SKIF

„Държавата срещу Фриц Бауер“ е за тези, които имат афинитет към документалното кино. Името на филма е подвеждащо, юридическата му стилистика предполага, че държавният обвинител, т.е. прокуратурата, се изправя срещу някакъв престъпник. Но уви! 

Малко известният в Българя германски режисьор Ларс Крауме всъщност вади на показ прелюбопитни исторически факти, давайки популярност на един смел и честен човек – главният прокурор на провинция Хесен - Фриц Макс Бауер. Дори и в Германия името му не е толкова известно и вероятно има немалко противници и днес. Той е евреин, роден през 1903 г. Учи право и прави забележителна кариера – само на 27-годишен вече е съдия в Щутгарт и заедно със своя приятел и съпартиец от Социалдемократическата партия Курт Шумахер става един от най-яростните защитници на Ваймарската република. През март 1933  г. нацистите го уволняват и интернират за осем месеца в концентрационен лагер. През 1936 г. успява да напусне Германия, за да се върне едва през 1949 г. Мисията на живота му е да изправи нацистките военнопрестъпници пред съда и да демократизира Германия. 

Тази предистория за личността на Бауер липсва във филма. Разказът започва през 1957 г. Бауер е главен прокурор, който иска на всяка цена да издири, залови и изправи пред германски съд един от главните виновници за Холокоста – Адолф Айхман. Само че държавата Германия не желае това. Прокуратура, разузнавателните служби, полицията всячески се опитват да осуетят опитите на Бауер да стигне до палача. В историята заслугата за залавянето на Айхман в Аржентина е приписвана на МОСАД – тайната разузнавателна служба на Израел, а самата акция е окачествена като брилянта. Но истината се оказва малко по-различна – Бауер с много рискове принуждава шефовете на агенцията да предприемат акцията. 

Разбиването на един исторически мит, изваждането на светло на личността на Фриц Бауер, съпротивата срещу демократизацията на Германия правят необикновен филма. Актьорският състав - Бургхарт Клауснер, Роналд Церфелд, Себастиан Бломберг, Йорг Шютауф, Лилит Щанденберг, са на познатото високо ниво за европейското кино.

Истината за ролята на Фриц Бауер за залавянето на Айхман излиза наяве едва 10 години след неговата смърт. На него се дължат и процесите във Франкфурт, разкрили за първи път страшната истина за Аушвиц, където са убити над 1,1 млн. души. 

 

Добавете коментар


Защитен код
Обнови

  • КЛАСИКА

    30-те най-добри книги според французите

    Класацията е на френския вестник “Le Monde” от 2013 г. Литературни експерти са селектирали 200 заглавия, а списъкът с първите сто е формиран след избор на десетки хиляди читатели. Представяме ви първите 30.

  • ПОРТРЕТ

    Почит за Стефан Данаилов 

    Гледайки днес превъплъщенията му сме наясно, че дори и най-баналните, най-екзалтираните и конюнктурните са ценни именно като част от неговата биография.

"Сега имаме хубави дрехи, хубави домове и т.н., а нямаме желание за духовна храна.”

Райна Кабаиванска, оперна певица, родена на 15 декември преди 83 години

Анкета

Харесвате ли "Междузвездни войни", които не са на Джордж Лукас?

"Първичното чувство за невинност" от Дана Григорча (ревю)

Дана Григорча има неоспорим талант да разказва истории, очевидно знае стотици, и то автентични, и ги разказва с носталгия, която българите отлично познаваме. 

"Виктория и Абдул" на Стивън Фриърс (ревю)

Джуди Денч изнася филма на раменете си. Всеки неин едър план е уникален - тази актриса владее всяко мускулче на лицето си, тя може да играе дори само с очи, само с бръчките си дори.

"От Калифорния до Стълпище – историята на един емигрант" от Любен Рабчев (ревю)

На места нешлифована, историята печели с ясните си послания и с неуморимото желание на автора да предизвика апатичните българи, оставили се да ги носи течението.

Думи за Михаил Себастиан

Неголямо по обем, но силно и интересно е литературното творчество на този автор.

"Идеал" или "Турбо"

"Дъвка за балончета" пита какво се е случило с децата на 80-те и техните мечти.

Страстта като невъзможност за щастие

50 години от екранизирането на  "Анна Каренина" от Александър Захри. Изпълнението на Татяна Самойлова се нарежда сред световните образци на тази роля за всички времена.