В разгара на зимните олимпийски игри специализираният сайт vulture.com публикува списък на най-добрите спортни филми в историята на кинематографията, които под един или друг ъгъл представят възникналото от древността състезание.

Класацията оглавява „Ловец на лисици“ (2014) на режисьора Бенет Милър. Американският биографичен филм показва живота на олимпийските шампиони по борба - Марк и Дейв Шулц, както и на милионера Джон Дюпон, техен благодетел. Лентата има 5 номинации за „Оскар“.

На второ място е поставен документалният филм на Кевин Макдоналд „Един ден през септември" (1999) – разказ за трагедията на израелските спортисти на олимпиадата в Мюнхен през 1972 г.

„Олимпия“ е германски документален филм от 1938 година, режисиран от Лени Рифенщал по неин собствен сценарий. Филмът е посветен на Олимпиадата в Берлин от 1936 година и заема трета позиция.

На четвърто място е „Downhill Racer“ - американски спортен драматичен филм от 1969 г. с участието на Робърт Редфорд , Джийн Хекман и Камила Спарв. Това е и режисьорският дебют на Майкъл Ричи. Сценарият е базиран на романа от 1963 г. "Downhill Racers" от Оукли Хол. В една от сцените се появява Силвестър Сталоун.

Петата позиция е за „Мюнхен“ - американско-канадски исторически драматичен трилър от 2005 г. на режисьора Стивън Спилбърг. Сценарият, написан от Тони Къшнър и Ерик Рот, е базиран на книгата „Vengeance“ на Джордж Джонас и описва операция „Божи гняв“ на МОСАД. Лентата допълва в известен смисъл „Един ден през септември". 

В шестицата влиза и „Огнените колесници“ - британски филм от 1981 г., носител на 4 награди „Оскар“. Лентата разказва истинската история на два британски лекоатлети, участвали на олимпийските игри в Париж през 1924 г.: набожният шотландец-християнин Ерик Лидъл (Иън Чарлсън) и английския евреин Харълд Ейбрахамс (Бен Крос). Дълбоко религиозният Лидъл застава на старта, въпреки че той се пада в неделя, а евреинът Ейбрахамс трябва да се изправи срещу антисемитизма.

„Олимпиадата в Токио“ (1965) заема седмото място.  Документалната лента показва летните олимпийски игри в столицата на Япония. Подобно на "Олимпия" на Лени Рифенщал , която документира летните олимпийски игри през 1936 г. в Берлин , филмът на Ичикава е смятан за крайъгълен камък в документалното кино. „Олимпиадата в Токио“ обаче се фокусира повече върху атмосферата на игрите и човешката страна на спортистите, вместо да се концентрира върху класиранията и резултатите. 

На осмо място е поставен „Чудото“ (2004). Той разказва истинската история на Хърб Брукс (Кърт Ръсел), треньор на отбора на САЩ по хокей, който побеждава през 1980 г. непобедимия дотогава тим на СССР. 

Деветото място е отредено на „Visions of Eight“ (1973) - американски документален филм от 1973 г., режисиран от осем различни режисьори. На филмовия фестивал в Кан през 1973 г. е прожектиран извън конкурса.  По-късно е показан като част от секцията за класически филми в Кан през 2013 г. 

„Аз, Тоня“ (2017) заема десетото място. Филмът на Крейг Гилеспи проследява живота на фигуристката Тоня Хардинг и връзката й с нападението от 1994 г. срещу конкурента й Нанси Кериган.

 

Добавете коментар


Защитен код
Обнови

  • ОТКЪС

    Андрей Соколов - „За нашия дом"

    Книгата носи в себе си и предлага на вниманието на читателите важни факти, имена на хора, снабдена е със справочен апарат, който би бил полезен на всеки интересуващ се от историята на Шумен и България през отминалото 20-то столетие. 

     
  • ДИАГНОЗА

    България се изолира културно от Европа и света

    „Държавата и правителството успешно не забелязват болните проблеми, свързани с деградацията на европейските и национални ценности. Патриотизмът е подменен от агресивен и повърхностен национал-популизъм“, категорични са основателите на движение „Реформи в културата“.

     
  • КЛАСИКА

    30-те най-добри книги според французите

    Класацията е на френския вестник “Le Monde” от 2013 г. Литературни експерти са селектирали 200 заглавия, а списъкът с първите сто е формиран след избор на десетки хиляди читатели. Представяме ви първите 30.

     
  • ПОРТРЕТ

    Щедрият талант на Сергей Безруков

    Бил член на путиновата партия „Единна Русия“, от която се самоотстранява след година, тъй като eдин артист цени повече своята творческа свобода.

„Цената, която плащаме за парите, често пъти е свободата.“

Робърт Луис Стивънсън, шотландски писател и композитор, роден на 13 ноември преди 168 години

Анкета

Липсва ли ви гражданската позиция на хората на изкуството?

Не, те са творци. - 7.1%
Да, те са истинският елит на обществото - 92.9%

"Пътуване до Хавай" на Хесус дел Серо (ревю)

От същата "серия" е и "Пътуване с татко" (2016) на Анка Мируна Лазареску - отново за бягството отвъд Желязната завеса и за трагичните последици от връщането пак зад нея.

"Смъртта на Сталин" на Армандо Янучи (ревю)

И дано повече хора осъзнаят, че най-верният сателит на Русия - България, се е ръководила единствено по този модел.

"Първичното чувство за невинност" от Дана Григорча (ревю)

Дана Григорча има неоспорим талант да разказва истории, очевидно знае стотици, и то автентични, и ги разказва с носталгия, която българите отлично познаваме. 

Нова среща с хумора на братя Мормареви

„Еврейски вицове“ е една миниенциклопедия на еврейския дух, на усета на този народ да се шегува и иронизира дори в най-трагични мигове от съществуването му.

"Валутният риск в икономиката" (ревю)

Съществени моменти в монографията са анализираните валутен риск и валутна система в България от 1878 г. досега, както и практико–приложните измерения на валутния риск.

Късното признание на Орсън Уелс

„От другата страна на вятъра“ е не само присмех към лудостта на целулоидния свят, а  по-скоро равносметка на един изминат и пълен с провали и амбиции творчески път, в чието начало се откроява с елмазен блясък шедьовъра „Гражданинът Кейн“(1941), а в края е изкусителния експеримент „Ф като фалшификация“(1975).