АВРАМ МИЛЕВСКИ, ureport.bg

Представете си, че лавката в някое училище изведнъж си сложи табела „Lafka“. Нещо подобно се случва във Френската езикова гимназия „Алфонс дьо Ламартин“ в София. Гимназията въвежда нов пропускателен режим от 15 септември и дава на учениците и родителите два варианта: с магнитни карти срещу 2 лева или с дебитни карти на „Първа инвестиционна банка“ – без пари.

Новината се разнесе вчера в социалните мрежи и днес директорът на училището Емилия Богданова-Иванова подчерта пред медиите, че децата имат избор и никой не ги задължава да изберат картата на ПИБ. Просто гимназията получила предложение от банката и приела – така освен безплатни карти за вход децата ще получат и безплатни дебитни карти, от които могат да си получават стипендиите, в които родителите им да превеждат джобни и т.н. А регионалният инспекторат по образованието в София няма против.

„Има родители, които дават определена сума пари на децата си всеки месец – могат да ги превеждат там, а децата да си ги разпределят. Така ще възпитаваме икономически умения у учениците“, добави директорката пред „Дневник“.

Авангардното решение възпали лидера на ДСБ Радан Кънев, който внесе парламентарно питане до образователния министър Меглена Кунева дали подобни практики са допустими. „В моята гимназия не се влиза с дебитна карта, моята гимназия не е банкомат“, коментира Кънев във Facebook.

Директорката на гимназията е права, че това е добра възможност. Но не толкова за ФЕГ, колкото за ПИБ, която би се сдобила с клиенти директно от „люлката“.

Находчиво решение – со кротце, со благо, с право на избор, по ръба между редното и нередното. „Рационалният“ избор сам ще насочи учениците и родителите към желаното решение – грабни 2 в 1 входна и дебитна карта безплатно.

Но търговската реклама по презумпция и по закон е non grata в училище. Както са недопустими рекламите в телевизионните канали с бебешки филмчета, например. Както „Познавателните книжки, учебниците и учебните комплекти не може да съдържат елементи на търговска реклама“ (чл. 12, ал. 2 от наредбата за учебниците).

Кел файда, че в учебниците няма да има търговска реклама, като в училищната сграда има.

Смисълът на тези правила – писани и (все още) неписани, е търговската реклама да не достига умове, които все още нямат филтри, за да разграничават желанието от изкушението, нали? Дори възрастните са податливи на изкушенията на рекламата, какво остава за тийнейджъри.

Въпросът не е дали банката е на Цеко Минев (съсобственикът на ПИБ) или на някой друг, нито що за ябълка е. А че е търговска банка и нейната търговска реклама няма място в училище.

Да пуснеш реклама на банка е точно като да пуснеш „Lafka“. Веригата, впрочем, собственост на „Табак маркет“ (дъщерна на „Булгартабак“) и контролирана от Делян Пеевски в края на 2014 г., прехвърли кредитите си от фалиралата Корпоративна търговска банка с цесия тъкмо в ПИБ. Да, тя би могла да е без алкохол, без цигари – и без преса, ако щете, но „Lafka“.

 

Добавете коментар


Защитен код
Обнови

  • А СЕГА...

    Компютри и цървули

    Недоволният от нещо човек вече не е гражданин на Република България, а само протестър.

    Дръзналите да напишат или рекат по радио или телевизия нещо напреки, са грантаджии, соросоиди (нали помните деветдесетте), джендъри и национални предатели, платени от американския империализъм. Да ви звучи познато?

  • ПОРТРЕТ

    Невероятната Мария Калас

    През 2018 г. се навършват 95 години от рождението на певицата.

     
  • КРИЛЦЕ ИЛИ КЪЛКА

    Да си спомним за Луи дьо Фюнес

    Комедиите му бяха любими у нас, нещо повече -  редовно се внасяха и се показваха до скъсване в киносалоните, за да знае всяко българско дете кой играе инспекторите Жув и Крюшо.

     
  • КЛАСИКА

    30-те най-добри книги според французите

    Класацията е на френския вестник “Le Monde” от 2013 г. Литературни експерти са селектирали 200 заглавия, а списъкът с първите сто е формиран след избор на десетки хиляди читатели. Представяме ви първите 30.

     
  • РЕКОНТРА

    Възхвала на глупостта – българската

    Дано някой ден поне малко да поумнеем. Да видим, че царят е наистина гол и най- сетне да кажем едно твърдо и окончателно: „Не!” на Глупостта и да решим сами успешно съдбата си. Защото вече почти стигнахме дъното...

     
  • ОТКЪС

    Светлана Алексиевич - "Чернобилска молитва"

    Книгата описва личната трагедия на хората след Чернобилската трагедия и показва как тя е повлияла на техния живот.

     

„Най-силната дума в речника на съвременния човек е думата „не“. Особено, когато говори за себе си.“

Сидни Поатие, американски актьор и режисьор, роден на 20 февруари преди 91 години

Анкета

Гледате ли предавания за култура по телевизията?

"Първичното чувство за невинност" от Дана Григорча (ревю)

Дана Григорча има неоспорим талант да разказва истории, очевидно знае стотици, и то автентични, и ги разказва с носталгия, която българите отлично познаваме. 

"Виктория и Абдул" на Стивън Фриърс (ревю)

Джуди Денч изнася филма на раменете си. Всеки неин едър план е уникален - тази актриса владее всяко мускулче на лицето си, тя може да играе дори само с очи, само с бръчките си дори.

"От Калифорния до Стълпище – историята на един емигрант" от Любен Рабчев (ревю)

На места нешлифована, историята печели с ясните си послания и с неуморимото желание на автора да предизвика апатичните българи, оставили се да ги носи течението.

Вестникът на властта срещу властта

Не съм съгласен с българското заглавие на филма. „Вестник на властта“ звучи и подвеждащо, и компрометиращо.

Жлъчна сатира срещу тоталитаризма

„Смъртта на Сталин“ продължава традициите на „Монти Пайтън“, предлагайки ни един присмехулен и хулигански поглед към най-близкото обкръжение на вожда в момент на върховно напрежение и прелом.

Да бъдеш безкомпромисен и решителен и в най-мрачния час

Отличен сценарий на Антъни Маккартни и брилянтна игра на Гари Олдман.