ОГНЯН СТАМБОЛИЕВ

Наскоро по БНТ беше излъчен филмът „Великолепните Амберсънови” по романа на  Брут Таркгингтън.  Драматична американска семейна сага от края на 19 и началото на 20 век, времето когато се ражда и това чудо автомобилът. Всъщност, рождената му дата е 26 януари 1886 година, а родното му място е Майнхайм, Германия. Тогава се появява легендарният Мерцедес Бенц. В романа и филма (всъщност, римейк на прочутата лента от 1942  на режисьора Орсън Уелс) виждаме как това  невероятно изобретение  променя рязко живота на едно спокойно патриархално общество. И наистина, автомобилът – в превод „самодвижещ се”, твърде скоро се превръща в най- близък другар (макар и не жив, а механичен) на човека като решително измества коня и кучето. Едно голямо удобство, променило света. А за някои, пристрастени към него, той е просто божество!  

Но дали автомобилът, това необходимо зло, или както простичко го назоваваме „колата”, е само наш верен и послушен другар?  Статистиката на СЗО (Световна здравна организация) е направо стряскаща:  

3500 души загиват всеки ден в пътни инциденти по света, което прави 1.25 милиона фатални инциденти на година, а 500 от тях са деца. България заема челната позиция в черната статистика с 96 загинали на всеки 1 милион души население.  В България (която е на второ място по катастрофи в Европа!) само през 2017 г. са регистрирани 6888 тежки пътнотранспортни произшествия, при които са загинали 682 и са ранени 8680. Трагичната статистика засяга всички участници в движението. От загиналите през 2017 г. близо 50% са шофьори, пътници са 27% и пешеходци са 23%.  И най- страшното: много деца!

Изключително тревожно е, че в 95% от тежките пътни инциденти основна причина е нарушения на шофьори. Най-често това са несъобразена скорост, навлизане в насрещно движение, внезапна промяна на посоката и отнемане на предимство. 

И още:  годишно повече от 50 000  европейци загиват по пътищата на Стария континент. Това прави „само” по 400 на ден!

И тук възниква въпросът: заслужава ли това „божество” или „другар” толкова жертви? 

Та те са повече на брой, отколкото са били през войните. Да, статистиката от 1945 година насам го доказва.

А броят на автомобилите расте главоломно, непрестанно. Ето, в 60- милионната Франция те са вече над 30 милиона. Значи – повече от един на двама души. Звучи невероятно, нали?! Но се оказва, че и в нашата София са страшно много.1000 софиянци разполагат с 700  автомобила, което означава, че в града има 1 милион коли. Тези данни ни нареждат на челните места в Европа по брой автомобили на глава от населението. И трафикът в пренаселената ни столица, в която живеят вече една трета от българите, е просто кошмарен. Оттук и катастрофите...

Наистина този „растеж” е  неконтролируем, чудовищен. Представете си, ако същото съотношение 1 към 2, тоест, един автомобил на двама граждани на страни като Китай (1 300 000 000), Индия (1 100 000 000) и други големи след тях: Бразилия, Индонезия, Нигерия стигнат до този брой, какво би се получило? В Китай, с неговата недостатъчна за населението територия, те ще бъдат само 650 000 000 ! 

Представете си какъв огромен облак от диоксид ще се издигне не само над тази страна, но и над света?! Та и без автомобилите  Китай е един от главните замърсители на нашата планета.

Много неща трябва да се направят в света, а и у нас,  защото ситуацията става все по-тревожна.  В редица български градове започнаха да се изграждат велоалеи, макар не винаги качествени. С нужната добра маркировка, знаци и т.н. Но за разлика от Амстердам или Копенхаген, където велосипедният транспорт стига до 40-45 процента, у нас е едва 1 процент.  За разлика, например от съседките ни Сърбия и Румъния, пътищата и магистралите се строят много по-качествено и по-евтино, отколкото е у нас и няма тази огромна корупция, съпътстваща изграждането им, няма и ремонти веднага след завършването им. В много големи градове, за да се избегне претоварването на трафика, се строят околовръстни пътища, което вече се оказва наложително за нас.

