ЕЛЕНА ШАХАНОВА, кореспондент на БНР в Италия

Италианският режисьор и сценарист Фредо Вала, създал десетки документални филми по поръчка на телевизионния канал на Ватикана TV 2000, засне лента за богомилството. Прожекцията на филма е планирана за 21 март от 14 часа в Дома на киното в рамките на София филм фест.

Мащабната копродукция на Франция, България, Босна и Херцеговина проследява в 200 минути раждането на богомилското учение през X век и разпространението му в Европа.

„Богре“ е пътуване във времето и пространството по следите на катари и богомили - еретиците на Средновековието, които са стигнали от България до Западна Европа.

-------

„Тези, които говорят окситански език, знаят, че „богре“ (чете се бугре) означава българин, но от векове думата е приела значението на „негодник“, на - който прикрива истината. През XII век „богре“ се използва като обида към катарите от Окситания, оприличавани с българските богомили, от които всъщност произлиза западното учение на катарите. От своя страна привържениците на тези еретични учения са се наричали помежду си „добри хора“ и „добри християни“, защото са смятали, че връщат християнството към първоначалната му чистота“, казва Фредо Вала в интервю за БНР.

Катарите и богомилите са поддържали идеята за Бог, основаваща се на съществуването на доброто и злото или на противопоставянето между дух и материя. „Богре“ преоткрива една тема, заличена в учебниците по история и, разказвайки за ерес, която прекосява европейското Средновековие, ни кара да се замислим за нашето близко минало, белязано от преследвания и геноцид като Холокост, както и за настоящето с неговите прояви на нетърпимост, отбелязват създателите на филма.

Екипът посещава и снима Преслав, построен като първата християнска столица в Европа, както и Рилския манастир по време на нощното бдение на 19 октомври за Успението на Св. Иван Рилски, крепостта Царевец и Патриаршията, манастира в село Крепча и много други места. Сред учените, с които Вала разговаря във филма, са проф. Казимир Попконстантинов, проф. Аксиния Джурова и доц. д-р Георги Николов.

„Живея в планината на 1350 метра надморска височина срещу масив във формата на пирамида, както обикновено децата рисуват планините. Това е Монвизо, много известен връх в Италия, защото от там извира река По. В живота си съм вършил различни дейности: бях занаятчия като ковач при баща ми, после станах детски писател. Публикувал съм  към 30 книги, не само в Италия и Европа. Работил съм в италиански списания и важни месечни издания като „Айроне”. Работил съм и за „Мики Маус”. В началото на 90-те години реализирах мечтата си да правя кино - завърших школата на Ермано Олми. Оттогава се занимавам с кино, когато е възможно и с телевизия. Като режисьор правя документални филми. Този жанр ми допада, защото хората разказват за себе си. В игралното кино съм преди всичко сценарист“, разказва за себе си Фредо Вала.

„Живея в алпийски район, където се говори езикът на трубадурите, известен още като окситански, който се говори в Южна Франция чак до Пиренеите. В Италия, в област Пиемонте има 12 долини, където се говори този език. Той не е защитeн, бил е много престижен през Средновековието чрез поезията на трубадурите. Още като младеж се интересувах от този език и култура и неведнъж покрай историите на трубадурите съм се сблъсквал с тези на катарите, свързани с историята на Южна Франция. Когато бях в България за реализирането на телевизионни серии, се запознах с много учени. Тогава открих, че катарите спадат към обществото на българските богомили“, допълва Вала, запитан откъде идва идеята да заснеме филм за богомилите.

„Избрах „Богре - голямата европейска ерес” за заглавие на филма, защото това е била наистина голямата европейска ерес, развила се на територията на Балканите от България, в Северна и Централна Италия, Южна Франция, която се нарича и Окситания. Засяга също Босна, Фландрия, както и част от Германия. Едно движение през Средновековието с много широко разпространение като църковна алтернатива на  Римокатолическата църква или на Източноправославната в Константинопол“, пояснява още режисьорът. 

Да се прави филм за катарите и богомилите е изключително трудно, защото един филм е съставен от изображения, не само от думи, признава Фредо Вала.

„Богомилите и катарите не са имали църкви, култови места, не са оставили стенописи или скулптури. Според тях, църквата на Бога е общността, която се събира на едно място, като например в нечии дом или друго помещение или навън сред природата. Ето защо реших да отида на местата, където българските богомили и западноевропейските катари са видели с очите си. Така и аз с очите си и с окото на камерата гледах местата, където те са живели. Бях в Преслав, където Презвитер Козма е написал вероятно своя трактат от десети век срещу богомилите. Бях във Велико Търново, където цар Борил пред голям църковен събор отправил анатеми срещу тях. Бях и в Рилския манастир, а след това в центъра за проучвания „Дуйчев”. Там с Аксиния Джурова прегледахме антични кодове, принадлежащи на манастирските библиотеки, кодове, чрез които монасите да разпознават еретиците. Бе уникално като преживяване дори само да се гледат тези книги и кодове от 12-и 13-и и 14-и век. Бих казал, че моят избор бе да бъда не само режисьор, но и исторически изследовател, човек,  който се движи в онези пространства, из онези места в търсене на следа, която не се вижда, защото не е изображение, а е само въображение.“

Според Фредо Вала историческият момент, отразен във филма „Богре”, се вписва в настоящата европейска действителност.

