ТАТЯНА ВАКСБЕРГ, "СВОБОДНА ЕВРОПА"

Ако сте гледали филма за Белтраки, значи сте разбрали поне половината от скандала с фалшифицираните картини в София. Ако не сте го гледали, ето историята накратко: Волфганг Белтраки е един от най-големите фалшификатори на картини в света, който е разкрит покрай това, че е използвал бяла боя с твърде съвременен състав. А е искал да създаде картина от 1915 г. – време, в което такава боя не е съществувала. Това му струва присъда от 6 години затвор и много стотин хиляди евро за връщане на измамените.

Като изключим финала на тази история, нещо подобно е станало преди седмица в София. Художникът Антон Стайков стоял пред едни картини, изложени в галерия „Структура“, на гърба на НАТФИЗ, и се чудел как е възможно толкова блестящи цветове да са част от творби, създадени преди Втората световна война. А една рисунка на централната стена пък му припомнила за съвременна творба на жив автор. Други изкуствоведи и художници се включили като на игра в разплитането на сюжета, въоръжени с апликации за мобилни телефони, които позволяват идентифицирането на изображения.

7 фалшификата и твърдения за повече

До този момент откритите фалшификации са 7. Галерията се извини на публиката и каза, че ще потърси помощ от прокуратурата, но скандалът се разраства неудържимо въпреки извиненията. Първо, защото става дума за изложба от почти сто неизвестни творби, приписани на едни от най-големите български художници модернисти. Второ, защото уникалността на изложбата беше рекламирана от водещи авторитети в областта, сред които един бивш директор на Националната художествена галерия (Борис Данаилов), един бивш главен уредник на СГХГ (Мария Василева), един професор по изкуствознание (Ирина Генова). Трето, защото други авторитети в същата област (Пламен Петров, Ружа Маринска) обявиха, че повечето от предложените към 100 творби не са истински.

Но най-вече четвърто: защото фалшификатите са направени така, че всеки специалист да може да хване измамата едва ли не с просто око. Нищо общо със замисъла на класически измамник като Белтраки, чиято основна цел е точно обратната: никой да не може да те хване. Кой и защо би произвел фалшификат, който сам крещи за себе си, че е фалшификат?

Доц. д-р Ружа Маринска, която е специалистка точно по периода, на който са приписани фалшивите картини, първа го каза наглас пред Свободна Европа: „Фалшификацията е толкова брутална и очевидна, че аз напълно изключвам в галерията да не са разбрали веднага това“. Но да видим подробностите.

Каква е тази колекция

Колекцията от близо 100 творби е събрана от Николай Неделчев, изпълнителен директор на маркетинговата агенция „Публисис Груп – България“. Завършил е международни отношения в УНСС. Бил е първият маркетинг директор на Apple за България. В интервюта, предхождащи изложбата, той казва, че е събирал творбите в продължение на 5 години. Резултатът е рисунки, живопис и пластика, събрани и изложени от 30 май в галерия „Структура“. Фалшификатите, уловени до този момент, са само измежду рисунките. Колекционерът твърди, че е събрал колекцията си за пет години – срок, който изкуствоведът Пламен Петров от СГХГ определя като твърде кратък за успешен резултат.

 Николай Неделчев не отговаряше на телефона си в неделя и понеделник. Тъкмо той е човекът, който би следвало да отговори на въпроса за произхода на творбите.

Кое и как е фалшифицирано

1. На Сирак Скитник (1883-1943) е приписана илюстрация за книгата „Камасутра“ (изд. „Пенгуин“, 2012), направена от френската художничка, живееща в Лондон Малика Фавър. Разкрито от изкуствоведа Антон Стайков.

2. На Мирчо Качулев (1901-1972) е приписан портрет на холивудската актриса Глен Клоуз, направен от съвременния френски художник Киб. Разкрито от ученик в Художествената гимназия.

3. На Мирчо Качулев е приписана творбата „Вечен идол“ на френския художник Киб. Разкрито от читател на „Площад Славейков“.

4. На Мирчо Качулев е приписана творбата „Прегръдката“ (1949) на Йозеф Кунстман. Разкрито от „Площад Славейков“.

5. На Мирчо Качулев е приписано творба без име на съвременната художничка Анастасия Зава. Разкрито от Христо Комарницки.

6. На Гео Милев (1895-1925) е приписана творбата „Танцьорка с вдигната пола“ на Ернст Лудвиг Кирхнер (1880-1938). Разкрито от „Площад Славейков“.

7. На Харалампи Тачев (1875-1944) е приписана рисунка с туш на австрийския художник Коломан Мозер (1868-1918). Разкрито от „Площад Славейков“.

