На страницата на Министерство на културата на 7 юли е предложен за обществено обсъждане проект за ПМС за утвърждаване на единни разходни стандарти за финансиране през 2015 г. на държавните културни институти, осъществяващи дейности в областта на сценичните изкуства.

От въвеждането на делегираните бюджети, по които държавните културни институти осъществяват своята дейност в областта на сценичните изкуства, регламентирани в Закона за закрила и развитие на културата, в сила от 1 януари 2013 г., единният разходен стандарт, който е базов компонент от Методиката за разпределяне на финансовите средства, е определена сума, която представлява субсидията за един продаден билет. В новия проект за ПМС се предлага субсидията да се определя на база 1 лев реализирани приходи от брой продадени билети от собствени театрални или музикални продукти, диференцирани по групи културни институти.

Това според нас е драстична промяна, която променя философията на финансиране, регламентирана в Закона за закрила и развитие на културата. Промяна, която поставя под въпрос и другия базов компонент – брой продадени билети, предпоставя задълбочаване на кризата във финансирането на държавните културни институти.

На проведения на 23 юни отраслови съвет се направиха конкретни предложения за промяна на сега действащата методика, но не и цялостна промяна на философията за финансиране на държавните културни институти, както и промяна на единните разходни стандарти.

За това настояваме да бъде свикан отрасловият съвет за тристранно сътрудничество към Министерството на културата, който да обсъди предложената промяна на действащите стандарти. Считаме, че към такава промяна трябва да се подходи изключително внимателно, като бъдат направени анализи, как би се отразила тя на конкретни институти, с оглед на постигнатите резултати и показатели за 2014 г.

Национална федерация „Култура” към КТ „Подкрепа”

Независима синдикална федерация „Култура” към КНСБ

Добавете коментар


Защитен код
Обнови

  • В ТЪРСЕНЕ НА ИСТИНАТА

    „Невидимата искра на Възраждането“

    Тази книга описва малко известни и изключително любопитни факти, нишката на разказа често минава граници и прескача в различни държави. Имена, известни ни от чуждата литература и история се оказват в неочаквани връзки с българи и няма никакво съмнение, че всички подеми, случили се в Европа и Азия са резонирали силно и у нас.

     
  • КЛАСИКА

    30-те най-добри книги според французите

    Класацията е на френския вестник “Le Monde” от 2013 г. Литературни експерти са селектирали 200 заглавия, а списъкът с първите сто е формиран след избор на десетки хиляди читатели. Представяме ви първите 30.

     

„Талант, който не се мени, не се движи и обновява, тлее и загива.“

Леон Даниел, български театрален режисьор, роден на 17 февруари преди 93 години

Анкета

Гледате ли българско кино?

Да, с удоволствие - 32.3%
Да, с познавателна цел - 19.4%
Не, слабо е - 45.2%

„Толкин” на Дом Карукоски (ревю)

 

Пиршество за почитателите на английското кино.

"Пътуване до Хавай" на Хесус дел Серо (ревю)

От същата "серия" е и "Пътуване с татко" (2016) на Анка Мируна Лазареску - отново за бягството отвъд Желязната завеса и за трагичните последици от връщането пак зад нея.

"Смъртта на Сталин" на Армандо Янучи (ревю)

И дано повече хора осъзнаят, че най-верният сателит на Русия - България, се е ръководила единствено по този модел.

"Посмъртна изповед" е антибиотик срещу носталгията по тоталитарното общество

Преживяното от Денчо Знеполски е разказано така, както нормалният човек просто не може да си го представи и в най-развинтеното свое въображение.

Наръчник на оптимиста или защо „Паразит“ взе главните „Оскар”-и

Лентата взе наградата за най-добър международен филм не само защото е вещо направена и впечатляваща за гледане, но и тъй като основният й конкурент се казваше „Болка и величие“.

За романа „18 % сиво“ и неговата екранна интерпретация

Филмът “ разчита основно на славата на книгата и харизмата на Руши Виденлиев.