На страницата на Министерство на културата на 7 юли е предложен за обществено обсъждане проект за ПМС за утвърждаване на единни разходни стандарти за финансиране през 2015 г. на държавните културни институти, осъществяващи дейности в областта на сценичните изкуства.

От въвеждането на делегираните бюджети, по които държавните културни институти осъществяват своята дейност в областта на сценичните изкуства, регламентирани в Закона за закрила и развитие на културата, в сила от 1 януари 2013 г., единният разходен стандарт, който е базов компонент от Методиката за разпределяне на финансовите средства, е определена сума, която представлява субсидията за един продаден билет. В новия проект за ПМС се предлага субсидията да се определя на база 1 лев реализирани приходи от брой продадени билети от собствени театрални или музикални продукти, диференцирани по групи културни институти.

Това според нас е драстична промяна, която променя философията на финансиране, регламентирана в Закона за закрила и развитие на културата. Промяна, която поставя под въпрос и другия базов компонент – брой продадени билети, предпоставя задълбочаване на кризата във финансирането на държавните културни институти.

На проведения на 23 юни отраслови съвет се направиха конкретни предложения за промяна на сега действащата методика, но не и цялостна промяна на философията за финансиране на държавните културни институти, както и промяна на единните разходни стандарти.

За това настояваме да бъде свикан отрасловият съвет за тристранно сътрудничество към Министерството на културата, който да обсъди предложената промяна на действащите стандарти. Считаме, че към такава промяна трябва да се подходи изключително внимателно, като бъдат направени анализи, как би се отразила тя на конкретни институти, с оглед на постигнатите резултати и показатели за 2014 г.

Национална федерация „Култура” към КТ „Подкрепа”

Независима синдикална федерация „Култура” към КНСБ

Добавете коментар


Защитен код
Обнови

  • ОТКЪС

    Андрей Соколов - „За нашия дом"

    Книгата носи в себе си и предлага на вниманието на читателите важни факти, имена на хора, снабдена е със справочен апарат, който би бил полезен на всеки интересуващ се от историята на Шумен и България през отминалото 20-то столетие. 

     
  • ДИАГНОЗА

    България се изолира културно от Европа и света

    „Държавата и правителството успешно не забелязват болните проблеми, свързани с деградацията на европейските и национални ценности. Патриотизмът е подменен от агресивен и повърхностен национал-популизъм“, категорични са основателите на движение „Реформи в културата“.

     
  • КЛАСИКА

    30-те най-добри книги според французите

    Класацията е на френския вестник “Le Monde” от 2013 г. Литературни експерти са селектирали 200 заглавия, а списъкът с първите сто е формиран след избор на десетки хиляди читатели. Представяме ви първите 30.

     
  • ПОРТРЕТ

    Щедрият талант на Сергей Безруков

    Бил член на путиновата партия „Единна Русия“, от която се самоотстранява след година, тъй като eдин артист цени повече своята творческа свобода.

„Ако съм успяла да озаря дори едно-единствено тъжно детство, значи съм напълно удовлетворена.“

Астрид Линдгрен, шведска писателка, родена на 14 ноември преди 111 години

Анкета

Липсва ли ви гражданската позиция на хората на изкуството?

Не, те са творци. - 7.1%
Да, те са истинският елит на обществото - 92.9%

"Пътуване до Хавай" на Хесус дел Серо (ревю)

От същата "серия" е и "Пътуване с татко" (2016) на Анка Мируна Лазареску - отново за бягството отвъд Желязната завеса и за трагичните последици от връщането пак зад нея.

"Смъртта на Сталин" на Армандо Янучи (ревю)

И дано повече хора осъзнаят, че най-верният сателит на Русия - България, се е ръководила единствено по този модел.

"Първичното чувство за невинност" от Дана Григорча (ревю)

Дана Григорча има неоспорим талант да разказва истории, очевидно знае стотици, и то автентични, и ги разказва с носталгия, която българите отлично познаваме. 

Нова среща с хумора на братя Мормареви

„Еврейски вицове“ е една миниенциклопедия на еврейския дух, на усета на този народ да се шегува и иронизира дори в най-трагични мигове от съществуването му.

"Валутният риск в икономиката" (ревю)

Съществени моменти в монографията са анализираните валутен риск и валутна система в България от 1878 г. досега, както и практико–приложните измерения на валутния риск.

Късното признание на Орсън Уелс

„От другата страна на вятъра“ е не само присмех към лудостта на целулоидния свят, а  по-скоро равносметка на един изминат и пълен с провали и амбиции творчески път, в чието начало се откроява с елмазен блясък шедьовъра „Гражданинът Кейн“(1941), а в края е изкусителния експеримент „Ф като фалшификация“(1975).