Министърът на културата Вежди Рашидов трябва да отговори на депутатски въпрос защо от години не провежда конкурси за важните културни институции в страната, съобщи „Дневник“. В четвъртък стана известно, че депутати от Реформаторския блок са му изпратили парламентарен въпрос за Националното музикално училище "Любомир Пипков", Националния исторически музей, Националния филмов център, Софийската филхармония и др. 

„Музикалното училище се управлява без конкурс от 20 години, а Божидар Димитров вече 10 години е директор на Националния исторически музей (НИМ), въпреки че изискването е нов конкурс за поста да се провежда на всеки пет. Защо министерството нарушава закона и какво става с многото назначения "до провеждане на конкурс", питат депутатите и обвиняват министъра в кадруване за над 100 длъжности.

"Създава се впечатление, че и в двата си мандата като министър Рашидов не изпълнява стриктно закона в частта му за конкурсен избор на ръководни длъжности. Това е лоша тенденция, която води до неравнопоставеност между хора, които са изпълнили процедурата и други, които с години заемат директорски позиции", пише депутатът Мартин Димитров.

В музикалното училище е имало само един конкурс - през 2007 г. Директорът на НИМ, освен че е с изтекъл мандат, е в пенсионна възраст, а поведението му накара над 2300 души да искат оставката му.

Депутатите искат информация и за директорите „изпълняващи длъжност до провеждане на конкурс“, които са назначени пряко и нямат мандат. В наредбите на министерството няма срок за организирането на конкурс. Така за Националния институт за недвижимо културно наследство няма конкурс близо 5 години, въпреки че последната временна директорка арх. Даниела Джуркова бе обвинявана в корупция и от служителите си, и от депутати, дават пример реформаторите.

За филмовия център и  Софийската филхармония се проведоха конкурси, но никой не събра необходимия брой точки и завършиха със служебно назначен директор. Изслушванията, документите, решенията и дори членовете на конкурсните комисии министерството пази в тайна.

"Логично много хора си задават въпроса дали не е налице някаква субективна избираемост за това къде да се провежда конкурс и къде – не. Особено когато за важни институции като НИМ и НИНКН и музикалното училище "Любомир Пипков" конкурс не е провеждан с години", пише народният представител Петър Славов. 

Пред Nbox директорът на Националния исторически музей Божидар Димитров призна, че последният конкурс, в който е участвал, е бил преди десетина години, а срокът на назначението му е изтекъл.

"Изтекъл е срокът, но министърът на културата може да го продължи, ако е доволен от работата на директора, до нов конкурс. Доколкото знам, Вежди Рашидов смята да прави конкурс скоро. Бих искал да знам кой от тези въпросни депутати е недоволен от работата ми по издирване, събиране, консервация и реставрация, изучаване и експониране на културно-историческото наследство. Да ми посочат един мой пропуск, едно недоволство от работата ми", каза Димитров.

На въпрос ще участва ли в конкурса, когато Рашидов го обяви, директорът на НИМ е категоричен:

"Да, разбира се, ще кандидатствам и очаквам да го спечеля, както винаги досега съм го печелил".

.

Добавете коментар


Защитен код
Обнови

  • ОТКЪС

    Андрей Соколов - „За нашия дом"

    Книгата носи в себе си и предлага на вниманието на читателите важни факти, имена на хора, снабдена е със справочен апарат, който би бил полезен на всеки интересуващ се от историята на Шумен и България през отминалото 20-то столетие. 

     
  • ДИАГНОЗА

    България се изолира културно от Европа и света

    „Държавата и правителството успешно не забелязват болните проблеми, свързани с деградацията на европейските и национални ценности. Патриотизмът е подменен от агресивен и повърхностен национал-популизъм“, категорични са основателите на движение „Реформи в културата“.

     
  • КЛАСИКА

    30-те най-добри книги според французите

    Класацията е на френския вестник “Le Monde” от 2013 г. Литературни експерти са селектирали 200 заглавия, а списъкът с първите сто е формиран след избор на десетки хиляди читатели. Представяме ви първите 30.

     
  • ПОРТРЕТ

    Щедрият талант на Сергей Безруков

    Бил член на путиновата партия „Единна Русия“, от която се самоотстранява след година, тъй като eдин артист цени повече своята творческа свобода.

„Цената, която плащаме за парите, често пъти е свободата.“

Робърт Луис Стивънсън, шотландски писател и композитор, роден на 13 ноември преди 168 години

Анкета

Липсва ли ви гражданската позиция на хората на изкуството?

Не, те са творци. - 7.1%
Да, те са истинският елит на обществото - 92.9%

"Пътуване до Хавай" на Хесус дел Серо (ревю)

От същата "серия" е и "Пътуване с татко" (2016) на Анка Мируна Лазареску - отново за бягството отвъд Желязната завеса и за трагичните последици от връщането пак зад нея.

"Смъртта на Сталин" на Армандо Янучи (ревю)

И дано повече хора осъзнаят, че най-верният сателит на Русия - България, се е ръководила единствено по този модел.

"Първичното чувство за невинност" от Дана Григорча (ревю)

Дана Григорча има неоспорим талант да разказва истории, очевидно знае стотици, и то автентични, и ги разказва с носталгия, която българите отлично познаваме. 

Нова среща с хумора на братя Мормареви

„Еврейски вицове“ е една миниенциклопедия на еврейския дух, на усета на този народ да се шегува и иронизира дори в най-трагични мигове от съществуването му.

"Валутният риск в икономиката" (ревю)

Съществени моменти в монографията са анализираните валутен риск и валутна система в България от 1878 г. досега, както и практико–приложните измерения на валутния риск.

Късното признание на Орсън Уелс

„От другата страна на вятъра“ е не само присмех към лудостта на целулоидния свят, а  по-скоро равносметка на един изминат и пълен с провали и амбиции творчески път, в чието начало се откроява с елмазен блясък шедьовъра „Гражданинът Кейн“(1941), а в края е изкусителния експеримент „Ф като фалшификация“(1975).