Яна Стоянова е родена в София. Завършила е руско училище и руска филология в Софийския университет "Св. Климент Охридски". Работила е като журналист, преводач, офис организатор, понастоящем "отбива трудовия си стаж" в НЕК. Пише разкази. Автор е на блога "За жените от живота". Предстои да излезе от печат първата й книга "Качамак за душата" на издателство "Жанет 45".

-------

Какво работите? Има ли връзка са литературата?

- Аз съм филолог – това винаги има връзка с литературата. По професия съм преводач с руски език. В момента работя в Националната електрическа компания.

Писането бягство ли е за Вас от действителността, или предпочитате да я пречупвате през ироничния си поглед?

- Не бягам от действителността – много здраво стъпвам по земята. И, дори да прозвучи налудничаво, харесвам си живота, а действителността по рождение си я пречупвам през чувството за хумор. Така съм устроена. Някъде дълбоко в съзнанието ми нещо винаги дава накъсо и хващам смешното там, където другите не го виждат. Опитвам се да го покажа на читателите. Смехът е миг щастие, парченце надежда и лек за душата.

Защо избрахте жанра на късия разказ? Казват, че е най-трудният?

- Защото ме мързи да „разтягам локуми“, защото през деня съм затънала до гуша в битови, домашни, работни и роднински задачи и нямам време, защото обожавам Чудомир, Удхаус и Тери Пратчет и, защото открих, че ми се отдава. Написването на един разказ ми отнема не повече от 20 минути, до половин час. По-важно е да хвана момента – удари ли ме вдъхновението, работата е опечена. Снежинките от вдъхновение наоколо могат да се превърнат в истинско „творческо възпаление“ понякога. Ако в годините на моята младост имаше професия „медиатор“, сигурно щях да стана такава – все си завирам пръстите там, където нещо скърца и се опитвам да сдобрявам хората. А най-обичам да организирам чуждото свободно време. Писането е един добър начин да ги оставя на мира (шегувам се).

В блога си и в разказите си, които прочетохме от първата Ви книга, темите са от всекидневието, "непосилната лекота на битието". Как успявате да избегнете баналното?

- Никак. Вие успявате ли? Битието е част от живота – непосилно, банално и винаги объркано. Аз само се старая да го облекча. Да го разнообразя за себе си и околните. Харесва ми да разсмивам - ако предизвикам поне една усмивка, значи съм си свършила работата.  

Кажете ни какъв е вкусът Ви в изкуството - какво харесвате, любими автори, жанрове?

- Лелее, тук няма да ми стигне една страница! Харесвам различни и често противоположни едно на друго неща. Рискувам да стана досадна. Някои от любимите си автори споменах преди малко, обичам детективи, фентъзи, а за смислена фантастика (такава, в която не се леят кървища и демонски лиги на кило) просто душа давам! Миналата година „Първи контакт“ ми легна и чисто професионално на душата – сценаристите изтънко са познавали работата на преводача. Казах ли ви, че си обичам професията? Харесвам класическа музика и Горан Брегович, R&B и „Контрол“ (да ме прости Господ!). А също Астрид Линдгрен, Ю Несбьо, Реймънд Чандлър, Агата Кристи... стига толкова, че ще кажа някоя глупост.

Имате ли деца? Как се справяте със синдрома на дисплеите? Изгубени ли са днешните деца като читатели на книгите?

- Имам две прекрасни мамини звездици. Тази година ще навършат съответно 14 и 11 години. Залепени са за дисплеите. Не го намирам за страшно - те живеят в среда, която нашето поколение им е създала, с какво право ги виним, че детството им минава в интернет? Моята задача като родител е да ги науча да плуват в това море от информация, за не се удавят. Да умеят да отсяват зърното от плявата. Знаете ли защо нашето детство е минало в игри навън? Много просто – тогава нямаше интернет, нямаше социални мрежи, а компютрите бяха нещо извънземно. Ние дадохме тези придобивки на децата си, а сега ревем с пълно гърло колко е лошо. Защо? Интернет е велика сила, вие, аз, всички ние работим в това пространство, защо тогава да корим децата си, че вършат същото? Важно е да ги научим да се пазят и да внимават къде стъпват. С останалото те сами ще се справят. И да, днешните деца четат, просто не по начина, по който ние четем. Те поглъщат тонове информация, поднесена наготово, „сдъвкана“ и преработена от самите нас – не го забравяйте! След като се издават книги, значи за тях има и читатели, нали? 

