ХРИСТО ХРИСТОВ, desebg.com

В своя стремеж да контролира цялата интелигенция по време на комунистическия режим Държавна сигурност е вербувала агенти и поддържала мрежа от доверителни връзки дори в цирка.

Това разкрива документ от архива на ДС, който desebg.com публикува онлайн. Той представлява строго секретна справка на обслужваните обекти от оперативните работници при отделение I, отдел 02 на Трето секретно политическо управление на ДС за борба с контрареволюцията от 1961 г.

Тази структура е предшественикът на Шесто управление на ДС за борба с идеологическата диверсия от 1967 г. и съществува в периода 1953-1961 г.

От справката става ясно, че 7-те оперативни работници в отделението отговарят за обектите по линия на художествено-творческата интелигенция – от Съюза на композиторите, през Студията за игрални филми и съюзите на писателите, журналистите и художниците, и се стигне до операта, Народния театър, ВИТИЗ и се стигне до цирковете.

В документа са посочени общия брой на служителите в съответните организации, делата на оперативен отчет, броя на агентурата и броя на доверителните връзки.

Последните са  членовете на БКП, активисти на ДНСМ и други проверени и патриотично настроени граждани, умеещи да пазят тайна и годни да изпълняват възложените им оперативни задачи, с които ДС установява контакт, когато вербуването на агенти е нецелесъобразно или невъзможно.

От справката се вижда, че в организации като Съюза на композиторите, Съюза на кинодейците и др. ДС не разполага с агенти, но в цирковете има такъв.  Там разполага и с цели 30 доверителни връзки.

По тази категория цирковете са изпреварени само от институтите на БАН и Народната опера.

Документът е включен в разширения електронен вариант на сборника „Държавна сигурност и българската интелигенция” на Комисията по досиетата, 2015 г.

 

Добавете коментар


Защитен код
Обнови

  • ПАРОДИЯ

    "Жив е все още"

    На една страна евро банкноти,

    на друга метнал пищов злодеят

    и там, на пода, дамски кюлоти

    издайно в мрака едва белеят.

  • В ТЪРСЕНЕ НА ИСТИНАТА

    „Невидимата искра на Възраждането“

    Тази книга описва малко известни и изключително любопитни факти, нишката на разказа често минава граници и прескача в различни държави. Имена, известни ни от чуждата литература и история се оказват в неочаквани връзки с българи и няма никакво съмнение, че всички подеми, случили се в Европа и Азия са резонирали силно и у нас.

     
  • КЛАСИКА

    30-те най-добри книги според французите

    Класацията е на френския вестник “Le Monde” от 2013 г. Литературни експерти са селектирали 200 заглавия, а списъкът с първите сто е формиран след избор на десетки хиляди читатели. Представяме ви първите 30.

     
  • ГЕНИЙ

    Що за човек е бил Бетовен?

    Какъв е бил като човек? Защо оглушава и как композира след това? И коя е жената, станала известна като неговата "безсмъртна любима"? Разказваме за великия композитор по повод годишнината от рождението му.

"Не мога да слушам продължително Вагнер. Обзема ме желание да превзема Полша."

Уди Алън, американски режисьор, сценарист, актьор и музикант, роден на 1 декември преди 85 години

Анкета

Трябва ли хората на изкуството да имат гражданска позиция?

Да, защото те са елитът на обществото - 93.8%
Не, да се занимават само с изкуство - 0%
Не мога да преценя - 0%

„Толкин” на Дом Карукоски (ревю)

 

Пиршество за почитателите на английското кино.

"Пътуване до Хавай" на Хесус дел Серо (ревю)

От същата "серия" е и "Пътуване с татко" (2016) на Анка Мируна Лазареску - отново за бягството отвъд Желязната завеса и за трагичните последици от връщането пак зад нея.

"Смъртта на Сталин" на Армандо Янучи (ревю)

И дано повече хора осъзнаят, че най-верният сателит на Русия - България, се е ръководила единствено по този модел.

„Пепел върху слънцето“ е важен и необходим филм

Направен с вкус и необходимата професионална зрелост, той поставя важни и значими проблеми, които не ни оставят безразлични.

„Тенет“ и Нолан

 

Филмът връща чистата емоция на публиката, предлага й качествено зрелище, а самият зрител се отблагодарява с това, че отново се насочва към салона.

Дори и да сме от глина, трябва да съхраним човешкото в себе си

 

Като Достоевски и Добромир Байчев вярва в благородните начинания, търси човека и в най-големия злодей.