МАРГАРИТА КАПИТАНСКА, „Дневник“

Дарина Титкова-Спириева e завършила магистратура със специалностите музикотерапия и класическо пиано в Националната музикална академия “Проф. Панчо Владигеров”. Опитът й в музикалната и музикотерапевтична практика с деца и възрастни включва работа като музикален педагог и преподавател по пиано в Културно образователен център “Дворецът на щастливите хора” – София; практикант музикотерапевт в Център за психично здраве “Проф. Н. Шипковенски” – София и “Карин дом” – гр. Варна​; работила е като музикотерапевт в Дневен център за подкрепа на младежи с умствени затруднения „Ривиера“ – Варна, а сега е доброволец в ЦНСТ – Нови пазар и Балчик, Преходно жилище – с. Бързица и Социалната чайна – Варна, където провежда музикотерапевтични занимания с деца и младежи в риск. 

-------

Как музиката влияе на децата?

- Все повече резултати от научни изследвания показват, че заниманията с музика развиват речевите и социални умения на децата, подпомагат моториката, когнитивното развитие, умението за задържане на вниманието. Ранното излагане на въздействието на музиката помага на мозъка да разшири капацитета си. Това благоприятства способността му да заучава информация и да се развива. Така деца, участвали в системни пълноценни музикални занимания, постигат по-добри резултати в училище.

Други изследвания показват, че деца, които са включени в музикални занимания с възпроизвеждане на звукови модели, разпознаване на мелодии, пеене и двигателни активности, комбинирани с визуални стимули, демонстрират значително разширяване на лексиката си. Казано с по-прости думи – музиката помага на децата да се развиват всестранно. Тя може да ги успокоява, активизира, вдъхновява, а също и да ги провокира да експериментират и творят, изразявайки смело себе си.

А кой стил музика им действа най-благоприятно?

- В моята практика се стремя да предлагам на децата възможно по-голямо разнообразие от стилове. Във всеки има примери за качествена музика, която подпомага по различен начин развитието. Например детските песнички са много ценни с това, че имат достъпно звучене, отговарящо на нивото на емоционално и интелектуално развитие на малките деца. Класическата музика пък е много полезна с богатата си емоционална образност, която развива способността да се различават настроенията и емоциите. Това ги провокира да проявяват емпатия.

Народната музика също присъства задължително в заниманията ни, защото е ценна с разнообразните си ритми. Те дават възможност на децата да се запознаят с пулсация, различна от традиционната маршова - "раз-два".

Музиката на различните народи, както и от различни исторически епохи помага на децата да разширят хоризонта си и да изградят усет и вкус към разнообразни музикални стилове. Това ще им позволи един ден несъзнателно да следват тези критерии, когато сами избират музиката, която слушат.

Какво се променя в поведението на децата, когато слушат музика? Може ли тя да действа като механизъм за справяне с девиантно поведение?

- Различните музикотерапевтични школи използват музиката по различни начини, като при някои подходът е типично поведенчески. Това означава, казано най-общо, че любимата за детето музика се използва като награда за приемливо поведение. По този начин действително може да се въздейства пряко върху девиантното поведение на детето. По-общият начин за въздействие е чрез общото обогатяване на неговата емоционалност и интелигентност. Да се подпомогне в дългосрочен план изграждането на едно балансирано поведение.

Много добър пример за прякото въздействие на музиката върху децата е как в една стая, където цари хаос и всяко дете прави нещо различно, зазвучалата музика има силата да увлече децата и да ги ангажира в едно групово, градивно и смислено занимание.

Добре ли е децата да заспиват на музика?

- Правилно подбраната музика може да бъде много благотворна за децата, когато стане време за лягане. Музиката има способността да се запечатва в ума ни и да предизвиква конкретни асоциации с действие. Когато това е свързано с приятните емоции, всичко се изпълнява с желание. По този начин любима на детето песничка със спокойно настроение, може да се превърне в своеобразен сигнал, че е време да се приготвя за лягане. Родителите дори могат да измислят текст, който описва действията, свързани с подготовката за сън – миене на зъбките, обличане на пижамката и т.н. Това му помага да си изгради ясна представа за последователността на действията и да ги свързва с приятното чувство от любимата си песничка.

Музика може да звучи и когато детето е вече в леглото и се унася. Важно е в този случай тя да бъде бавна, тиха, спокойна, да създава приятно, отпускащо настроение. Не са подходящи динамични бързи песни или пък тъжна или напрегната музика.

Как тийнейджърите да изградят вкус към определен стил, без да се влияят от модните течения, и каква е ролята на родителите в това?

- Накратко, ролята на родителите е огромна, но тяхното влияние би следвало да се прояви много преди детето да достигне тийнейджърските си години. Известно е, че децата в първите си години подражават на родителите, а след това демонстрират своеобразен бунт към техния авторитет и започват да се интересуват от различни нови неща. Ако родителят се е възползвал мъдро от времето, когато е бил пример, то ще е изградило вече добра основа на критерии и ценностна система. Когато средата започне да оказва натиск, добре възпитаният в по-ранните години музикален вкус ще му помогне да се предпази от негативни влияния.

На практика това се случва, като на детето от малко се пускат различни стилове музика, както и по-горе вече коментирахме. Важното е подборът на слушаната музика да съдържа доказани във времето със своята ценност музикални примери.

