Във "Фейсбук" учители по български език и литература изразиха несъгласието си с новото учебно съдържание по предмета им, оповестено миналата седмица от министерството на образованието. 

За единадесетокласниците са подготвени пет теми. С родното те ще се запознават чрез творбите "Железния светилник" на Д. Талев (досега в 12-и клас), "Бай Ганьо на гости" на А. Константинов и "Криворазбраната цивилизация" на Д. Войников (досега в 10-и клас). По темата за природата са предвидени "При Рилския манастир" на Ив. Вазов, "Спи езерото" на Славейков и "Градушка" на П. Яворов. Смъртта учениците ще изучават както досега в произведенията "До моето първо либе" на Хр. Ботев и "Новото гробище над Сливница" на Ив. Вазов", но и в "Сватба" на Н. Фурнаджиев. Властта и насилието присъстват чрез "Борба" (Хр. Ботев), "Андрешко" (Е.Пелин) и "Приказка за стълбата" (Хр. Смирненски), а миналото и паметта - чрез "Паисий" (Ив. Вазов), "Нощ" (П. Яворов) и "История" (Н. Вапцаров). Извън програмата остават редица творби на Вазов, Яворов, Славейков и др.

Зрелостниците също ще учат българска литература, но в доста по-сбит вариант от досегашния. Темата за любовта те ще анализират чрез "Аз искам да те помня все така" на Д. Дебелянов, "Колко си хубава" на Хр. Фотев и "Любов" на Ат. Далчев. За вярата на надеждата зрелостниците ще учат от "Спасова могила" на Е. Пелин, "Молитва" на Ат. Далчев и "Вяра" на Н. Вапцаров. По темата за труда и творчеството са избрани "Ветрената мелница" (Е. Пелин), "Песента на колелетата" (Й. Йовков) и "Балада за Г. Хенрих" (В. Пасков), а за избора и раздвоението - "Две души" (Яворов), "Потомка" (Елисавета Багряна) и "Честен кръст" (Б. Христов). Сред произведенията, които отпадат, са "Антихрист" на Е. Станев, "Снаха" на Г. Караславов, "Хоро" на А. Страшимиров, "Вечната и святата" на Елисавета Багряна и много други.

Ето как реагираха учители: 

"Потресен съм от проектите на новите учебни програми по литература. Хронологичният подход в изучаването на автори и произведения е изцяло дискредитиран за сметка на тематичния. Авторите на програмите явно са забравили, че литературното обучение преди всичко има за цел да обогати историческата култура на подрастващите чрез проекциите на една епоха в художествената творба. Тематичният подход би имал надграждащ ефект, но не може да даде база за литературно обучение в гимназиалния курс. Вижте за какъв тюрлюгювеч става дума в 11 клас."

"За съжаление, произведенията се набутват в прокрустовото ложе на предвзети идеи. Вижте програмите за 7 клас. Понеже някой е решил, че трябва да има два дял - „Човекът през Възраждането“ и (!!!) „Човекът в обществото - норми, ценности и конфликти“ - всичко се набутва в тези две предварителни идеи. Това съответно е наложило вместо описанието на Ниагарския водопад да се включи изложението в Чикаго, което освен другото е така препълнено с остарели турски думи, че пополовината време трябва да минава в обясняването и осмислянето имНещо повече, този откъс със сигурност не помага на учениците да разберат какво е пътепис, освен не е важно у учениците да затвърдим и без това действащата идея, че целта на екскурзията е посещението на поредния мол. 

Дори не съм убедена, че моделът е необходим. В крайна сметка докосването до литературата трябва да бъде като към литература."

"Възмутително е, че когато надигнем глас, че програмите, по които ще преподаваме, са безумни, да не кажа малоумни, че структурата на учебното съдържание е бълнуване на недоучили филолози, чуваме: „Ами толкова време вися на страниците на МОН, кво прайхте!“.

Скъпи програмотворци. На вас са ви платили една шапка пари, за да направите програмите. На нас за подобна работа не ни се плаща нищо.

Немалко от нас самите също не блестят с интелект, неопитни са или просто не се наемат да правят програми - ако беше толкова лесно, всички щяха да правят програми. Обявете конкурс за включване в екипа за изработване на учебни програми, ние ще се явим и тогава ще сме длъжни да дадем платено мнение.

Значи - ние сме виновни за вашата неграмотност, безотговорност и самонадеяност."

Добавете коментар


Защитен код
Обнови

  • ОТКЪС

    Умберто Еко - "Средновековното мислене"

    Това са студии, които покриват период от шейсет години. Техният оригинален дух е напълно съхранен, въпреки че авторът ги е шлифовал както библиографски, така и редакционно, за да се избегнат, макар и не изцяло, някои повторения и връщания към загатнатите теми.

     
  • ОТКЪС

    Светлана Алексиевич - "Чернобилска молитва"

    Книгата описва личната трагедия на хората след Чернобилската трагедия и показва как тя е повлияла на техния живот.

     

„Хората не искат да бъдат богати, те искат да бъдат по-богати от другите.“

Джон Мил, английски философ, роден на 20 май преди 212 години

Анкета

Тревожи ли Ви, че в България медиите са под натиск?

"Смъртта на Сталин" на Армандо Янучи (ревю)

И дано повече хора осъзнаят, че най-верният сателит на Русия - България, се е ръководила единствено по този модел.

"Първичното чувство за невинност" от Дана Григорча (ревю)

Дана Григорча има неоспорим талант да разказва истории, очевидно знае стотици, и то автентични, и ги разказва с носталгия, която българите отлично познаваме. 

"Виктория и Абдул" на Стивън Фриърс (ревю)

Джуди Денч изнася филма на раменете си. Всеки неин едър план е уникален - тази актриса владее всяко мускулче на лицето си, тя може да играе дори само с очи, само с бръчките си дори.

Непретенциозна комедия за лятна разтуха

„Революция X“ ще си намери своята публика, особена в настъпващите горещи дни и ще се хареса от зрители с по-непретенциозен вкус, търсещи в киното основно леката забава.

Архитектура за хора от третата възраст

Книгата „Архитектура за хора от третата възраст“ променя представата за това какво означава „старчески дом“ и показва чрез различни примери как тези социални домове могат да бъдат авангард на архитектурата като цяло, което е и пример как не трябва да се робува на закостенелия образ. 

Духовен зомби апокалипсис

 

 

"Нелюбов" на Андрей Звягинцев регистрира разпада на едно семейство и едно общество