АВРАМ МИЛЕВСКИ, ureport.bg

Представете си, че лавката в някое училище изведнъж си сложи табела „Lafka“. Нещо подобно се случва във Френската езикова гимназия „Алфонс дьо Ламартин“ в София. Гимназията въвежда нов пропускателен режим от 15 септември и дава на учениците и родителите два варианта: с магнитни карти срещу 2 лева или с дебитни карти на „Първа инвестиционна банка“ – без пари.

Новината се разнесе вчера в социалните мрежи и днес директорът на училището Емилия Богданова-Иванова подчерта пред медиите, че децата имат избор и никой не ги задължава да изберат картата на ПИБ. Просто гимназията получила предложение от банката и приела – така освен безплатни карти за вход децата ще получат и безплатни дебитни карти, от които могат да си получават стипендиите, в които родителите им да превеждат джобни и т.н. А регионалният инспекторат по образованието в София няма против.

„Има родители, които дават определена сума пари на децата си всеки месец – могат да ги превеждат там, а децата да си ги разпределят. Така ще възпитаваме икономически умения у учениците“, добави директорката пред „Дневник“.

Авангардното решение възпали лидера на ДСБ Радан Кънев, който внесе парламентарно питане до образователния министър Меглена Кунева дали подобни практики са допустими. „В моята гимназия не се влиза с дебитна карта, моята гимназия не е банкомат“, коментира Кънев във Facebook.

Директорката на гимназията е права, че това е добра възможност. Но не толкова за ФЕГ, колкото за ПИБ, която би се сдобила с клиенти директно от „люлката“.

Находчиво решение – со кротце, со благо, с право на избор, по ръба между редното и нередното. „Рационалният“ избор сам ще насочи учениците и родителите към желаното решение – грабни 2 в 1 входна и дебитна карта безплатно.

Но търговската реклама по презумпция и по закон е non grata в училище. Както са недопустими рекламите в телевизионните канали с бебешки филмчета, например. Както „Познавателните книжки, учебниците и учебните комплекти не може да съдържат елементи на търговска реклама“ (чл. 12, ал. 2 от наредбата за учебниците).

Кел файда, че в учебниците няма да има търговска реклама, като в училищната сграда има.

Смисълът на тези правила – писани и (все още) неписани, е търговската реклама да не достига умове, които все още нямат филтри, за да разграничават желанието от изкушението, нали? Дори възрастните са податливи на изкушенията на рекламата, какво остава за тийнейджъри.

Въпросът не е дали банката е на Цеко Минев (съсобственикът на ПИБ) или на някой друг, нито що за ябълка е. А че е търговска банка и нейната търговска реклама няма място в училище.

Да пуснеш реклама на банка е точно като да пуснеш „Lafka“. Веригата, впрочем, собственост на „Табак маркет“ (дъщерна на „Булгартабак“) и контролирана от Делян Пеевски в края на 2014 г., прехвърли кредитите си от фалиралата Корпоративна търговска банка с цесия тъкмо в ПИБ. Да, тя би могла да е без алкохол, без цигари – и без преса, ако щете, но „Lafka“.

 

Добавете коментар


Защитен код
Обнови

  • ОТКЪС

    Умберто Еко - "Средновековното мислене"

    Това са студии, които покриват период от шейсет години. Техният оригинален дух е напълно съхранен, въпреки че авторът ги е шлифовал както библиографски, така и редакционно, за да се избегнат, макар и не изцяло, някои повторения и връщания към загатнатите теми.

     
  • ОТКЪС

    Светлана Алексиевич - "Чернобилска молитва"

    Книгата описва личната трагедия на хората след Чернобилската трагедия и показва как тя е повлияла на техния живот.

     

„Блажени са неочакващите нищо, защото не се разочароват.”

Александър Поуп, английски поет, сатирик, роден на 21 май преди 330 години

Анкета

Тревожи ли Ви, че в България медиите са под натиск?

"Смъртта на Сталин" на Армандо Янучи (ревю)

И дано повече хора осъзнаят, че най-верният сателит на Русия - България, се е ръководила единствено по този модел.

"Първичното чувство за невинност" от Дана Григорча (ревю)

Дана Григорча има неоспорим талант да разказва истории, очевидно знае стотици, и то автентични, и ги разказва с носталгия, която българите отлично познаваме. 

"Виктория и Абдул" на Стивън Фриърс (ревю)

Джуди Денч изнася филма на раменете си. Всеки неин едър план е уникален - тази актриса владее всяко мускулче на лицето си, тя може да играе дори само с очи, само с бръчките си дори.

Непретенциозна комедия за лятна разтуха

„Революция X“ ще си намери своята публика, особена в настъпващите горещи дни и ще се хареса от зрители с по-непретенциозен вкус, търсещи в киното основно леката забава.

Архитектура за хора от третата възраст

Книгата „Архитектура за хора от третата възраст“ променя представата за това какво означава „старчески дом“ и показва чрез различни примери как тези социални домове могат да бъдат авангард на архитектурата като цяло, което е и пример как не трябва да се робува на закостенелия образ. 

Духовен зомби апокалипсис

 

 

"Нелюбов" на Андрей Звягинцев регистрира разпада на едно семейство и едно общество