При детските песнички е необходимо да се следи за художествен текст, съдържащ богат образен език, красива богата мелодия, по възможност с повече от четири-пет тона, богат оркестров аранжимент вместо съвременните синтетични инструментали. При народната музика е добре звученето да е възможно по-близко до автентичното, с по-малко обработка. Класическата музика предоставя много примери, които развиват емоционалната интелигентност и научават мозъка да следи сложна музикална тъкан с много инструменти, които свирят заедно в красива хармония. Това развива не само естетическия усет, но и концентрацията на децата.

Популярната музика би следвало също да се използва, като винаги се обръща голямо внимание на посланието в текста и на общото внушение, което песента и клипът създават. Тийнейджърите често се увличат силно от по-твърдата музика и от хип-хоп и рап стиловете. Този вид музика въздейства силно с емоционалния си заряд и посланието на текста. Смислен текст, подсилен от емоционалния заряд на музиката в едно рап или метъл парче, може да се запечата в съзнанието на растящите деца и да ги провокира по начин, който няма как да се постигне нито с класическа музика, нито с детски песнички, нито с който и да е популярен стил. В този смисъл музиката е като инструмент, който може да ни послужи да създадем нещо прекрасно или да разрушим всичко. Но резултатът зависи от това как го използваме.

Има стилове музика, които провокират насилие и неблагоприятна среда за децата. Как е добре да реагират родителите, когато виждат, че децата им са тръгнали в тази посока?

- Наистина е така, това е обратната страна на предишния въпрос. Отново можем да кажем, че в най-добрия случай родителите са реагирали много години преди да се стигне до този момент. Ако по една или друга причина се е стигнало до това детето да се влияе негативно от музиката, която слуша, то най-доброто, което можем да направим в тийнейджърските му години, е да си говорим с него. Да си говорим много, с доверие и търпение, без да го осъждаме или укоряваме. Да го провокираме да разсъждава и само да си отговори на въпроса какво послание носи музиката, която слуша, защо тя му харесва, по какъв начин го кара да се чувства, да се държи, до какви последствия водят тези действия в бъдещето.

Би било много полезно да насърчите тийнейджърите да напишат собствен текст върху любимите си песни, в който да изразят своите лични чувства, мисли и преживявания, а след това заедно да ги обсъдите. Можете да организирате подобно начинание под формата на семейна игра, в която вие също да споделите в текст своите мисли и чувства. Това ще помогне и на Вас, и на детето, да разкриете по един непринуден начин нещата, които ви вълнуват и ще подпомогне изграждането на доверие. А освен всичко друго ще ви помогне да говорите с детето на неговия език.

Важно е да се отбележи, че това, което провокира насилие или неблагоприятна среда, не е стилът музика сам по себе си, а посланието в текста. Агресивно звучащите стилове, които често стават основа на песни с неприлично съдържание, но нерядко се използват и за песни със смислено такова, които вълнуват тийнейджърите. Зарядът и енергията, които провокират, могат да бъдат използвани в градивна посока, ако бъдат комбинирани с подходящ текст. В музикотерапията това е често използван похват в работата с хора в риск, като целта е чрез силно "надъхващото" внушение на агресивната музика да се подпомогне изграждането на увереност в собствените способности. Този подход може спокойно да се приложи и в семейството.

Добавете коментар


Защитен код
Обнови

  • НОВА КНИГА

    Евелина Йекер  - „В името на живота“

    Млада жена пише писма на психотерапевтката си д-р Дорман между сесиите, а после изведнъж изчезва безследно. 

     
  • НОВА КНИГА

    „Невидимата искра на Възраждането“

    Тази книга описва малко известни и изключително любопитни факти, нишката на разказа често минава граници и прескача в различни държави. Имена, известни ни от чуждата литература и история се оказват в неочаквани връзки с българи и няма никакво съмнение, че всички подеми, случили се в Европа и Азия са резонирали силно и у нас.

     
  • КЛАСИКА

    30-те най-добри книги според французите

    Класацията е на френския вестник “Le Monde” от 2013 г. Литературни експерти са селектирали 200 заглавия, а списъкът с първите сто е формиран след избор на десетки хиляди читатели. Представяме ви първите 30.

     

„Всички сме в канавката, но някои от нас гледат към звездите.“

Оскар Уайлд, ирландски драматург и писател, роден на 16 октомври преди 165 години

Анкета

Одобрявате ли Нобеловите награди на Олга Токарчук и Петер Хандке?

„Толкин” на Дом Карукоски (ревю)

 

Пиршество за почитателите на английското кино.

"Пътуване до Хавай" на Хесус дел Серо (ревю)

От същата "серия" е и "Пътуване с татко" (2016) на Анка Мируна Лазареску - отново за бягството отвъд Желязната завеса и за трагичните последици от връщането пак зад нея.

"Смъртта на Сталин" на Армандо Янучи (ревю)

И дано повече хора осъзнаят, че най-верният сателит на Русия - България, се е ръководила единствено по този модел.

Ах, този Жокер!

 

В „Жокера“ Финикс открадва шоуто и доказва, че е един от най -добрите и подготвени актьори на съвремието ни.

"Потъване в Мъртво море" – всеки детайл си тежи на мястото

В тези разкази има напрежение, има пребогат език, който създава картини, които можеш да пипнеш и подушиш. 

Лекът срещу пораженията на „Поразените“

Допада ми способността на романистката да бъде честна към историята – за първи път в български роман видях сцена, която отдавна исках да бъде създадена – как с користна и пропагандна цел комунистите използват черните забрадки на майките на убитите от жандармерията партизани преди 9 септември за гнусния си план чрез т.н. Народен съд да се разправят със своите противници .