SKIF

„Държавата срещу Фриц Бауер“ е за тези, които имат афинитет към документалното кино. Името на филма е подвеждащо, юридическата му стилистика предполага, че държавният обвинител, т.е. прокуратурата, се изправя срещу някакъв престъпник. Но уви! 

Малко известният в Българя германски режисьор Ларс Крауме всъщност вади на показ прелюбопитни исторически факти, давайки популярност на един смел и честен човек – главният прокурор на провинция Хесен - Фриц Макс Бауер. Дори и в Германия името му не е толкова известно и вероятно има немалко противници и днес. Той е евреин, роден през 1903 г. Учи право и прави забележителна кариера – само на 27-годишен вече е съдия в Щутгарт и заедно със своя приятел и съпартиец от Социалдемократическата партия Курт Шумахер става един от най-яростните защитници на Ваймарската република. През март 1933  г. нацистите го уволняват и интернират за осем месеца в концентрационен лагер. През 1936 г. успява да напусне Германия, за да се върне едва през 1949 г. Мисията на живота му е да изправи нацистките военнопрестъпници пред съда и да демократизира Германия. 

Тази предистория за личността на Бауер липсва във филма. Разказът започва през 1957 г. Бауер е главен прокурор, който иска на всяка цена да издири, залови и изправи пред германски съд един от главните виновници за Холокоста – Адолф Айхман. Само че държавата Германия не желае това. Прокуратура, разузнавателните служби, полицията всячески се опитват да осуетят опитите на Бауер да стигне до палача. В историята заслугата за залавянето на Айхман в Аржентина е приписвана на МОСАД – тайната разузнавателна служба на Израел, а самата акция е окачествена като брилянта. Но истината се оказва малко по-различна – Бауер с много рискове принуждава шефовете на агенцията да предприемат акцията. 

Разбиването на един исторически мит, изваждането на светло на личността на Фриц Бауер, съпротивата срещу демократизацията на Германия правят необикновен филма. Актьорският състав - Бургхарт Клауснер, Роналд Церфелд, Себастиан Бломберг, Йорг Шютауф, Лилит Щанденберг, са на познатото високо ниво за европейското кино.

Истината за ролята на Фриц Бауер за залавянето на Айхман излиза наяве едва 10 години след неговата смърт. На него се дължат и процесите във Франкфурт, разкрили за първи път страшната истина за Аушвиц, където са убити над 1,1 млн. души. 

 

Добавете коментар


Защитен код
Обнови

„Любов е всичко, което можеш да предадеш. Предателство може да има само ако има любов.“

Джон Льо Каре, английски писател, роден на 19 октомври преди 86 години

Анкета

Приключен ли е случаят с проф. Владко Мурдаров, уличен от Съюза на преводачите в плагиатство?

"Виктория и Абдул" на Стивън Фриърс (ревю)

Джуди Денч изнася филма на раменете си. Всеки неин едър план е уникален - тази актриса владее всяко мускулче на лицето си, тя може да играе дори само с очи, само с бръчките си дори.

"От Калифорния до Стълпище – историята на един емигрант" от Любен Рабчев (ревю)

На места нешлифована, историята печели с ясните си послания и с неуморимото желание на автора да предизвика апатичните българи, оставили се да ги носи течението.

„Държавата срещу Фриц Бауер“ на Ларс Крауме (ревю)

Разбиването на един исторически мит, изваждането на светло на личността на Фриц Бауер, съпротивата срещу демократизацията на Германия правят необикновен този филм.

Филм за оцеляването и запазването на човешкото достойнство

„Първо убиха баща ми“ е коректно и майсторски направена лента. Този епос няма да бъде касов бестселър, но ще остане като знак за творческата зрялост на  Анджелина Джоли.

„Блейд Рънър 2049“ - достойно продължение  на оригинала 

До голяма степен Райън Гослинг изнася храбро шоуто на гърба си - до срещата си с Харисън Форд.

„Земя на сенки“ от Елизабет Костова – амбициозен замисъл, неоригинална трактовка

Ценя усилието на Елизабет Костова да направи достояние на света сложната и обременена съдба на българския интелектуалец в годините на соца, но за съжаление усилието й има скромен коефициент на полезното действие, тъй като разорава самоуверено и отривисто една вече отдавна експлоатирана тема.