Във "Фейсбук" учители по български език и литература изразиха несъгласието си с новото учебно съдържание по предмета им, оповестено миналата седмица от министерството на образованието. 

За единадесетокласниците са подготвени пет теми. С родното те ще се запознават чрез творбите "Железния светилник" на Д. Талев (досега в 12-и клас), "Бай Ганьо на гости" на А. Константинов и "Криворазбраната цивилизация" на Д. Войников (досега в 10-и клас). По темата за природата са предвидени "При Рилския манастир" на Ив. Вазов, "Спи езерото" на Славейков и "Градушка" на П. Яворов. Смъртта учениците ще изучават както досега в произведенията "До моето първо либе" на Хр. Ботев и "Новото гробище над Сливница" на Ив. Вазов", но и в "Сватба" на Н. Фурнаджиев. Властта и насилието присъстват чрез "Борба" (Хр. Ботев), "Андрешко" (Е.Пелин) и "Приказка за стълбата" (Хр. Смирненски), а миналото и паметта - чрез "Паисий" (Ив. Вазов), "Нощ" (П. Яворов) и "История" (Н. Вапцаров). Извън програмата остават редица творби на Вазов, Яворов, Славейков и др.

Зрелостниците също ще учат българска литература, но в доста по-сбит вариант от досегашния. Темата за любовта те ще анализират чрез "Аз искам да те помня все така" на Д. Дебелянов, "Колко си хубава" на Хр. Фотев и "Любов" на Ат. Далчев. За вярата на надеждата зрелостниците ще учат от "Спасова могила" на Е. Пелин, "Молитва" на Ат. Далчев и "Вяра" на Н. Вапцаров. По темата за труда и творчеството са избрани "Ветрената мелница" (Е. Пелин), "Песента на колелетата" (Й. Йовков) и "Балада за Г. Хенрих" (В. Пасков), а за избора и раздвоението - "Две души" (Яворов), "Потомка" (Елисавета Багряна) и "Честен кръст" (Б. Христов). Сред произведенията, които отпадат, са "Антихрист" на Е. Станев, "Снаха" на Г. Караславов, "Хоро" на А. Страшимиров, "Вечната и святата" на Елисавета Багряна и много други.

Ето как реагираха учители: 

"Потресен съм от проектите на новите учебни програми по литература. Хронологичният подход в изучаването на автори и произведения е изцяло дискредитиран за сметка на тематичния. Авторите на програмите явно са забравили, че литературното обучение преди всичко има за цел да обогати историческата култура на подрастващите чрез проекциите на една епоха в художествената творба. Тематичният подход би имал надграждащ ефект, но не може да даде база за литературно обучение в гимназиалния курс. Вижте за какъв тюрлюгювеч става дума в 11 клас."

"За съжаление, произведенията се набутват в прокрустовото ложе на предвзети идеи. Вижте програмите за 7 клас. Понеже някой е решил, че трябва да има два дял - „Човекът през Възраждането“ и (!!!) „Човекът в обществото - норми, ценности и конфликти“ - всичко се набутва в тези две предварителни идеи. Това съответно е наложило вместо описанието на Ниагарския водопад да се включи изложението в Чикаго, което освен другото е така препълнено с остарели турски думи, че пополовината време трябва да минава в обясняването и осмислянето имНещо повече, този откъс със сигурност не помага на учениците да разберат какво е пътепис, освен не е важно у учениците да затвърдим и без това действащата идея, че целта на екскурзията е посещението на поредния мол. 

Дори не съм убедена, че моделът е необходим. В крайна сметка докосването до литературата трябва да бъде като към литература."

"Възмутително е, че когато надигнем глас, че програмите, по които ще преподаваме, са безумни, да не кажа малоумни, че структурата на учебното съдържание е бълнуване на недоучили филолози, чуваме: „Ами толкова време вися на страниците на МОН, кво прайхте!“.

Скъпи програмотворци. На вас са ви платили една шапка пари, за да направите програмите. На нас за подобна работа не ни се плаща нищо.

Немалко от нас самите също не блестят с интелект, неопитни са или просто не се наемат да правят програми - ако беше толкова лесно, всички щяха да правят програми. Обявете конкурс за включване в екипа за изработване на учебни програми, ние ще се явим и тогава ще сме длъжни да дадем платено мнение.

Значи - ние сме виновни за вашата неграмотност, безотговорност и самонадеяност."

Добавете коментар


Защитен код
Обнови

  • ДИАГНОЗА

    България се изолира културно от Европа и света

    „Държавата и правителството успешно не забелязват болните проблеми, свързани с деградацията на европейските и национални ценности. Патриотизмът е подменен от агресивен и повърхностен национал-популизъм“, категорични са основателите на движение „Реформи в културата“.

     
  • IN MEMORIAM

    Кристиан Таков - "Времето е особено"

    Думи на доц. Кристиан Таков - преподавател по право в Софийския университет, автор на книги, защитник на правото, към абсолвенти юристи. 

     
  • КЛАСИКА

    30-те най-добри книги според французите

    Класацията е на френския вестник “Le Monde” от 2013 г. Литературни експерти са селектирали 200 заглавия, а списъкът с първите сто е формиран след избор на десетки хиляди читатели. Представяме ви първите 30.

     

„Най-големият комплимент за една жена е презрението, което получава от собствения си пол.”

Уилям Текери, английски писател, роден на 18 юли преди 207 години

Анкета

Вреден ли е медийният закон на Пеевски?

"Смъртта на Сталин" на Армандо Янучи (ревю)

И дано повече хора осъзнаят, че най-верният сателит на Русия - България, се е ръководила единствено по този модел.

"Първичното чувство за невинност" от Дана Григорча (ревю)

Дана Григорча има неоспорим талант да разказва истории, очевидно знае стотици, и то автентични, и ги разказва с носталгия, която българите отлично познаваме. 

"Виктория и Абдул" на Стивън Фриърс (ревю)

Джуди Денч изнася филма на раменете си. Всеки неин едър план е уникален - тази актриса владее всяко мускулче на лицето си, тя може да играе дори само с очи, само с бръчките си дори.

За новите стихове на Георги Константинов

Ценителите на поетичното слово у нас го обикнаха още при дебюта му в края на 60-те години с „Една усмивка ми е столица” и „Неграмотно сърце”.

Роман за Добри Войников

„Студени гнезда“  е изпълнила предназначението си – да припомни заслугите на една значима личност, да подложи на проверка нашата памет и патриотични чувства и да ни напомни деликатно, че съдбата ни е такава, каквато сами си я изковем.

За „Соло“ без гняв, но с разочарование

Основният виновник за получения резултат е продуцентът Катлийн Кенеди, силният човек в „Дисни“, сменила безцеремонно Крис Милър и Фил Лорд и сметнала, че тандемът Каздан  - Хауърд ще е по-успешен и рентабилен.