Слава Иванова – директор на Националната галерия, е уволнила преди два месеца и главния уредник на НХГ и куратор на множество проекти д-р Мария Василева. Причината отново е участие в дискусионно предаване. В "Малки истории" по БНТ Василева е застъпила тезата, че държавата не отделя достатъчно средства за поддържането на монументалните паметници на модернистичното изкуство, защото ги харчи "за направата на бутафорни крепости".

Тази вечер ще се състои протест срещу политическото уволнение на Владо Руменов. Той ще започне в 19,30 ч. пред Националната художествена галерия – клон „Двореца”.

Изкуствоведката Иванова  беше назначена от Вежди Рашидов за  постоянен директор на музеите, обединени под шапката на Националната галерия, преди година. Тогава тя е единственият кандидат, допуснат по документи до събеседването. Под ръководството на Иванова са "Квадрат 500" и останалите музеи под шапката на Националния музеен комплекс: филиалите царски дворец, Музей на социалистическото изкуство и "Софийски арсенал", криптата под "Александър Невски" и няколко столични къщи-музеи.

Във "Фейсбук" Василева написа: 

"Известно време не споделях казуса с моето освобождаване от Националната галерия - не от страх, а от дълбоко отвращение. Сега обаче духът е пуснат от бутилката, болестта се превръща в епидемия, и искам да разкажа как стоят нещата. 

На 9 юни временният ми шестмесечен трудов договор, на който бях назначена (както е по закон), беше прекратен в деня на изтичането. В такива случаи работодателят не е длъжен да представи конкретни мотиви. Причините за това са откровено политически. На 25 април т.г. бях поканена да участвам в предаването на БНТ "Малки истории", посветено на рушащите се къщи от времето на модернизма. Още на другата сутрин бях извикана от директорката на Националната галерия Слава Иванова, която ми каза, че са й се обадили "с крясъци" от Министерството на културата и са я обвинили, че "назначава само врагове". Поводът е моето изказване, че тези сгради се рушат, защото държавата не ги привижда като важен културен пласт, през който да се репрезентира, а е заета да строи бутафорни крепости и непрофесионални паметници, с които да конкурира Скопие. Тежкият натиск "отгоре" продължи, докато договорът ми услужливо беше прекратен.

Директорката на Националната галерия е обявила, че прекратяването на трудовия ми договор е заради несъгласия с изложбената ми политика. За 6 месеца обща работа нито веднъж дори не ми беше намекнато такова нещо. Това значи, че или си лош ръководител, който не може да комуникира със служителите си, или нямаш свои идеи, които ясно да изложиш и защитиш, или просто лъжеш, за да запазиш позицията си."

МАРИЯ ВАСИЛЕВА (р. 1961 в София, живее и работи в София)завършва изкуствознание в Националната художествена академия в София (1984). Доктор е на науките (2007). Изявява се като художествен критик, историк на изкуството и куратор. Специализира в Музея за Модерно Изкуство в Ню Йорк (1998), в Университета в Рочестър, САЩ (1999), в Централно европейския университет в Будапеща (2002), в Международната програма за художници и куратори (ISCP), Ню Йорк (2002) и др. Изследователска стипендия за учени от Централна и Източна Европа, Фондация Пол Гети – САЩ (1995-1996).

 

Добавете коментар


Защитен код
Обнови

  • НОВА КНИГА

    Евелина Йекер  - „В името на живота“

    Млада жена пише писма на психотерапевтката си д-р Дорман между сесиите, а после изведнъж изчезва безследно. 

     
  • НОВА КНИГА

    „Невидимата искра на Възраждането“

    Тази книга описва малко известни и изключително любопитни факти, нишката на разказа често минава граници и прескача в различни държави. Имена, известни ни от чуждата литература и история се оказват в неочаквани връзки с българи и няма никакво съмнение, че всички подеми, случили се в Европа и Азия са резонирали силно и у нас.

     
  • ДИАГНОЗА

    България се изолира културно от Европа и света

    „Държавата и правителството успешно не забелязват болните проблеми, свързани с деградацията на европейските и национални ценности. Патриотизмът е подменен от агресивен и повърхностен национал-популизъм“, категорични са основателите на движение „Реформи в културата“.

     
  • КЛАСИКА

    30-те най-добри книги според французите

    Класацията е на френския вестник “Le Monde” от 2013 г. Литературни експерти са селектирали 200 заглавия, а списъкът с първите сто е формиран след избор на десетки хиляди читатели. Представяме ви първите 30.

     
  • ПОРТРЕТ

    Спомен за Лорънс Оливие

    Той не доживя падането на комунизма, но имаше нещо символично, че си замина с един разделен и противоборстващ свят, който предстоеше коренно да се промени и в който за дълго щяхме да се радваме на плодовете на демокрацията.

„Човек трябва до дъното на душата си да се настрада, за да напише истински смешна книга.“

Ърнест Хемингуей, американски писател, роден на 21 юли преди 120 години

Анкета

Кой е отговорен за счупените плочки на Ларгото?

"Пътуване до Хавай" на Хесус дел Серо (ревю)

От същата "серия" е и "Пътуване с татко" (2016) на Анка Мируна Лазареску - отново за бягството отвъд Желязната завеса и за трагичните последици от връщането пак зад нея.

"Смъртта на Сталин" на Армандо Янучи (ревю)

И дано повече хора осъзнаят, че най-верният сателит на Русия - България, се е ръководила единствено по този модел.

"Първичното чувство за невинност" от Дана Григорча (ревю)

Дана Григорча има неоспорим талант да разказва истории, очевидно знае стотици, и то автентични, и ги разказва с носталгия, която българите отлично познаваме. 

За добрия човек и историческата правда 

Прочетете книгата „Един много добър човек“, осмислете я и осъзнайте веднъж завинаги как трябва и не трябва да се пише за нашата история.

Ако искаме да сме почтени българи и европейци.

„Лора, Яворов и аз” – завръщането в диалога

С изключителна прецизност и уважение към отминалото време и най-вече към личността на Дора, Петър Величков събира и подрежда изгубените частици от един пъзел, който може би никога няма да бъде подреден напълно.

Бунтът на свободния или абсурдите на свободата

Книгата е диагноза и опит за лечение на болести, които се раждат единствено на границата между две епохи.