Какво мислите за живота в България? 

- С риск да ме линчуват една трета от читателите ще кажа това, което действително мисля. Животът е такъв, какъвто си го направиш! Независимо дали живееш в България, САЩ или в Мозамбик. Ама нещо не ти харесва? Промени го, нагласи го така, че да ти пасва. Не понасям мрънкането на хора, които чакат наготово от държавата и отиват в чужбина с надеждата чуждата държава да им се подложи. Безплатен обяд няма. И никъде, нито една държава не е длъжна на никого. Аз лично съм си устроила живота в България така, че да ми е приятно. Да, и тук може да се живее добре – вярвайте ми. Въпрос на личен избор. Всеки камък си тежи на мястото – аз своето съм го намерила.

Смятате ли, че гласът на хората на изкуството се чува достатъчно силно? Влияят ли те на общественото мнение?

- Гласът на хората на изкуството е от огромно значение за всяко цивилизовано общество. Една дума, казана в точния момент, може да преобърне хода на историята. А в каква посока – зависи от нас. Колкото до силата на този глас – за да бъде чут, трябва да е добре организиран и най-вече силен, много силен!

 

Добавете коментар


Защитен код
Обнови

  • ДИАГНОЗА

    България се изолира културно от Европа и света

    „Държавата и правителството успешно не забелязват болните проблеми, свързани с деградацията на европейските и национални ценности. Патриотизмът е подменен от агресивен и повърхностен национал-популизъм“, категорични са основателите на движение „Реформи в културата“.

  • ПОРТРЕТ

    Памет за Балабанов

    Той бе умен, талантлив и вещ в професията си сценарист и режисьор, под чието ръководство направиха върхови превъплъщения плеяда актьори като Сергей Бодров младши, Сергей Маковецки, Дмитрий Дюжев, Александър Яценко, Никита Михалков, Ингеборг Дапкунайте, Михаил Скрябин, Алексей Серебряков, Алексей Чадов, Леонид Бичевин, Виктор Сухоруков.

     
  • ОТКЪС

    Светлана Алексиевич - "Чернобилска молитва"

    Книгата описва личната трагедия на хората след Чернобилската трагедия и показва как тя е повлияла на техния живот.

     

„Мъжът трябва да обожава жените или да ги напуска. Нищо средно не съществува.“

Ерих Мария Ремарк, германски писател, роден на 22 юни преди 120 години

Анкета

Нормално ли е премиерът да рекламира фирма за хазарт?

"Смъртта на Сталин" на Армандо Янучи (ревю)

И дано повече хора осъзнаят, че най-верният сателит на Русия - България, се е ръководила единствено по този модел.

"Първичното чувство за невинност" от Дана Григорча (ревю)

Дана Григорча има неоспорим талант да разказва истории, очевидно знае стотици, и то автентични, и ги разказва с носталгия, която българите отлично познаваме. 

"Виктория и Абдул" на Стивън Фриърс (ревю)

Джуди Денч изнася филма на раменете си. Всеки неин едър план е уникален - тази актриса владее всяко мускулче на лицето си, тя може да играе дори само с очи, само с бръчките си дори.

За „Соло“ без гняв, но с разочарование

Основният виновник за получения резултат е продуцентът Катлийн Кенеди, силният човек в „Дисни“, сменила безцеремонно Крис Милър и Фил Лорд и сметнала, че тандемът Каздан  - Хауърд ще е по-успешен и рентабилен.

След края на сезона

Програмирането му  по bTV е извън всяка критика. Може да се гледа безпроблемно само от пенсионери, домакини и безработни.

„Янините девет братя” – опера от Любомир Пипков” от Пламен Карталов (ревю)

Авторът е отворил партитурата на този безспорен шедьовър с амбицията да разкрие и преосмисли образа на неговите философски, психологически и социално- обществени послания.