И още нещо: мерките за нарушителите в повечето страни в ЕС са наистина строги, а у нас все още не са достатъчно ефективни, затова се случват подобни ужасни инциденти, като този с журналиста Милен Цветков. Шофьори без книжки или със забрани и ред нарушения, употребили алкохол или наркотици, малолетни водачи, неразумни „джигити” – всичко това го виждаме всеки ден, виждаме и плодовете му. Често пъти фатални, ужасяващи!

Много от младите водачи нарушават правилата, карат с превишена скорост. Седнали пред волана, те се държат като герои от холивудски екшъни, които препускат по улици и магистрали. Много дразнещи са мощните звукови уредби, които у нас, уви!, все още не са забранени и смущават, дори стряскат и плашат минувачите, грозният им шум (според някои „музика”) и грохот влиза в домовете и спасение от тази напаст все още няма. За полицията това съвсем не е проблем. Както и лудите „гонки” със свръх мощни мотори през гъсто населени квартали из градовете.

Бъдещето казват било на еко автомобилите, на електродвигателите без бензин. Защото планетата е вече страшно замърсена.  Стивън Хокинг предрече едва ли не края й!  А обществото ни  все още не се е справило с алчността на петролните магнати  и дали скоро нещата ще се променят зависи и от самите нас.

Добавете коментар


Защитен код
Обнови

  • ПАРОДИЯ

    "Жив е все още"

    На една страна евро банкноти,

    на друга метнал пищов злодеят

    и там, на пода, дамски кюлоти

    издайно в мрака едва белеят.

  • В ТЪРСЕНЕ НА ИСТИНАТА

    „Невидимата искра на Възраждането“

    Тази книга описва малко известни и изключително любопитни факти, нишката на разказа често минава граници и прескача в различни държави. Имена, известни ни от чуждата литература и история се оказват в неочаквани връзки с българи и няма никакво съмнение, че всички подеми, случили се в Европа и Азия са резонирали силно и у нас.

     
  • КЛАСИКА

    30-те най-добри книги според французите

    Класацията е на френския вестник “Le Monde” от 2013 г. Литературни експерти са селектирали 200 заглавия, а списъкът с първите сто е формиран след избор на десетки хиляди читатели. Представяме ви първите 30.

     
  • ГЕНИЙ

    Що за човек е бил Бетовен?

    Какъв е бил като човек? Защо оглушава и как композира след това? И коя е жената, станала известна като неговата "безсмъртна любима"? Разказваме за великия композитор по повод годишнината от рождението му.

  • ЮБИЛЕЙ

    Препускай, индианецо!

     Гойко Митич на 80.

     

    За нас той беше идол, пример за подражание, олицетворение на Доброто, вечният смел и благороден индиански вожд, готов да воюва със злото в Америка в името на справедливостта и човешката хармония.

     

„По-добре е да се изкачваш, отколкото да слизаш, дори ако си паднал няколко пъти.“

Антонио Бандерас, испански актьор, роден на 10 август преди 60 години

Анкета

Ще купувате ли повече книги, като падне ДДС?

Да - 41.7%
Не - 33.3%
Зависи - ако намалят цените - 16.7%

„Толкин” на Дом Карукоски (ревю)

 

Пиршество за почитателите на английското кино.

"Пътуване до Хавай" на Хесус дел Серо (ревю)

От същата "серия" е и "Пътуване с татко" (2016) на Анка Мируна Лазареску - отново за бягството отвъд Желязната завеса и за трагичните последици от връщането пак зад нея.

"Смъртта на Сталин" на Армандо Янучи (ревю)

И дано повече хора осъзнаят, че най-верният сателит на Русия - България, се е ръководила единствено по този модел.

Дори и да сме от глина, трябва да съхраним човешкото в себе си

 

Като Достоевски и Добромир Байчев вярва в благородните начинания, търси човека и в най-големия злодей.

"Мисия „Грейхаунд“ не е на нивото на „Спасяването на редник Райън“ и „Подводницата"

 

Ако го нямаше Том Ханкс, продукцията просто щеше да бъде съвсем друга, с коренно различно звучене.

За Дизела и неговата предпоследна крачка

 

Историята на Кирил Николов нагледно доказва в какво се превръщат мечтите, ако ги преследваш упорито и последователно.