За галерия „Структура“

Галерия „Структура“ е от най-младите галерии в София, открита е през декември 2017 и е дело на изкуствоведката д-р Мария Василева. Намира се на малка столична улица в пространство, което и само по себе си може да се нарече експонат: строено е в началото на 30-те години като зона за покрити търговски площи, а през 1959 г. става едно от студиата на Българската телевизия. Там се правят постановките на съществувалия тогава „Телевизионен театър“, там се снимат и епизодите на най-ранната версия на „Лека нощ, деца“. Години по-късно пространството е превърнато в казино, а после и в бинго зала. Сега е частна галерия за съвременно изкуство, което означава, че изложбата с фалшивите картини излиза от кръга на обичайните за това място експозиции, казва Емил Л. Георгиев от сайта „Площад Славейков“. Сегашната изложба е предимно за произведения, обявени за създадени между двете световни войни.

Правните последици – възможни или не?

„Става дума за злоумишлени действия, за които ще сезираме прокуратурата“, съобщиха колекционерът, кураторският екип и галерията. Но според юристи, с които Свободна Европа разговаря, дори и прокуратурата да работеше изрядно, това задание надали би могло да приключи с успех. Нищо че съществува чл. 172 А в Наказателния кодекс, който предвижда до 5 години затвор и глоба до 5 000 лева за този, който възпроизвежда или използва по друг начин „чужд обект на авторско или сродно на него право“.

Текстът в НК е формулиран така, че много трудно би отговорил на конкретния случай с фалшивите картини. В тях например има макар и малка, но все пак преработка на оригиналите, а това отваря вратата за различни интерпретации.

Надежди поражда и новият текст на член 278 Б, понеже предвижда наказание за фалшифициране на произведения на изкуството, за пласирането им като автентични и за предоставяне на невярно заключение. Но въпреки тази по-нова възможност за търсене на справедливост, вероятността тя да се приложи успешно, е ниска, смята адвокат Емил А. Георгиев, който специализира в дела, свързани с интелектуалната собственост. До този момент няма доказателства, че прокуратурата има капацитет за разследване на подобни дела. Тя няма и оборудване, за да ги разследва, и би следвало да се обърне за помощ в чужбина. Освен това цялото обвинение по този текст би отпаднало, ако прокурорите не докажат, че извършителят е целял да набави облага.

По-реалистичен е друг подход – носителят на авторските права да изиска сваляне на съответната проблемна картина от изложбата и да участва в разрешаването на етичния въпрос за това на кого принадлежи отговорността за мистификация като тази, смята адвокат Мартин Бъбаров. Няма как отговорността да е само на колекционера. Фалшивите картини са имали сертификати за автентичност, твърдят от галерията. Кой ги е издал?

Добавете коментар


Защитен код
Обнови

  • БЕЛЕЗНИЦИ

    Седем години затвор за две страници текст

    В знак на солидарност с журналистката и редакторка в "Радио Свобода", обвинена в тероризъм, Светлана Прокопиева много руски медии днес препечатаха този текст.

     
  • НОВА КНИГА

    „Невидимата искра на Възраждането“

    Тази книга описва малко известни и изключително любопитни факти, нишката на разказа често минава граници и прескача в различни държави. Имена, известни ни от чуждата литература и история се оказват в неочаквани връзки с българи и няма никакво съмнение, че всички подеми, случили се в Европа и Азия са резонирали силно и у нас.

     
  • КЛАСИКА

    30-те най-добри книги според французите

    Класацията е на френския вестник “Le Monde” от 2013 г. Литературни експерти са селектирали 200 заглавия, а списъкът с първите сто е формиран след избор на десетки хиляди читатели. Представяме ви първите 30.

     

„Когато красива жена се появи на вратата, здравият разум излиза през прозореца.“

Маргарет Атууд, канадска писателка, родена на 18 ноември преди 80 години

Анкета

Готови ли сте да направите нещо безвъзмездно за обществото?

„Толкин” на Дом Карукоски (ревю)

 

Пиршество за почитателите на английското кино.

"Пътуване до Хавай" на Хесус дел Серо (ревю)

От същата "серия" е и "Пътуване с татко" (2016) на Анка Мируна Лазареску - отново за бягството отвъд Желязната завеса и за трагичните последици от връщането пак зад нея.

"Смъртта на Сталин" на Армандо Янучи (ревю)

И дано повече хора осъзнаят, че най-верният сателит на Русия - България, се е ръководила единствено по този модел.

Красотата е в окото на гледащия

"Илюстрациите на Любен Зидаров станаха повод да видим отблизо най-противното, най-мъгълското лице на местното разбиране за демокрация – зле употребената свобода да изразиш личното си, често некомпетентно мнение", казва художникът Дамян Дамянов.

След поредното „възкресение“

Ивайло Иванов заслужава тази книга и много би се гордял с нея. Надявам се да се търси и хареса от повече читатели, тъй като е майсторски написана.

Соня Йончева и Националният филхармоничен оркестър – енергия и класа

Бравурните аплаузи искрено развълнуваха звездата, която благодари на българската публика с 3 биса, а след концерта повече от 2 часа раздаваше автографи.