ПЕТЪР ВАСИЛЕВ

По кината тръгна и най-очакваната прожекция в жанра научна фантастика за 2015 г. - „Марсианецът“. Филмът е режисиран от Ридли Скот, а в главната роля е талантливият Мат Деймън. В актьорския състав са още Джесика Частейн, Кейт Мара, Шон Бийн, Чуетел Еджиофор и др. Филмът е адаптация на едноименния бестселър от 2011 г. на Анди Уеър и се върти около астронавта Марк Уотни - оставен на Марс след инцидент и принуден да оцелява на Червената планета, докато бъде намерен начин да бъде върнат на Земята.

Лентата коренно се различава от най-хитовите научнофантастични продукции през последните 2 години – „Гравитация“ на Алфонсо Куарон и „Интерстелар“ на Кристофър Нолан. Скот страни от научни теории и не се опира на интерпретации на законите на физиката, квантовата механика и астрономията. Фокусът е върху сюжета – той е едновременно абсурден и наивен, но и в същото време увлекателен и интригуващ. 

Изобретателността на героя на Деймън - ботаникът и астронавт Уотни, предизвиква любопитство, а чувството му за хумор отпуска и развеселява. Очаквано, Мат Деймън е на висота и се справя отлично. Действието увлича, като е хиперболизирана драматичността във финалните сцени – нещо типично за „Холивуд“. 

В сюжета има и конфликт - служителите на НАСА се опитват да спасят Уотни, но и да не навредят на публичния имидж на организацията. Проблемът обаче е периферен. В опитите за спасяването на астронавта обединяват усилия световни сили, а неговото връщане на Земята е отразено в цял свят. Въпреки този наивизъм лентата излезе точно навреме и поразително съвпадна с новината за откритата вода на Марс.  

 „Марсианецът“ е най-добрият филм на Скот след „Робин Худ“ с Ръсел Кроу през 2010 г. През последните години талантливият режисьор сякаш работеше под стандартите си. В „Прометей“ (2012 г.) той зададе интересни въпроси, но не само ги остави без отговор, а лентата постепенно се превърна в предистория на хорър серията му „Пришълецът“, което разочарова. „Съветникът“ от 2013 г. беше препълнен със звезди, но идеята и сюжетът издишаха и талантът на актьорите остана неизползван. Миналогодишният „Изход: Богове и царе“ беше помрачен от лошия избор на актьори и превръщането на филма в блокбъстър вместо в значима историческа драма. С „Марсианецът“ обаче Скот отново затвърди статута си на ас във филмовия бизнес.  

Добавете коментар


Защитен код
Обнови

  • ПАРОДИЯ

    "Жив е все още"

    На една страна евро банкноти,

    на друга метнал пищов злодеят

    и там, на пода, дамски кюлоти

    издайно в мрака едва белеят.

  • В ТЪРСЕНЕ НА ИСТИНАТА

    „Невидимата искра на Възраждането“

    Тази книга описва малко известни и изключително любопитни факти, нишката на разказа често минава граници и прескача в различни държави. Имена, известни ни от чуждата литература и история се оказват в неочаквани връзки с българи и няма никакво съмнение, че всички подеми, случили се в Европа и Азия са резонирали силно и у нас.

     
  • КЛАСИКА

    30-те най-добри книги според французите

    Класацията е на френския вестник “Le Monde” от 2013 г. Литературни експерти са селектирали 200 заглавия, а списъкът с първите сто е формиран след избор на десетки хиляди читатели. Представяме ви първите 30.

     
  • ГЕНИЙ

    Що за човек е бил Бетовен?

    Какъв е бил като човек? Защо оглушава и как композира след това? И коя е жената, станала известна като неговата "безсмъртна любима"? Разказваме за великия композитор по повод годишнината от рождението му.

„Открил съм любимите си писатели, като попадах на книги, оставени на летища и в странни хотели.“

Лий Чайлд, английски писател, роден на 29 октомври преди 66 години

Анкета

Трябва ли хората на изкуството да имат гражданска позиция?

Да, защото те са елитът на обществото - 93.8%
Не, да се занимават само с изкуство - 0%
Не мога да преценя - 0%

„Толкин” на Дом Карукоски (ревю)

 

Пиршество за почитателите на английското кино.

"Пътуване до Хавай" на Хесус дел Серо (ревю)

От същата "серия" е и "Пътуване с татко" (2016) на Анка Мируна Лазареску - отново за бягството отвъд Желязната завеса и за трагичните последици от връщането пак зад нея.

"Смъртта на Сталин" на Армандо Янучи (ревю)

И дано повече хора осъзнаят, че най-верният сателит на Русия - България, се е ръководила единствено по този модел.

„Тенет“ и Нолан

 

Филмът връща чистата емоция на публиката, предлага й качествено зрелище, а самият зрител се отблагодарява с това, че отново се насочва към салона.

Дори и да сме от глина, трябва да съхраним човешкото в себе си

 

Като Достоевски и Добромир Байчев вярва в благородните начинания, търси човека и в най-големия злодей.

"Мисия „Грейхаунд“ не е на нивото на „Спасяването на редник Райън“ и „Подводницата"

 

Ако го нямаше Том Ханкс, продукцията просто щеше да бъде съвсем друга, с коренно различно звучене.