СВЕТОСЛАВ СПАСОВ, в. „Сега“

Хазартната игра "Националната лотария" е най-големият рекламодател в телевизиите през 2017 г., показват обобщените данни на специализираната агенция "Медия клуб". 

Това е същата игра, заради която българите масово търкат талончета с надеждата да забогатеят само за ден. Будки за продажбата им може да се видят на всеки ъгъл и в почти всеки по-голям или малък магазин, мол, бензиностанция. Там също има екрани, които постоянно въртят клиповете, в които водещият Захари Бахаров и асистентките му пътуват из различни градове и села и показват как мало и голямо се радва на късмета на печелившите. Всъщност би трябвало да се радва на лъвския пай на хазартните фирми.

Истерията по талончетата за уж лесни печалби 

вече стига невъобразими размери - млади и стари живеят с надеждата да забогатеят от тях, а младоженци дори поискаха подаръците си само в лотарийни билети. В един супермаркет пък се появи табела със забрана да се търкат талони вътре в магазина, защото няма кой да мете стружките. И всичко това се случва в държавата, в която рекламата на хазарта уж е забранена.

За телевизионна реклама "Националната лотария" е дала около 23 млн. лв. Изчисленията не са абсолютно точни, тъй като не отчитат отстъпките, бартерите и други споразумения, които телевизиите сключват с рекламодателите. Собственици на "Националната лотария" са едноименното акционерно дружество и "Ню Геймс" АД. Акционер и в двете дружества е Васил Божков. 

Втори в класацията на рекламодателите е международният гигант "Проктър енд Гембъл", който притежава марките "Ариел", "Жилет", Памперс" и др. Фирмата присъства в две категории - козметика и химически продукти за домакинството. Общо фирмата "Проктър енд Гембъл" е инвестирала около 22 млн. лв. в телевизионна реклама. Трета е "Лидл" с тв бюджет от около 17 млн. лв. 

Огромният ръст в рекламните показатели на "Националната лотария" е постигнат през последните 365 дни. Данните сочат, че през по-миналата година играта е дала около 14 млн. лв., като по този показател е след "Проктър енд Гембъл", "М-Тел", "Кока-Кола" и др. 

През 2017 г. дружеството прави видима експанзия и излиза на първо място. От "Медия клуб" поясниха за "Сега", че в предишни години хазартната игра е рекламирала изцяло в Нова телевизия, но че през м.г. са се появили реклами и по bTV. Сред компаниите с най-голям дял в рекламата за 2017 г. присъства и дружество "Евробет" ООД, което притежава друга хазартна игра - "Лотария България". И в тази компания съдружник е Васил Божков. Според данните рекламният бюджет на "Евробет" за м.г. е около 2 млн. лв. 

Спорът дали хазартните игри имат право да засипват зрителите толкова масирано с реклами, се води от доста време, като в момента законодателството не е докрай изчерпателно и ясно. Един от членовете на Закона за хазарта забранява "пряката реклама на хазартни игри, включително рекламата на такива игри, насочена към малолетни и непълнолетни лица, както и изпращането на непотърсени електронни съобщения... в които се съдържа информация за хазартна игра". 

В същото време 

законът допуска изключения на забраната, 

като позволява обявяване на "наименованията на игрите, регистрираната търговска марка на организатора, резултатите от игрите и спечелените печалби, тегленията на тиражите". 

Държавната комисия по хазарта, която отговаря за спазването му, нееднократно е заявявала, че излъчваните по телевизиите реклами не са нарушение на закона. Неотдавна бившият й шеф Димитър Терзиев коментира пред Медиапул, че рекламата на хазарт би трябвало да се ограничи. "Може би законът трябва да ограничи рекламата на хазарт, за да се постигне възпиращ ефект. Излъчването на хазартни игри по телевизията и показването на печелившите може да се счита за непряко приканване на други хора да участват и може да се разглежда и като вид заобикаляне на закона", смята Терзиев.

