ХРИСТО ХРИСТОВ, desebg.com

В своя стремеж да контролира цялата интелигенция по време на комунистическия режим Държавна сигурност е вербувала агенти и поддържала мрежа от доверителни връзки дори в цирка.

Това разкрива документ от архива на ДС, който desebg.com публикува онлайн. Той представлява строго секретна справка на обслужваните обекти от оперативните работници при отделение I, отдел 02 на Трето секретно политическо управление на ДС за борба с контрареволюцията от 1961 г.

Тази структура е предшественикът на Шесто управление на ДС за борба с идеологическата диверсия от 1967 г. и съществува в периода 1953-1961 г.

От справката става ясно, че 7-те оперативни работници в отделението отговарят за обектите по линия на художествено-творческата интелигенция – от Съюза на композиторите, през Студията за игрални филми и съюзите на писателите, журналистите и художниците, и се стигне до операта, Народния театър, ВИТИЗ и се стигне до цирковете.

В документа са посочени общия брой на служителите в съответните организации, делата на оперативен отчет, броя на агентурата и броя на доверителните връзки.

Последните са  членовете на БКП, активисти на ДНСМ и други проверени и патриотично настроени граждани, умеещи да пазят тайна и годни да изпълняват възложените им оперативни задачи, с които ДС установява контакт, когато вербуването на агенти е нецелесъобразно или невъзможно.

От справката се вижда, че в организации като Съюза на композиторите, Съюза на кинодейците и др. ДС не разполага с агенти, но в цирковете има такъв.  Там разполага и с цели 30 доверителни връзки.

По тази категория цирковете са изпреварени само от институтите на БАН и Народната опера.

Документът е включен в разширения електронен вариант на сборника „Държавна сигурност и българската интелигенция” на Комисията по досиетата, 2015 г.

 

Добавете коментар


Защитен код
Обнови

  • В ТЪРСЕНЕ НА ИСТИНАТА

    „Невидимата искра на Възраждането“

    Тази книга описва малко известни и изключително любопитни факти, нишката на разказа често минава граници и прескача в различни държави. Имена, известни ни от чуждата литература и история се оказват в неочаквани връзки с българи и няма никакво съмнение, че всички подеми, случили се в Европа и Азия са резонирали силно и у нас.

     
  • КЛАСИКА

    30-те най-добри книги според французите

    Класацията е на френския вестник “Le Monde” от 2013 г. Литературни експерти са селектирали 200 заглавия, а списъкът с първите сто е формиран след избор на десетки хиляди читатели. Представяме ви първите 30.

     
  • ГЕНИЙ

    Що за човек е бил Бетовен?

    Какъв е бил като човек? Защо оглушава и как композира след това? И коя е жената, станала известна като неговата "безсмъртна любима"? Разказваме за великия композитор по повод годишнината от рождението му.

  • ПРЕДУПРЕЖДЕНИЕ

    Елин Пелин - "Напаст Божия"

    Бог не е милостив - не молете му се! Нека като жабите, кога им пресъхне блатото - да прокълнем и да умрем!

„Самотата ме изпълва до такава степен, че и най-незначителната среща е изпитание за мен.” 

Емил Чоран, румънски философ, роден на 8 април преди 109 години

Анкета

В пандемията купувате ли книги онлайн?

„Толкин” на Дом Карукоски (ревю)

 

Пиршество за почитателите на английското кино.

"Пътуване до Хавай" на Хесус дел Серо (ревю)

От същата "серия" е и "Пътуване с татко" (2016) на Анка Мируна Лазареску - отново за бягството отвъд Желязната завеса и за трагичните последици от връщането пак зад нея.

"Смъртта на Сталин" на Армандо Янучи (ревю)

И дано повече хора осъзнаят, че най-верният сателит на Русия - България, се е ръководила единствено по този модел.

За честта на фамилията Полански

Филмът на Роман Полански „Офицер и шпионин“  разказва елегантно и проникновено за най-голямата социална и политическа криза, завладяла Франция в края на 19 век.

Да останеш човек извън играта

Филмът „Извън играта“ е не е сълзлива история за опитите на един съкрушен човек да се пребори с алкохолната си зависимост и разпада на брака и семейството си.  Не е и приказка за трудния път към успеха със стоп кадър от извоювания заслужен  триумф.

„Живот на една гара“ –  анатомия на самотата и страха

Романът следва  модела на знаменити световни романи, решени като философски есета - притчи: „Процесът“ на Франц Кафка, „Чумата“ от Албер Камю, „Погнусата“ от Жан-Пол Сартр, пиесата „Носорозите“ на Йожен Йонеско.