември 2016 г. зрителите  не можеха да повярват, че ТОВА е Балетът на Стара Загора, през април му се радваха и аплодираха, през май – вече се гордееха с него. През юли цял стадион се разшумя щастливо, когато балетът на Стара Загора излезе пръв още в увертюрата на операта „Кармен”. Същата неудържима реакция се повтори и в спортния комплекс „Правец“ на „Моцартовите празници“ – отново в „Кармен“

През юли, на 26 юли – в Балетната гранд гала, Силвия Томова заяви пред балетната публика:

- Че съизмерва творчеството си и на балетните артисти от трупата на Държавна опера-Стара Загора само с най-високите върхове и постижения в страната и в чужбина

- Че има вкус, усет, сетивност не само за класическия балет, а и за всичките негови жанрове и стилове

- Че подготвя нещо ново и различно (довери го чрез програмата на Балетната Гранд гала) и винаги трябва да се очаква неочакваното

- Че е почтен и благодарен творец, влюбен и предан на изкуството си и че иска да покаже на всички с много обич, КЪДЕ и КАК в България се развива негово величество балетът – като покани първите солисти на Националния балет, на  Балета на Държавна опера-Русе, на Балет „Арабеск”, както и от недалечна Румъния.

За Силвия Томова Балетна гранд гала означава многочасова среща с танца – така, както се прави навсякъде по света. Големите балетни образци са с времетраене 3 часа, в някои случаи и над 4 часа на пълните версии. Точно такава програма тя предложи и на 26 юли - богата и разнообразна с плавен преход от класическия танц към модерния. Три часа отлетяха като един миг за притихнала и ликуваща публика, която демонстрира с поведението си, че оценява шанса си да присъства на неповторим спектакъл. Трето действие на балета-перла „Лебедово езеро“, вариации и па де дьо от „Жизел“, „Лешникотрошачката“, „Спящата красавица“, „Дон Кихот“, „Корсар“, „Кармен-сюита“ – класика и модерност на палци. В балетния маратон преживяха своя голям успех и солистите на Балета на Старозагорската опера Анелия Димитрова, Нанако Имай, Кремена Костова, Мария Лакка, Ромина Славова, Златомир Колев, Ивайло Янев, както и артистите от цялата многонационална  трупа. Вълшебство и придихание завладя залата, когато на сцената се появиха примабалерините Марта Петкова и Веса Тонова. Великолепна изява на примабалерината Весела Василева, както и на Зорница Петрова – и двете от трупата на Русенския балет. Вълнуващо изпълнение на гост-солистите на Операта в Яш, Румъния Мария Лозанова и Думитру Бузинку. Радост и възторг пред мъжкото представяне и виртуозност на изпълненията на Емил Йорданов, Александър Александров, Даниел Тичков, Стоян Фъртунов.

Впечатляващо изпълнение на балетните артисти на Старозагорската опера на бутиковата миниатюра  „Спомени“ / „Memories” (танц, музика и хореография) на Йоана Влагули от Гърция /балерина от трупата на Старозагорския балет/, под акомпанимента на диригента Димитър Косев. Симпатична свежест в програмата внесе и авторската хореография на Силвия Томова по „Пъстървата“ на Шуберт в изпълнение на Анелия Димитрова, Ромина Славова, Ивайло Янев и Стоян Фъртунов.

И…по реакциите в залата се усети, че модерното бе разбрано, прието, одобрено и поощрено с овации – за чудесните танцьори от Балет „Арабеск” Мария Касабова и Валери Миленков, които изпълниха „Късна история“ по хореография на своя талантлив колега Филип Миланов. Филип Миланов и солистката на Русенския балет Зорница Петрова представиха зашеметяващо „Сянката на твоята усмивка” по хореография на солиста на Балет „Арабеск“ и хореограф Асен Наков. Блестящ Александър Александров в неговия атрактивен номер „Буржоа“ по музика на Жак Брел. Поздравления за Филип Миланов, който бе и хореограф на последното изпълнение в Балетната гала “Dies irae” по музика на Карл Дженкинс, поставено специално за балетната трупа на Старозагорската опера, като финал на последния за сезона незабравим танцов 26 юли.

 

Добавете коментар


Защитен код
Обнови

  • ДИАГНОЗА

    България се изолира културно от Европа и света

    „Държавата и правителството успешно не забелязват болните проблеми, свързани с деградацията на европейските и национални ценности. Патриотизмът е подменен от агресивен и повърхностен национал-популизъм“, категорични са основателите на движение „Реформи в културата“.

  • ПОРТРЕТ

    Памет за Балабанов

    Той бе умен, талантлив и вещ в професията си сценарист и режисьор, под чието ръководство направиха върхови превъплъщения плеяда актьори като Сергей Бодров младши, Сергей Маковецки, Дмитрий Дюжев, Александър Яценко, Никита Михалков, Ингеборг Дапкунайте, Михаил Скрябин, Алексей Серебряков, Алексей Чадов, Леонид Бичевин, Виктор Сухоруков.

     
  • ОТКЪС

    Светлана Алексиевич - "Чернобилска молитва"

    Книгата описва личната трагедия на хората след Чернобилската трагедия и показва как тя е повлияла на техния живот.

     

„Животът започва от другата страна на отчаянието.”   

Жан-Пол Сартр, френски философ, роден на 21 юни преди 113 години

Анкета

Нормално ли е премиерът да рекламира фирма за хазарт?

"Смъртта на Сталин" на Армандо Янучи (ревю)

И дано повече хора осъзнаят, че най-верният сателит на Русия - България, се е ръководила единствено по този модел.

"Първичното чувство за невинност" от Дана Григорча (ревю)

Дана Григорча има неоспорим талант да разказва истории, очевидно знае стотици, и то автентични, и ги разказва с носталгия, която българите отлично познаваме. 

"Виктория и Абдул" на Стивън Фриърс (ревю)

Джуди Денч изнася филма на раменете си. Всеки неин едър план е уникален - тази актриса владее всяко мускулче на лицето си, тя може да играе дори само с очи, само с бръчките си дори.

За „Соло“ без гняв, но с разочарование

Основният виновник за получения резултат е продуцентът Катлийн Кенеди, силният човек в „Дисни“, сменила безцеремонно Крис Милър и Фил Лорд и сметнала, че тандемът Каздан  - Хауърд ще е по-успешен и рентабилен.

След края на сезона

Програмирането му  по bTV е извън всяка критика. Може да се гледа безпроблемно само от пенсионери, домакини и безработни.

„Янините девет братя” – опера от Любомир Пипков” от Пламен Карталов (ревю)

Авторът е отворил партитурата на този безспорен шедьовър с амбицията да разкрие и преосмисли образа на неговите философски, психологически и социално- обществени послания.