В Закона за хазарта се казва още, че като част от етичните рекламни правила на бизнеса "се разработват специални правила относно рекламата на хазартни игри". Преди дни шефът на етичния съвет за саморегулация в рекламата Ели Герганова поясни, че "основните участници в хазартната индустрия съвсем наскоро са станали членове на съвета". Това означавало, че "занапред те се ангажират да прилагат неговия етичен кодекс". "Започваме да работим по-активно", заяви Герганова пред Медиапул. Рекламите на хазарт обаче се излъчват в ефира от години, което означава, че през това време 

тази част от закона не се спазва 

В предизборната кампания за изборите за Народно събрание м.г. единствената формация, която засегна темата за разрастването на рекламите на хазарт, бе коалицията "Нова република". В нейните обещания се казваше, че предвидените мерки за укрепване на българските семейства включват "пълна забрана на рекламата на хазарт", тъй като "чрез хазартния бизнес се източват парите на българските семейства и се рушат връзките в тях". Трудно е обаче да се повярва, че този вид реклама наистина ще бъде забранена някога, като се имат предвид постъпленията, която тя носи на организаторите на бизнеса и на държавата. Хазартният бранш е внесъл в бюджета около 200 млн. лева м.г., ако се съберат таксите по Закона за хазарта и постъпленията от данъци към НАП, съобщи неотдавна комисията по хазарта.

 

Добавете коментар


Защитен код
Обнови

  • ДИАГНОЗА

    България се изолира културно от Европа и света

    „Държавата и правителството успешно не забелязват болните проблеми, свързани с деградацията на европейските и национални ценности. Патриотизмът е подменен от агресивен и повърхностен национал-популизъм“, категорични са основателите на движение „Реформи в културата“.

  • ПОРТРЕТ

    Памет за Балабанов

    Той бе умен, талантлив и вещ в професията си сценарист и режисьор, под чието ръководство направиха върхови превъплъщения плеяда актьори като Сергей Бодров младши, Сергей Маковецки, Дмитрий Дюжев, Александър Яценко, Никита Михалков, Ингеборг Дапкунайте, Михаил Скрябин, Алексей Серебряков, Алексей Чадов, Леонид Бичевин, Виктор Сухоруков.

     
  • ОТКЪС

    Светлана Алексиевич - "Чернобилска молитва"

    Книгата описва личната трагедия на хората след Чернобилската трагедия и показва как тя е повлияла на техния живот.

     

„Не знам какво ни готви бъдещето, но знам, че трябва да остана позитивна и да не си позволявам да се отчайвам.“

Никол Кидман, австралийска актриса, родена на 20 юни преди 51 години

Анкета

Нормално ли е премиерът да рекламира фирма за хазарт?

"Смъртта на Сталин" на Армандо Янучи (ревю)

И дано повече хора осъзнаят, че най-верният сателит на Русия - България, се е ръководила единствено по този модел.

"Първичното чувство за невинност" от Дана Григорча (ревю)

Дана Григорча има неоспорим талант да разказва истории, очевидно знае стотици, и то автентични, и ги разказва с носталгия, която българите отлично познаваме. 

"Виктория и Абдул" на Стивън Фриърс (ревю)

Джуди Денч изнася филма на раменете си. Всеки неин едър план е уникален - тази актриса владее всяко мускулче на лицето си, тя може да играе дори само с очи, само с бръчките си дори.

За „Соло“ без гняв, но с разочарование

Основният виновник за получения резултат е продуцентът Катлийн Кенеди, силният човек в „Дисни“, сменила безцеремонно Крис Милър и Фил Лорд и сметнала, че тандемът Каздан  - Хауърд ще е по-успешен и рентабилен.

След края на сезона

Програмирането му  по bTV е извън всяка критика. Може да се гледа безпроблемно само от пенсионери, домакини и безработни.

„Янините девет братя” – опера от Любомир Пипков” от Пламен Карталов (ревю)

Авторът е отворил партитурата на този безспорен шедьовър с амбицията да разкрие и преосмисли образа на неговите философски, психологически и социално- обществени послания.