Интервю

В България се е настанил един брутален публичен език, пълен с агресия, невежество, омраза и простащина. А от такъв език лесно се преминава към подобни действия, казва културологът проф. Александър Кьосев в интервю за "Дойче веле".

Когато през 1989 г. един колега му казал, че трябва да мине цяла година, за да настъпят промени в България, Георги Господинов го сметнал за черноглед. 30 години по-късно той се чуди на своята наивност.

Отдавна на управленски позиции няма други освен бивши „мутри“, казва поетът в интервю за "Сега". 

Феновете трябва да спрем да гледаме футбол, за да се сгромоляса тази гигантска машина за пари, казва пред "Зюддойче цайтунг" писателят от български произход Илия Троянов.

„Благодарен съм на съдбата си – спукал съм се от бачкане, за да съм това, което съм и да съм там, където съм…, но за всичко си е нужно и доза късмет“, казва актьорът.

"Твърде много станаха наградите. Особено тъй наречените „национални“. Броят им поражда впечатлението, че литературата ни се радва на голям възход", казва литературният критик в интервю за "Литературен вестник". 

Писателят ще издаде сборник със свръхкратки разкази този месец. 

 "През 1965 г. Филологическият факултет бе разделен на два: славянски филологии и западни филологии.Уважаеми и скъпи колеги, изживейте вашия филологически Шести септември. Слейте двата факултета", казва уважаваният литературовед. 

  • ОТКЪС

    Андрей Соколов - „За нашия дом"

    Книгата носи в себе си и предлага на вниманието на читателите важни факти, имена на хора, снабдена е със справочен апарат, който би бил полезен на всеки интересуващ се от историята на Шумен и България през отминалото 20-то столетие. 

     
  • ДИАГНОЗА

    България се изолира културно от Европа и света

    „Държавата и правителството успешно не забелязват болните проблеми, свързани с деградацията на европейските и национални ценности. Патриотизмът е подменен от агресивен и повърхностен национал-популизъм“, категорични са основателите на движение „Реформи в културата“.

     
  • КЛАСИКА

    30-те най-добри книги според французите

    Класацията е на френския вестник “Le Monde” от 2013 г. Литературни експерти са селектирали 200 заглавия, а списъкът с първите сто е формиран след избор на десетки хиляди читатели. Представяме ви първите 30.

     
  • ПОРТРЕТ

    Щедрият талант на Сергей Безруков

    Бил член на путиновата партия „Единна Русия“, от която се самоотстранява след година, тъй като eдин артист цени повече своята творческа свобода.

„Ако съм успяла да озаря дори едно-единствено тъжно детство, значи съм напълно удовлетворена.“

Астрид Линдгрен, шведска писателка, родена на 14 ноември преди 111 години

Анкета

Липсва ли ви гражданската позиция на хората на изкуството?

Не, те са творци. - 7.1%
Да, те са истинският елит на обществото - 92.9%

"Пътуване до Хавай" на Хесус дел Серо (ревю)

От същата "серия" е и "Пътуване с татко" (2016) на Анка Мируна Лазареску - отново за бягството отвъд Желязната завеса и за трагичните последици от връщането пак зад нея.

"Смъртта на Сталин" на Армандо Янучи (ревю)

И дано повече хора осъзнаят, че най-верният сателит на Русия - България, се е ръководила единствено по този модел.

"Първичното чувство за невинност" от Дана Григорча (ревю)

Дана Григорча има неоспорим талант да разказва истории, очевидно знае стотици, и то автентични, и ги разказва с носталгия, която българите отлично познаваме. 

Нова среща с хумора на братя Мормареви

„Еврейски вицове“ е една миниенциклопедия на еврейския дух, на усета на този народ да се шегува и иронизира дори в най-трагични мигове от съществуването му.

"Валутният риск в икономиката" (ревю)

Съществени моменти в монографията са анализираните валутен риск и валутна система в България от 1878 г. досега, както и практико–приложните измерения на валутния риск.

Късното признание на Орсън Уелс

„От другата страна на вятъра“ е не само присмех към лудостта на целулоидния свят, а  по-скоро равносметка на един изминат и пълен с провали и амбиции творчески път, в чието начало се откроява с елмазен блясък шедьовъра „Гражданинът Кейн“(1941), а в края е изкусителния експеримент „Ф като фалшификация“(1975).