Министърът на културата Вежди Рашидов трябва да отговори на депутатски въпрос защо от години не провежда конкурси за важните културни институции в страната, съобщи „Дневник“. В четвъртък стана известно, че депутати от Реформаторския блок са му изпратили парламентарен въпрос за Националното музикално училище "Любомир Пипков", Националния исторически музей, Националния филмов център, Софийската филхармония и др. 

„Музикалното училище се управлява без конкурс от 20 години, а Божидар Димитров вече 10 години е директор на Националния исторически музей (НИМ), въпреки че изискването е нов конкурс за поста да се провежда на всеки пет. Защо министерството нарушава закона и какво става с многото назначения "до провеждане на конкурс", питат депутатите и обвиняват министъра в кадруване за над 100 длъжности.

"Създава се впечатление, че и в двата си мандата като министър Рашидов не изпълнява стриктно закона в частта му за конкурсен избор на ръководни длъжности. Това е лоша тенденция, която води до неравнопоставеност между хора, които са изпълнили процедурата и други, които с години заемат директорски позиции", пише депутатът Мартин Димитров.

В музикалното училище е имало само един конкурс - през 2007 г. Директорът на НИМ, освен че е с изтекъл мандат, е в пенсионна възраст, а поведението му накара над 2300 души да искат оставката му.

Депутатите искат информация и за директорите „изпълняващи длъжност до провеждане на конкурс“, които са назначени пряко и нямат мандат. В наредбите на министерството няма срок за организирането на конкурс. Така за Националния институт за недвижимо културно наследство няма конкурс близо 5 години, въпреки че последната временна директорка арх. Даниела Джуркова бе обвинявана в корупция и от служителите си, и от депутати, дават пример реформаторите.

За филмовия център и  Софийската филхармония се проведоха конкурси, но никой не събра необходимия брой точки и завършиха със служебно назначен директор. Изслушванията, документите, решенията и дори членовете на конкурсните комисии министерството пази в тайна.

"Логично много хора си задават въпроса дали не е налице някаква субективна избираемост за това къде да се провежда конкурс и къде – не. Особено когато за важни институции като НИМ и НИНКН и музикалното училище "Любомир Пипков" конкурс не е провеждан с години", пише народният представител Петър Славов. 

Пред Nbox директорът на Националния исторически музей Божидар Димитров призна, че последният конкурс, в който е участвал, е бил преди десетина години, а срокът на назначението му е изтекъл.

"Изтекъл е срокът, но министърът на културата може да го продължи, ако е доволен от работата на директора, до нов конкурс. Доколкото знам, Вежди Рашидов смята да прави конкурс скоро. Бих искал да знам кой от тези въпросни депутати е недоволен от работата ми по издирване, събиране, консервация и реставрация, изучаване и експониране на културно-историческото наследство. Да ми посочат един мой пропуск, едно недоволство от работата ми", каза Димитров.

На въпрос ще участва ли в конкурса, когато Рашидов го обяви, директорът на НИМ е категоричен:

"Да, разбира се, ще кандидатствам и очаквам да го спечеля, както винаги досега съм го печелил".

.

Добавете коментар


Защитен код
Обнови

  • НОВА КНИГА

    Евелина Йекер  - „В името на живота“

    Млада жена пише писма на психотерапевтката си д-р Дорман между сесиите, а после изведнъж изчезва безследно. 

     
  • НОВА КНИГА

    „Невидимата искра на Възраждането“

    Тази книга описва малко известни и изключително любопитни факти, нишката на разказа често минава граници и прескача в различни държави. Имена, известни ни от чуждата литература и история се оказват в неочаквани връзки с българи и няма никакво съмнение, че всички подеми, случили се в Европа и Азия са резонирали силно и у нас.

     
  • ДИАГНОЗА

    България се изолира културно от Европа и света

    „Държавата и правителството успешно не забелязват болните проблеми, свързани с деградацията на европейските и национални ценности. Патриотизмът е подменен от агресивен и повърхностен национал-популизъм“, категорични са основателите на движение „Реформи в културата“.

     
  • КЛАСИКА

    30-те най-добри книги според французите

    Класацията е на френския вестник “Le Monde” от 2013 г. Литературни експерти са селектирали 200 заглавия, а списъкът с първите сто е формиран след избор на десетки хиляди читатели. Представяме ви първите 30.

     
  • ПОРТРЕТ

    Спомен за Лорънс Оливие

    Той не доживя падането на комунизма, но имаше нещо символично, че си замина с един разделен и противоборстващ свят, който предстоеше коренно да се промени и в който за дълго щяхме да се радваме на плодовете на демокрацията.

„Човек трябва до дъното на душата си да се настрада, за да напише истински смешна книга.“

Ърнест Хемингуей, американски писател, роден на 21 юли преди 120 години

Анкета

Кой е отговорен за счупените плочки на Ларгото?

"Пътуване до Хавай" на Хесус дел Серо (ревю)

От същата "серия" е и "Пътуване с татко" (2016) на Анка Мируна Лазареску - отново за бягството отвъд Желязната завеса и за трагичните последици от връщането пак зад нея.

"Смъртта на Сталин" на Армандо Янучи (ревю)

И дано повече хора осъзнаят, че най-верният сателит на Русия - България, се е ръководила единствено по този модел.

"Първичното чувство за невинност" от Дана Григорча (ревю)

Дана Григорча има неоспорим талант да разказва истории, очевидно знае стотици, и то автентични, и ги разказва с носталгия, която българите отлично познаваме. 

За добрия човек и историческата правда 

Прочетете книгата „Един много добър човек“, осмислете я и осъзнайте веднъж завинаги как трябва и не трябва да се пише за нашата история.

Ако искаме да сме почтени българи и европейци.

„Лора, Яворов и аз” – завръщането в диалога

С изключителна прецизност и уважение към отминалото време и най-вече към личността на Дора, Петър Величков събира и подрежда изгубените частици от един пъзел, който може би никога няма да бъде подреден напълно.

Бунтът на свободния или абсурдите на свободата

Книгата е диагноза и опит за лечение на болести, които се раждат единствено на границата между две епохи.