На 13 август 1961 г. Берлин осъмва шокиран - разделен е с бодлива тел.

Валтер Улбрихт - комунистическият лидер на непризнатата от Запада Германска демократична република (ГДР), е провел среднощна акция, за да спре масовата емиграция на жителите на Източен Берлин. Между 1949 и 1961 г. около 3 милиона граждани на ГДР са избягали. Дотогава Берлин стои окупиран от СССР, САЩ, Великобритания и Франция и статутът му е нерешен. 

Разделението протича по абсурден начин - телта минава насред улици, дори къщи, хора на един и същ адрес се оказват в различни държави. Разделени са хиляди семейства, безброй хора губят работата си в Западен Берлин, движението е напълно блокирано за източните берлинчани. Телта скоро е заменена от масивни бетонни блокове и въоръжена охрана, която стреля на месо. Започват убийствата на бягащите през стената - близо 300 души през годините.

Напрежение в Берлин възниква още с наложената от Съветския съюз Берлинска блокада през 1948 г., когато Западен Берлин е откъснат по земя от ФРГ и САЩ провежда безпрецедентна спасителна акция, известна като Въздушния мост. Така със самолети всекидневно почти година доставя тонове храна и други стоки от първа необходимост за западноберлинчани. След това настъпва известно затишие.

С идването на Джон Кенеди на власт съветският ръководител Никита Хрушчов започна да го притиска да се подпише най-накрая мирен договор за Берлин. Тъй като Кенеди не е съгласен, Хрушчов подпомага тайната операция на Улбрихт по разделянето на града на две. 

Стената бързо се превърна в символ на Студената война. През 1987 г. президентът Роналд Рейгън поиска от Михаил Горбачов да събори тази стена. Две години по-късно - на 9 ноември 1989 г. тя официално падна, което доведе до падането на комунистическите режими в цяла Източна Европа и обединението на Берлин.

 

Добавете коментар


Защитен код
Обнови

  • ОТКЪС

    Андрей Соколов - „За нашия дом"

    Книгата носи в себе си и предлага на вниманието на читателите важни факти, имена на хора, снабдена е със справочен апарат, който би бил полезен на всеки интересуващ се от историята на Шумен и България през отминалото 20-то столетие. 

     
  • ДИАГНОЗА

    България се изолира културно от Европа и света

    „Държавата и правителството успешно не забелязват болните проблеми, свързани с деградацията на европейските и национални ценности. Патриотизмът е подменен от агресивен и повърхностен национал-популизъм“, категорични са основателите на движение „Реформи в културата“.

     
  • КЛАСИКА

    30-те най-добри книги според французите

    Класацията е на френския вестник “Le Monde” от 2013 г. Литературни експерти са селектирали 200 заглавия, а списъкът с първите сто е формиран след избор на десетки хиляди читатели. Представяме ви първите 30.

     
  • ПОРТРЕТ

    Щедрият талант на Сергей Безруков

    Бил член на путиновата партия „Единна Русия“, от която се самоотстранява след година, тъй като eдин артист цени повече своята творческа свобода.

„Цената, която плащаме за парите, често пъти е свободата.“

Робърт Луис Стивънсън, шотландски писател и композитор, роден на 13 ноември преди 168 години

Анкета

Липсва ли ви гражданската позиция на хората на изкуството?

Не, те са творци. - 7.1%
Да, те са истинският елит на обществото - 92.9%

"Пътуване до Хавай" на Хесус дел Серо (ревю)

От същата "серия" е и "Пътуване с татко" (2016) на Анка Мируна Лазареску - отново за бягството отвъд Желязната завеса и за трагичните последици от връщането пак зад нея.

"Смъртта на Сталин" на Армандо Янучи (ревю)

И дано повече хора осъзнаят, че най-верният сателит на Русия - България, се е ръководила единствено по този модел.

"Първичното чувство за невинност" от Дана Григорча (ревю)

Дана Григорча има неоспорим талант да разказва истории, очевидно знае стотици, и то автентични, и ги разказва с носталгия, която българите отлично познаваме. 

Нова среща с хумора на братя Мормареви

„Еврейски вицове“ е една миниенциклопедия на еврейския дух, на усета на този народ да се шегува и иронизира дори в най-трагични мигове от съществуването му.

"Валутният риск в икономиката" (ревю)

Съществени моменти в монографията са анализираните валутен риск и валутна система в България от 1878 г. досега, както и практико–приложните измерения на валутния риск.

Късното признание на Орсън Уелс

„От другата страна на вятъра“ е не само присмех към лудостта на целулоидния свят, а  по-скоро равносметка на един изминат и пълен с провали и амбиции творчески път, в чието начало се откроява с елмазен блясък шедьовъра „Гражданинът Кейн“(1941), а в края е изкусителния експеримент „Ф като фалшификация“(1975).