СВЕТОСЛАВ СПАСОВ, "СЕГА"

ГЕРБ не изпълни обещанието си да приеме максимално бързо промени в законодателството, с които да бъдат защитени паметниците на културата. Заявеното след пожара в Царските конюшни в София в края на юли всъщност не се случи. Парламентът прие вчера на второ четене в четвъртък нови текстове в Закона за културното наследство, които не включват никакви мерки относно отговорността на собствениците на подобни сгради, както обещаваха отговорните фактори в ГЕРБ.

В края на юли пожар в историческия комплекс изпепели значителна част от покрива и таваните на част от сградите. Към него от години има сериозни инвеститорски интереси, което породи съмнения, че става дума за умишлен палеж - версия, която не е опровергана и досега.

След инцидента в продължение на няколко дни институциите си прехвърляха топката кой трябва да понесе отговорността, преди на среща при премиера Бойко Борисов да се реши обектът да получи временен статут на паметник на културата. Министерството на културата и Столичната община поеха ангажимент да изготвят спешни промени, с които да задължат и мотивират собствениците на такива имоти да се грижат по-добре за собствеността си и да предвидят по-строги наказания при неизпълнение. Обяснено бе още, че ще се облекчат и процедурите за кандидатстване за финансиране по европейски и други програми. Обещанието бе текстовете да бъдат готови и внесени най-късно през септември. Нищо от това обаче не бе изпълнено извън частния случай с Царските конюшни, които временно бяха обявени за паметник на културата. 

Вместо по-строги мерки в защита на паметниците бяха гласувани поправки, свързани с представянето на културни ценности, открити под вода, както и въвеждане на дигитализация на културното наследство. Законопроектът на Министерството на културата бе приет без никакви дебати и с почти пълно мнозинство. Редакциите в Закона за културното наследство бяха внесени през юни и не бяха обсъдени през миналата парламентарна сесия.

Добавете коментар


Защитен код
Обнови

  • В ТЪРСЕНЕ НА ИСТИНАТА

    „Невидимата искра на Възраждането“

    Тази книга описва малко известни и изключително любопитни факти, нишката на разказа често минава граници и прескача в различни държави. Имена, известни ни от чуждата литература и история се оказват в неочаквани връзки с българи и няма никакво съмнение, че всички подеми, случили се в Европа и Азия са резонирали силно и у нас.

     
  • КЛАСИКА

    30-те най-добри книги според французите

    Класацията е на френския вестник “Le Monde” от 2013 г. Литературни експерти са селектирали 200 заглавия, а списъкът с първите сто е формиран след избор на десетки хиляди читатели. Представяме ви първите 30.

     
  • ГЕНИЙ

    Що за човек е бил Бетовен?

    Какъв е бил като човек? Защо оглушава и как композира след това? И коя е жената, станала известна като неговата "безсмъртна любима"? Разказваме за великия композитор по повод годишнината от рождението му.

  • ПРЕДУПРЕЖДЕНИЕ

    Елин Пелин - "Напаст Божия"

    Бог не е милостив - не молете му се! Нека като жабите, кога им пресъхне блатото - да прокълнем и да умрем!

„Туземците от южните морета не говорят английски, но речникът им е достатъчен да поставят всички холивудски филми в две категории: пата-кюта и пляс-пляс.”

Марлон Брандо, американски актьор, роден на 3 април преди 96 години

Анкета

В пандемията купувате ли книги онлайн?

„Толкин” на Дом Карукоски (ревю)

 

Пиршество за почитателите на английското кино.

"Пътуване до Хавай" на Хесус дел Серо (ревю)

От същата "серия" е и "Пътуване с татко" (2016) на Анка Мируна Лазареску - отново за бягството отвъд Желязната завеса и за трагичните последици от връщането пак зад нея.

"Смъртта на Сталин" на Армандо Янучи (ревю)

И дано повече хора осъзнаят, че най-верният сателит на Русия - България, се е ръководила единствено по този модел.

Да останеш човек извън играта

Филмът „Извън играта“ е не е сълзлива история за опитите на един съкрушен човек да се пребори с алкохолната си зависимост и разпада на брака и семейството си.  Не е и приказка за трудния път към успеха със стоп кадър от извоювания заслужен  триумф.

„Живот на една гара“ –  анатомия на самотата и страха

Романът следва  модела на знаменити световни романи, решени като философски есета - притчи: „Процесът“ на Франц Кафка, „Чумата“ от Албер Камю, „Погнусата“ от Жан-Пол Сартр, пиесата „Носорозите“ на Йожен Йонеско.

„Останалото е пепел“ - драматична история с универсално звучене

 

Филм с такъв скромен бюджет – 300 000 лева,  все пак звучи автентично като визия.