news.bg

Леонардо да Винчи е страдал от екзотропия - форма на кривогледство, при която едното око е леко обърнато нагоре. До такъв извод е достигнал невробиологът Кристофър Тейлър, след като е изследвал шест творби, включително автопортрети на ренесансовия художник, предаде Би Би Си.

Според учения, именно тази особеност на Леонардо му е дала възможност да изобразява с по-голяма точност обкръжаващия го свят. Хората с такова заболяване изпитват затруднения с възприемането на обемите и по-добре усещат разликата между плоско и триизмерно изображение.

Тейлър смята, че кривогледството на художника не е било силно изразено, но са му били нужни допълнителни усилия, за да види света в обичайните му обеми. С напрягането на очните мускули той е успявал да "превключва" от двуизмерно на триизмерно виждане, се казва още в статията, публикувана в списанието на Американската медицинска асоциация JAMA.

Способността за възприемане на триизмерни обекти - т. нар. бинокулярно зрение, зависи от това доколко точно е насочен погледът. При правилно фокусиране мозъкът наслагва две плоски изображения и получава едно обемно.

Когато тази способност е нарушена, двете изображения не се сливат, а се разминават - както когато разфокусираме погледа си и сякаш гледаме отдалечен обект, примерно през екрана на монитора.

Точно този ефект е използвал Кристъфър Тейлър като основа за своя метод за създаване на стереокартини Magic Eye. Тези изображения позволяват да се видят обемни предмети на плоска повърхност чрез наслагване на раздробени детайли.

За да провери хипотезата си за зрението на Леонардо да Винчи, изследователят е анализирал шест произведения, на които е изобразен самият художник. Две от тях са скулптури на неговия учител Андреа дел Верокио: "Давид" и "Младият воин". Други две са маслени платна на Леонардо: "Спасителят на света" и "Йоан Кръстител". Изследвани са и две рисунки с молив: "Витрувианският човек" и автопортрет на възрастния художник.

За да измери разминаването между двете очи, невробиологът е използвал същите методи, с които си служат офталмолозите при подбора на очила.

Анализите на Тейлър са показали, че при пет от шестте творби се наблюдава лека екзотропия - очите на модела се разминават с 10.3 градуса.

Очите на "Витрувианския човек" обаче са насочени правилно и дори са леко обърнати към горната част на носа, което е нормално за фокусирания поглед на човек с добро зрение. Това довежда учения до извода, че Леонардо е можел да контролира кривогледството си.

"Човек с променлива екзотропия може да изравнява очите и да вижда триизмерно изображение, но при умора или разсеяност очите може да се разминават", пояснява Тейлър.

Ако Леонардо да Винчи действително е можел да контролира късогледството си, това може да е било много полезно за работата му, пояснява изследователят.

Много художници закриват едното си око, когато рисуват, за да могат по-точно да пренесат детайлите на обемното изображение върху платното. Леонардо изглежда е успявал да превключва от двуизмерно на триизмерно виждане, което е вероятната причина за изключителната реалистичност на обемите в неговите творби.

Добавете коментар


Защитен код
Обнови

  • ОТКЪС

    Андрей Соколов - „За нашия дом"

    Книгата носи в себе си и предлага на вниманието на читателите важни факти, имена на хора, снабдена е със справочен апарат, който би бил полезен на всеки интересуващ се от историята на Шумен и България през отминалото 20-то столетие. 

     
  • ДИАГНОЗА

    България се изолира културно от Европа и света

    „Държавата и правителството успешно не забелязват болните проблеми, свързани с деградацията на европейските и национални ценности. Патриотизмът е подменен от агресивен и повърхностен национал-популизъм“, категорични са основателите на движение „Реформи в културата“.

     
  • КЛАСИКА

    30-те най-добри книги според французите

    Класацията е на френския вестник “Le Monde” от 2013 г. Литературни експерти са селектирали 200 заглавия, а списъкът с първите сто е формиран след избор на десетки хиляди читатели. Представяме ви първите 30.

     
  • ПОРТРЕТ

    Щедрият талант на Сергей Безруков

    Бил член на путиновата партия „Единна Русия“, от която се самоотстранява след година, тъй като eдин артист цени повече своята творческа свобода.

„Културата на човечеството не притежава нищо по-ценно, по-чудесно и по-важно от книгата.“

Герхарт Хауптман, германски драматург, роден на 15 ноември преди 156 години

Анкета

Липсва ли ви гражданската позиция на хората на изкуството?

Не, те са творци. - 7.1%
Да, те са истинският елит на обществото - 92.9%

"Пътуване до Хавай" на Хесус дел Серо (ревю)

От същата "серия" е и "Пътуване с татко" (2016) на Анка Мируна Лазареску - отново за бягството отвъд Желязната завеса и за трагичните последици от връщането пак зад нея.

"Смъртта на Сталин" на Армандо Янучи (ревю)

И дано повече хора осъзнаят, че най-верният сателит на Русия - България, се е ръководила единствено по този модел.

"Първичното чувство за невинност" от Дана Григорча (ревю)

Дана Григорча има неоспорим талант да разказва истории, очевидно знае стотици, и то автентични, и ги разказва с носталгия, която българите отлично познаваме. 

Нова среща с хумора на братя Мормареви

„Еврейски вицове“ е една миниенциклопедия на еврейския дух, на усета на този народ да се шегува и иронизира дори в най-трагични мигове от съществуването му.

"Валутният риск в икономиката" (ревю)

Съществени моменти в монографията са анализираните валутен риск и валутна система в България от 1878 г. досега, както и практико–приложните измерения на валутния риск.

Късното признание на Орсън Уелс

„От другата страна на вятъра“ е не само присмех към лудостта на целулоидния свят, а  по-скоро равносметка на един изминат и пълен с провали и амбиции творчески път, в чието начало се откроява с елмазен блясък шедьовъра „Гражданинът Кейн“(1941), а в края е изкусителния експеримент „Ф като фалшификация“(1975).