ТЕОДОРА БЪРЗАКОВА, "Свободна Европа"

"Отне ми 7 години тежък физически труд, беше като копаене в мина. В края на деня ме болеше всичко - гръб, ръце, очи", казва артистът Теодор Ушев за работата си по филма "Физика на тъгата", базиран на едноименната книга на Георги Господинов. 27-минутният анимационен филм спечели специалната награда на журито на Международния филмов фестивал в Торонто.

Необичайната техника за рисуване, използвана от художника във филма, се нарича енкаустика и се използва за първи път в анимацията. "Трябваше да "изобретявам" в движение как да движа изображението", обяснява Ушев в интервю за Свободна Европа.

"Първите капсули на времето са египетските саркофази. Вътре са поставяли обекти от всекидневния живот на починалите. На капака на мумията рисували реалистичен портрет с горещ восък и пигменти. Те са запазени 20 века като цвят и текстура. Оттам ми хрумна идеята да използвам тази толкова солидна като резултат и толкова флуидна като процес техника", разказва режисьорът за причините за избора на уникалния метод.

За него филмът "Физика на тъгата" е точно това - "капсула на времето", която разказва една история през различни "обекти, спомени, мелодии".

"Прочетох книгата за една нощ. Разпознах и своята история в нея. Историята на децата - минотаври, израснали в тъмните мазета на социализма. Сутринта вече имах идея за филм. Не познавах Георги лично, писах му, той каза да. И аз се заех със "съсипването" на книгата му", разказва Теодор Ушев.

Въпреки че историята във филма е разказана по много личен начин, режисьорът подчертава, че той не е биографичен. "Просто има лични истории, истории на мои приятели, истории на Георги, всичко смесено в една фикция", допълва той.

Теодор Ушев е роден на 4 февруари 1968 г. Завършва "Графичен дизайн" в Художествената академия в София през 1995 г. и се мести в Канада четири години по-късно. Преподава и провежда различни уъркшопове и майсторски класове в повече от 20 университети и фестивали по света. Анимационните му творби – късометражните филми „Тауър Бауър“ (2005), по музика на Георгий Свиридов, детският „Царица“ (2006) и „Човекът, който чакаше“ (2006), по текст на Кафка – печелят множество награди по света.

Неговият филм Gloria Victoria (2013) е обявен за най-добър анимационен филм на годината и е номиниран за анимационните награди на Холивуд Annie. През 2014 г. Канадският филмов институт издава книга Dark Mirror: The Films of Theodore Ushev („Тъмно огледало: Филмите на Теодор Ушев“), която е посветена на творчеството на Ушев. Неговият филм "Сляпата вайша" е номиниран за наградата „Оскар“ за късометражен анимационен филм през 2017 г.

По повод последния си филм "Физика на тъгата" Ушев казва, че се е припознал в разказа на Георги Господинов, защото смята себе си за част от онова „изгубено поколение“. В интервю за онлайн арт списанието Zippy Frames артистът казва, че книгата го е развълнувала силно при първия прочит. Затова и решава да я адаптира в анимационен филм.

"Рисувам мой портрет, портрети на дъщеря ми, на баща ми, за да разкажа историята на цялото поколение Х. Като Фаюмските портрети по саркофазите – пълни с истории. Разкази за нещастието и тъгата на едно поколение, което имаше шанса, надеждите и възможността да направи света по-добър. И се провали“, пояснява Ушев.

На въпрос на Свободна Европа защо избира да прави анимационни филми, Ушев отговаря, че смята анимацията за "медиума, в който се изразявам най-добре, който включва в себе си всички изкуства".

"Анимацията е еквивалент на поезията в литературата. Не се продава масово, не сме звезди, няма претенция, бляскавост, слава. Просто малки, персонални филми. Е, понякога се случва да уцелим ваксата (восъка) и да докоснем повече хора", допълва той.

 

Единствената прожекция за България на филма "Физика на тъгата" ще бъде в рамките на филмовия фестивал "Киномания" на 17 ноември в София, заедно с анимационен кино-концерт по "Четирите годишни времена" на Вивалди.

Добавете коментар


Защитен код
Обнови

  • ПАРОДИЯ

    "Жив е все още"

    На една страна евро банкноти,

    на друга метнал пищов злодеят

    и там, на пода, дамски кюлоти

    издайно в мрака едва белеят.

  • В ТЪРСЕНЕ НА ИСТИНАТА

    „Невидимата искра на Възраждането“

    Тази книга описва малко известни и изключително любопитни факти, нишката на разказа често минава граници и прескача в различни държави. Имена, известни ни от чуждата литература и история се оказват в неочаквани връзки с българи и няма никакво съмнение, че всички подеми, случили се в Европа и Азия са резонирали силно и у нас.

     
  • КЛАСИКА

    30-те най-добри книги според французите

    Класацията е на френския вестник “Le Monde” от 2013 г. Литературни експерти са селектирали 200 заглавия, а списъкът с първите сто е формиран след избор на десетки хиляди читатели. Представяме ви първите 30.

     
  • ГЕНИЙ

    Що за човек е бил Бетовен?

    Какъв е бил като човек? Защо оглушава и как композира след това? И коя е жената, станала известна като неговата "безсмъртна любима"? Разказваме за великия композитор по повод годишнината от рождението му.

  • ЮБИЛЕЙ

    Препускай, индианецо!

     Гойко Митич на 80.

     

    За нас той беше идол, пример за подражание, олицетворение на Доброто, вечният смел и благороден индиански вожд, готов да воюва със злото в Америка в името на справедливостта и човешката хармония.

     

„Характерът е най-важният компонент на красотата.“

София Лорен, италианска актриса, родена преди 86 години

Анкета

Трябва ли хората на изкуството да имат гражданска позиция?

„Толкин” на Дом Карукоски (ревю)

 

Пиршество за почитателите на английското кино.

"Пътуване до Хавай" на Хесус дел Серо (ревю)

От същата "серия" е и "Пътуване с татко" (2016) на Анка Мируна Лазареску - отново за бягството отвъд Желязната завеса и за трагичните последици от връщането пак зад нея.

"Смъртта на Сталин" на Армандо Янучи (ревю)

И дано повече хора осъзнаят, че най-верният сателит на Русия - България, се е ръководила единствено по този модел.

Дори и да сме от глина, трябва да съхраним човешкото в себе си

 

Като Достоевски и Добромир Байчев вярва в благородните начинания, търси човека и в най-големия злодей.

"Мисия „Грейхаунд“ не е на нивото на „Спасяването на редник Райън“ и „Подводницата"

 

Ако го нямаше Том Ханкс, продукцията просто щеше да бъде съвсем друга, с коренно различно звучене.

За Дизела и неговата предпоследна крачка

 

Историята на Кирил Николов нагледно доказва в какво се превръщат мечтите, ако ги преследваш упорито и последователно.