ХРИСТО ХРИСТОВ, desebg.com

Обикновено Държавна сигурност е органът, който по времето на тоталитарния комунистически режим се произнася кои творци могат да напускат страната и кои не, но се оказва, че преди нея в някои случаи е имало и друга цедка – партийната организация към съответната държавна или обществена структура. Такива свидетелства са запазени в архивите на Държавна сигурност.

Конкретният документ представлява сведение за Божана Лолова от партийната организация в оркестъра на Софийската опера. „Сведението”, чието съдържание е откровен донос по партийна линия, е от 1960 г. и се отнася за една от цигуларките в него.

Поводът да бъде съставен е включването на Божана Лолова състава на операта, който е трябвало да пътува до Белгия.

Партийната организация при оркестъра на операта е определила включването ѝ като неправилно и това е причината за партийния протест.

Като аргумент срещу цигуларката от партийната организация са посочили, че въпросната цигуларка няма положително отношение към мероприятията на народната власт и „Партията”, а също така, че „дружи изключително с реакционери”.

„Тя винаги подстрекава и настройва хората против комунистите”, е посочено още в партийния донос.

Допълнено е, че при пътуването на оркестъра в Германия през 1951 г. тя е изразила възмущението си от стремежа на комунистите да командват, за което е взето решение да бъде върната на границата с Унгария, но общият паспорт на групата е попречил това да стане. Заради това й поведение не е била взета при гастрола на операта в Москва през 1953 г.

 

Коментари  

+3 #2 Naiven 24-03-2017 01:54
Много правилно,че не са я пуснали в Москва-щеше да емигрира в СССР( след лют запой)
Цитиране
+4 #1 Васил Бейков 23-03-2017 09:14
Много лошо ! От подписалите това "сведение" има хора,които познавах- аз знам за един виолист,челист, фаготисти т.е., но така беше до 1989 година.........
Цитиране
  • ПАРОДИЯ

    "Жив е все още"

    На една страна евро банкноти,

    на друга метнал пищов злодеят

    и там, на пода, дамски кюлоти

    издайно в мрака едва белеят.

  • В ТЪРСЕНЕ НА ИСТИНАТА

    „Невидимата искра на Възраждането“

    Тази книга описва малко известни и изключително любопитни факти, нишката на разказа често минава граници и прескача в различни държави. Имена, известни ни от чуждата литература и история се оказват в неочаквани връзки с българи и няма никакво съмнение, че всички подеми, случили се в Европа и Азия са резонирали силно и у нас.

     
  • КЛАСИКА

    30-те най-добри книги според французите

    Класацията е на френския вестник “Le Monde” от 2013 г. Литературни експерти са селектирали 200 заглавия, а списъкът с първите сто е формиран след избор на десетки хиляди читатели. Представяме ви първите 30.

     
  • ГЕНИЙ

    Що за човек е бил Бетовен?

    Какъв е бил като човек? Защо оглушава и как композира след това? И коя е жената, станала известна като неговата "безсмъртна любима"? Разказваме за великия композитор по повод годишнината от рождението му.

„По-добре да се задоволявате с малко, отколкото да имате злато и студено сърце!“

Вилхелм Хауф, германски писател, роден на 29 ноември преди 218 години

Анкета

Трябва ли хората на изкуството да имат гражданска позиция?

Да, защото те са елитът на обществото - 93.8%
Не, да се занимават само с изкуство - 0%
Не мога да преценя - 0%

„Толкин” на Дом Карукоски (ревю)

 

Пиршество за почитателите на английското кино.

"Пътуване до Хавай" на Хесус дел Серо (ревю)

От същата "серия" е и "Пътуване с татко" (2016) на Анка Мируна Лазареску - отново за бягството отвъд Желязната завеса и за трагичните последици от връщането пак зад нея.

"Смъртта на Сталин" на Армандо Янучи (ревю)

И дано повече хора осъзнаят, че най-верният сателит на Русия - България, се е ръководила единствено по този модел.

„Пепел върху слънцето“ е важен и необходим филм

Направен с вкус и необходимата професионална зрелост, той поставя важни и значими проблеми, които не ни оставят безразлични.

„Тенет“ и Нолан

 

Филмът връща чистата емоция на публиката, предлага й качествено зрелище, а самият зрител се отблагодарява с това, че отново се насочва към салона.

Дори и да сме от глина, трябва да съхраним човешкото в себе си

 

Като Достоевски и Добромир Байчев вярва в благородните начинания, търси човека и в най-големия злодей.