СВЕТЛАНА ГЕОРГИЕВА

От половин година търся да купя романа "Тютюн". Не комунистическата редакция, а оригинала. За сина ми, който ще се явява на матура през май. 

Само че единственото налично издание е с твърди корици и цена 40 лв. "Дайте с меки", казвам на книжарите. "За ученик е, не ми трябва луксозно издание."

"Нямаме", отвръщат те. "Г-жа Димова не разрешава издания с меки корици."

Чудно! Дъщерята на писателя, която държи авторските права, смята, че трябва да печели от учениците - така явно я ръководи претенцията й за християнски морал. Сигурно не си дава сметка, че те са тези, които биха си купили романа. Всички останали го имаме в по няколко екземпляра от преди 1989 г. Все луксозни издания. И не ги препрочитаме.

Прословутата "Библиотека за ученика" също е пас. А уж осигуряваше достъпни издания на всички изучавани в училище автори и произведения. Вместо това по електронните книжарници се намират две издания на цена от 5 и 6 лв., в които романът е преразказан. Благодаря!

На Коледния панаир на книгата проведох следния разговор с представителка на мастито издателство:

- Търся оригиналния "Тютюн" с меки корици.

- Имаме само луксозно издание, - казва тя. - Мога да ви направя отстъпка от 5 лв. и да ви го дам за 35 лв.

Дебелият том се оказва напечатан в курсив - ситно и къдраво.

- Този шрифт не се чете! - казвам. - Кой е решил да го напечата в курсив! Художникът ли? 

- Ами те, художниците, не четат. - отговаря с неудобство дамата. 

Уважаеми издатели, драга г-жо Димова, успех с продажбите на нечетивния ви и суперскъп "Тютюн"! Дано да забогатеете! Аз пък ще си сваля романа от нета съвсем без пари. А можехте да спечелите от мен прилична сума, стига да не бяхте алчни, недалновидни и да не се отнасяхте към читателите с презрение. 

Коментари  

-1 #1 Pelikan 15-01-2017 13:31
Ами като не искаш "комунистическа редакция" какво си заврякала!? Така е при капитализма - всичко е за пари и авторски права, какво се правиш на ударена с мокър парцал!
Цитиране
  • ОТКЪС

    Андрей Соколов - „За нашия дом"

    Книгата носи в себе си и предлага на вниманието на читателите важни факти, имена на хора, снабдена е със справочен апарат, който би бил полезен на всеки интересуващ се от историята на Шумен и България през отминалото 20-то столетие. 

     
  • ДИАГНОЗА

    България се изолира културно от Европа и света

    „Държавата и правителството успешно не забелязват болните проблеми, свързани с деградацията на европейските и национални ценности. Патриотизмът е подменен от агресивен и повърхностен национал-популизъм“, категорични са основателите на движение „Реформи в културата“.

     
  • КЛАСИКА

    30-те най-добри книги според французите

    Класацията е на френския вестник “Le Monde” от 2013 г. Литературни експерти са селектирали 200 заглавия, а списъкът с първите сто е формиран след избор на десетки хиляди читатели. Представяме ви първите 30.

     
  • ПОРТРЕТ

    Памет за Алексей Баталов

    Макар и да изглежда, че е бил галеник на съдбата, битието на актьора не е постлано само с лалета и рози.

„Мъжът трябва да понася всичко, което му предлага животът – с храбро сърце и шеги на уста, иначе не е мъж.“

Селма Лагерльоф, шведска писателка, родена на 20 ноември преди 160 години

Анкета

Липсва ли ви гражданската позиция на хората на изкуството?

Не, те са творци. - 7.1%
Да, те са истинският елит на обществото - 92.9%

"Пътуване до Хавай" на Хесус дел Серо (ревю)

От същата "серия" е и "Пътуване с татко" (2016) на Анка Мируна Лазареску - отново за бягството отвъд Желязната завеса и за трагичните последици от връщането пак зад нея.

"Смъртта на Сталин" на Армандо Янучи (ревю)

И дано повече хора осъзнаят, че най-верният сателит на Русия - България, се е ръководила единствено по този модел.

"Първичното чувство за невинност" от Дана Григорча (ревю)

Дана Григорча има неоспорим талант да разказва истории, очевидно знае стотици, и то автентични, и ги разказва с носталгия, която българите отлично познаваме. 

Нова среща с хумора на братя Мормареви

„Еврейски вицове“ е една миниенциклопедия на еврейския дух, на усета на този народ да се шегува и иронизира дори в най-трагични мигове от съществуването му.

"Валутният риск в икономиката" (ревю)

Съществени моменти в монографията са анализираните валутен риск и валутна система в България от 1878 г. досега, както и практико–приложните измерения на валутния риск.

Късното признание на Орсън Уелс

„От другата страна на вятъра“ е не само присмех към лудостта на целулоидния свят, а  по-скоро равносметка на един изминат и пълен с провали и амбиции творчески път, в чието начало се откроява с елмазен блясък шедьовъра „Гражданинът Кейн“(1941), а в края е изкусителния експеримент „Ф като фалшификация“(1975).