„Като си помислим само как през Средновековието една идея за вяра в Бога емигрира от България към Запада, разпространява се в Италия, Босна, Франция, във Фландрия и Германия. Европа е в това, а не в трактатите и в междудържавните договори. Европа е една идея, духовна или друг вид идея, която мигрира в това голямо териториално пространство, което наричаме Европа, и пуска корени из него. Това е смисълът на Европа. Средновековието не е било тъмно и мрачно, както много от нас са учили от учебниците в училище. Имало е идеи и тези идеи са пътували, но не с автомобили или дигитално. Пътували са пеша, на кон, с карети, с керваните и търговията. Пътували са и как само са пътували!“

Разпространението на филма на Фредо Вала е в ръцете на английска агенция, която го предлага на различни телевизии в Италия, Франция, Канада, Полша.

„За съжаление, заради пандемията в Италия кината са затворени. Чакаме те да отворят отново врати, за да започнат вече договорените прожекции на филма в различни италиански градове, както във Франция през лятото и есента. Аз съм много доволен от международния дебют на „Бугре” в България на фестивала в София, защото се представя официално. Той бе готов преди месеци, но заради пандемията не можеше да бъде показан. Сега филмът се представя официално там, където е родено богомилството. Струва ми се, че така се затваря един кръг, който е много хубав. За мен е като значим начален сигнал за неговия път към Запада от Балканите, откъдето е тръгнала идеята на богомилите, разпространила се на запад, приемайки различни имена, но оставайки дълбоко свързана с България чрез наименованието „бугре”.

Звуковият файл на интервюто тук

Добавете коментар


Защитен код
Обнови

  • ПОЗИЦИЯ

    Галин Стоев, режисьор: Живеем в мек вариант на "Коза ностра"

     

    "Ако продължи отглеждането на тази робска стратегия за оцеляване, може би след 100 години тази нация няма да съществува", коментира още Стоев.

     
  • В ТЪРСЕНЕ НА ИСТИНАТА

    „Невидимата искра на Възраждането“

    Тази книга описва малко известни и изключително любопитни факти, нишката на разказа често минава граници и прескача в различни държави. Имена, известни ни от чуждата литература и история се оказват в неочаквани връзки с българи и няма никакво съмнение, че всички подеми, случили се в Европа и Азия са резонирали силно и у нас.

     
  • БЕЗПОДОБНИЯ

    „Масонската ложа и братството на Левски”

    Делото и животът  на Апостола на българската свободата винаги са будили интерес. 

     
  • КЛАСИКА

    30-те най-добри книги според французите

    Класацията е на френския вестник “Le Monde” от 2013 г. Литературни експерти са селектирали 200 заглавия, а списъкът с първите сто е формиран след избор на десетки хиляди читатели. Представяме ви първите 30.

     

„Хората се делят на капиталисти и социалисти. И двете страни се нуждаят от пари. Разделя ги начинът, по който изкарват парите си. Ако капиталистът се нуждае от пари – работи усилено. Ако социалистът се нуждае от пари – напуска работа и дори подбужда другите да го направят.“

Виктор Суворов, съветски разузнавач и писател, роден на 20 април преди 74 години

Анкета

Гледате ли културни събития онлайн?

„Толкин” на Дом Карукоски (ревю)

 

Пиршество за почитателите на английското кино.

"Пътуване до Хавай" на Хесус дел Серо (ревю)

От същата "серия" е и "Пътуване с татко" (2016) на Анка Мируна Лазареску - отново за бягството отвъд Желязната завеса и за трагичните последици от връщането пак зад нея.

"Смъртта на Сталин" на Армандо Янучи (ревю)

И дано повече хора осъзнаят, че най-верният сателит на Русия - България, се е ръководила единствено по този модел.

Голата истина за група „Жигули“

 

За каква криза може да се говори в родното ни кино, дори в днешните условия, след като имаме такъв талантлив и плодовит режисьор?

Прозренията на Александър Шурбанов

 

 Думи за юбилейната книга на поета от Огнян Стамболиев

Антъни Хопкинс и Оливия Колмън правят „Бащата” неповторимо преживяване

 

Филмът  получи 6 номинации за „Оскар“, между които за главна мъжка и поддържаща женска роля.