SKIF

Този филм не е за тези, които смятат, че Русия на Путин е демократична държава, че войната в Украйна е справедлива и че в „братската“ страна народът живее добре. „Левиатан“ на Андрей Звягинцев показва истинското лице на северния гигант – вчера, днес и утре. Метафората с библейския демон е възможно най-удачната. Политическата машина в Русия е демон – убиващ обикновения руснак без капка милост, без никаква надежда в утрешния ден. Корупцията  - главният персонаж във филма, е потресаваща, превърнала се  и в символ на постсоциализма. 

Обикновено  семейство в обикновено затънтено градче се опитва да защити дома си от кмета, пожелал имота му. Изходът е ясен – брутална разправа. Съпругата е убита, съпругът в затвора, детето е в социален дом. Всичко това с благословията на православната църква и в името на изборната победа на партията на пожизнения президент и на парите, естествено. Няма полиция, няма прокуратура, няма съд, няма морал. Всъщност има го, но той е на подчинение на Путин. Изходът е един – водка, много водка.

Звягинцев снима с размаха на безапелационен майстор на киното. На моменти зрителят остава с впечатлението, че лентата е произведена в САЩ. Но не. Актьорите са подчинени на идеята на режисьора и сценария и за пореден път доказват, че Русия още от времето на Екатерина Велика е люлка на артистични гиганти. Само може да мечтаем какво би било, ако страната беше избегнала революцията от 1917 г. и последвалия терор, продължаващ и днес. 

Филмът е за тези, които обичат стойностното, критичното кино. Лентата има качествата на древногръцка трагедия и носи на авторите няколко престижни награди и омразата на властите – политически, икономически и църковни. 

Засега Звягинцев е жив . Световната му слава ще бъде щит, но докога? Ще има ли смелостта да продължи и как? 

 

Добавете коментар


Защитен код
Обнови

  • ПАМЕТ

    Излезе впечатляваща книга за изкуството на Българското възраждане

    В средата на август издателския отдел на Института за изследване на изкуствата успя да публикува поредното си уникално книжно тяло с тегло почти 5 кг. Съдържанието на „Корпусът на стенописите от първата половина на ΧΙΧ век в България“ включва 52 стенописни паметника.

     
  • ДИАГНОЗА

    България се изолира културно от Европа и света

    „Държавата и правителството успешно не забелязват болните проблеми, свързани с деградацията на европейските и национални ценности. Патриотизмът е подменен от агресивен и повърхностен национал-популизъм“, категорични са основателите на движение „Реформи в културата“.

     
  • КЛАСИКА

    30-те най-добри книги според французите

    Класацията е на френския вестник “Le Monde” от 2013 г. Литературни експерти са селектирали 200 заглавия, а списъкът с първите сто е формиран след избор на десетки хиляди читатели. Представяме ви първите 30.

     
  • ПОРТРЕТ

    Щедрият талант на Сергей Безруков

    Бил член на путиновата партия „Единна Русия“, от която се самоотстранява след година, тъй като eдин артист цени повече своята творческа свобода.

„Истинската демокрация се нуждае от независим печат.“

Стефан Хесел, френски дипломат и писател, роден на 20 октомври преди 101 години

Анкета

Липсва ли ви гражданската позиция на хората на изкуството?

"Пътуване до Хавай" на Хесус дел Серо (ревю)

От същата "серия" е и "Пътуване с татко" (2016) на Анка Мируна Лазареску - отново за бягството отвъд Желязната завеса и за трагичните последици от връщането пак зад нея.

"Смъртта на Сталин" на Армандо Янучи (ревю)

И дано повече хора осъзнаят, че най-верният сателит на Русия - България, се е ръководила единствено по този модел.

"Първичното чувство за невинност" от Дана Григорча (ревю)

Дана Григорча има неоспорим талант да разказва истории, очевидно знае стотици, и то автентични, и ги разказва с носталгия, която българите отлично познаваме. 

От Ла-ла-ленд до Луната

"Първият човек" разказва за Нийл Армстронг и неговия легендарен полет

„Осигуряване и осигурителен пазар“ - книга не само за студенти

Особено внимание се отделя на същността и съвременните черти на капиталовопокривното осигуряване, без познаването на които не може да се разбере логиката на осигурителните пазари.

Когато талантът се превърне в звезда

Брадли Купър в „Роди се звезда“ е реалист, показва света на шоу бизнеса такъв, какъвто е, но без захаросване или излишно очерняне.