Във "Фейсбук" учители по български език и литература изразиха несъгласието си с новото учебно съдържание по предмета им, оповестено миналата седмица от министерството на образованието. 

За единадесетокласниците са подготвени пет теми. С родното те ще се запознават чрез творбите "Железния светилник" на Д. Талев (досега в 12-и клас), "Бай Ганьо на гости" на А. Константинов и "Криворазбраната цивилизация" на Д. Войников (досега в 10-и клас). По темата за природата са предвидени "При Рилския манастир" на Ив. Вазов, "Спи езерото" на Славейков и "Градушка" на П. Яворов. Смъртта учениците ще изучават както досега в произведенията "До моето първо либе" на Хр. Ботев и "Новото гробище над Сливница" на Ив. Вазов", но и в "Сватба" на Н. Фурнаджиев. Властта и насилието присъстват чрез "Борба" (Хр. Ботев), "Андрешко" (Е.Пелин) и "Приказка за стълбата" (Хр. Смирненски), а миналото и паметта - чрез "Паисий" (Ив. Вазов), "Нощ" (П. Яворов) и "История" (Н. Вапцаров). Извън програмата остават редица творби на Вазов, Яворов, Славейков и др.

Зрелостниците също ще учат българска литература, но в доста по-сбит вариант от досегашния. Темата за любовта те ще анализират чрез "Аз искам да те помня все така" на Д. Дебелянов, "Колко си хубава" на Хр. Фотев и "Любов" на Ат. Далчев. За вярата на надеждата зрелостниците ще учат от "Спасова могила" на Е. Пелин, "Молитва" на Ат. Далчев и "Вяра" на Н. Вапцаров. По темата за труда и творчеството са избрани "Ветрената мелница" (Е. Пелин), "Песента на колелетата" (Й. Йовков) и "Балада за Г. Хенрих" (В. Пасков), а за избора и раздвоението - "Две души" (Яворов), "Потомка" (Елисавета Багряна) и "Честен кръст" (Б. Христов). Сред произведенията, които отпадат, са "Антихрист" на Е. Станев, "Снаха" на Г. Караславов, "Хоро" на А. Страшимиров, "Вечната и святата" на Елисавета Багряна и много други.

Ето как реагираха учители: 

"Потресен съм от проектите на новите учебни програми по литература. Хронологичният подход в изучаването на автори и произведения е изцяло дискредитиран за сметка на тематичния. Авторите на програмите явно са забравили, че литературното обучение преди всичко има за цел да обогати историческата култура на подрастващите чрез проекциите на една епоха в художествената творба. Тематичният подход би имал надграждащ ефект, но не може да даде база за литературно обучение в гимназиалния курс. Вижте за какъв тюрлюгювеч става дума в 11 клас."

"За съжаление, произведенията се набутват в прокрустовото ложе на предвзети идеи. Вижте програмите за 7 клас. Понеже някой е решил, че трябва да има два дял - „Човекът през Възраждането“ и (!!!) „Човекът в обществото - норми, ценности и конфликти“ - всичко се набутва в тези две предварителни идеи. Това съответно е наложило вместо описанието на Ниагарския водопад да се включи изложението в Чикаго, което освен другото е така препълнено с остарели турски думи, че пополовината време трябва да минава в обясняването и осмислянето имНещо повече, този откъс със сигурност не помага на учениците да разберат какво е пътепис, освен не е важно у учениците да затвърдим и без това действащата идея, че целта на екскурзията е посещението на поредния мол. 

Дори не съм убедена, че моделът е необходим. В крайна сметка докосването до литературата трябва да бъде като към литература."

"Възмутително е, че когато надигнем глас, че програмите, по които ще преподаваме, са безумни, да не кажа малоумни, че структурата на учебното съдържание е бълнуване на недоучили филолози, чуваме: „Ами толкова време вися на страниците на МОН, кво прайхте!“.

Скъпи програмотворци. На вас са ви платили една шапка пари, за да направите програмите. На нас за подобна работа не ни се плаща нищо.

Немалко от нас самите също не блестят с интелект, неопитни са или просто не се наемат да правят програми - ако беше толкова лесно, всички щяха да правят програми. Обявете конкурс за включване в екипа за изработване на учебни програми, ние ще се явим и тогава ще сме длъжни да дадем платено мнение.

Значи - ние сме виновни за вашата неграмотност, безотговорност и самонадеяност."

Добавете коментар


Защитен код
Обнови

  • ОТКЪС

    Андрей Соколов - „За нашия дом"

    Книгата носи в себе си и предлага на вниманието на читателите важни факти, имена на хора, снабдена е със справочен апарат, който би бил полезен на всеки интересуващ се от историята на Шумен и България през отминалото 20-то столетие. 

     
  • ДИАГНОЗА

    България се изолира културно от Европа и света

    „Държавата и правителството успешно не забелязват болните проблеми, свързани с деградацията на европейските и национални ценности. Патриотизмът е подменен от агресивен и повърхностен национал-популизъм“, категорични са основателите на движение „Реформи в културата“.

     
  • КЛАСИКА

    30-те най-добри книги според французите

    Класацията е на френския вестник “Le Monde” от 2013 г. Литературни експерти са селектирали 200 заглавия, а списъкът с първите сто е формиран след избор на десетки хиляди читатели. Представяме ви първите 30.

     
  • ПОРТРЕТ

    Щедрият талант на Сергей Безруков

    Бил член на путиновата партия „Единна Русия“, от която се самоотстранява след година, тъй като eдин артист цени повече своята творческа свобода.

„Цената, която плащаме за парите, често пъти е свободата.“

Робърт Луис Стивънсън, шотландски писател и композитор, роден на 13 ноември преди 168 години

Анкета

Липсва ли ви гражданската позиция на хората на изкуството?

Не, те са творци. - 7.1%
Да, те са истинският елит на обществото - 92.9%

"Пътуване до Хавай" на Хесус дел Серо (ревю)

От същата "серия" е и "Пътуване с татко" (2016) на Анка Мируна Лазареску - отново за бягството отвъд Желязната завеса и за трагичните последици от връщането пак зад нея.

"Смъртта на Сталин" на Армандо Янучи (ревю)

И дано повече хора осъзнаят, че най-верният сателит на Русия - България, се е ръководила единствено по този модел.

"Първичното чувство за невинност" от Дана Григорча (ревю)

Дана Григорча има неоспорим талант да разказва истории, очевидно знае стотици, и то автентични, и ги разказва с носталгия, която българите отлично познаваме. 

Нова среща с хумора на братя Мормареви

„Еврейски вицове“ е една миниенциклопедия на еврейския дух, на усета на този народ да се шегува и иронизира дори в най-трагични мигове от съществуването му.

"Валутният риск в икономиката" (ревю)

Съществени моменти в монографията са анализираните валутен риск и валутна система в България от 1878 г. досега, както и практико–приложните измерения на валутния риск.

Късното признание на Орсън Уелс

„От другата страна на вятъра“ е не само присмех към лудостта на целулоидния свят, а  по-скоро равносметка на един изминат и пълен с провали и амбиции творчески път, в чието начало се откроява с елмазен блясък шедьовъра „Гражданинът Кейн“(1941), а в края е изкусителния експеримент „Ф като фалшификация“(1975).