ОТНОСНО: Приет на 23.06.2016 г. на второ гласуване в пленарна зала на Народното събрание Закон за изменение и допълнение на Закона за културното наследство по доклад на Комисията по култура и медии, внесен от Красимир Велчев и група народни представители на 08.07.2015 г. и приет на първо гласуване на 04.02.2016 г.

----

Реформа за оптимизиране на дейностите по опазване на недвижимото културно наследство е необходима. Такава следва да бъде предприета след задълбочен, внимателен и безпристрастен анализ на състоянието на недвижимото културно наследство (юридическа защита и техническо състояние) и нормативната уредба за усъвършенстването на националната система за по-ефективни координация, контрол, превенция и стимулиране на опазването му. Държавната политика на България през последните 20 години в тази специфична област е непоследователна, хаотична и кампанийна, с анахронично, неотговарящо на съвременните реалности законодателство. Липсва ясна визия за националните приоритети и програмна обвързаност с общоприета дългосрочна стратегия, задължаваща всяко правителство да я прилага, независимо от тясно-партийните си интереси.

Направените предложения за промени в Закона за културното наследство противоречат на обществения интерес за опазването и устойчивото управление на недвижимото културно наследство в България. Пренебрегнати са основни принципи за разделяне на експертните от контролните функции на държавата и местните органи. С предложените изменения на закона се създават предпоставки за корупция и промени на културни ценности, без необходимата експертиза, което е заплаха за унищожаване на автентичността на отделни обекти и цели археологически и архитектурни ансамбли, и поставя цялото културно наследство на страната в риск!

 

Господин президент,

Надяваме се да упражнявате контрол върху законодателната дейност на Народното събрание ще наложите отлагателно вето на внесения за второ гласуване Закон за изменение и допълнение на Закона за културното наследство в неговата цялост.

Настояваме до формиране на консенсусна визия и национална стратегия за изграждане и развитие на модерна национална система за опазване на недвижимото културно наследство и в съответствие с директивите на международните документи в областта на културното наследство, които страната ни е ратифицирала (напр. Чл. 4 от Конвенцията за защита на архитектурното наследство на Европа, ратифициран от РБ с решение на ВНС от 25.01.1991 г.; ДВ, бр. 13/1991 г.,  ДВ. бр.42/28.05.1991 г.), като една първа стъпка да бъде възстановена и укрепена националната, независима експертна институция, гарантираща професионалното, експертно научно изследване, опазване и представяне на недвижимото културно наследство (днес това е НИНКН).

За да може да отговори на високите обществени очаквания, експертният капацитет на НИНКН следва да се укрепи чрез увеличаване на числения и експертния му състав и създаване на негови териториални звена, в съответствие със съществуващата разпоредба на чл. 18, ал. 3 от ЗКН.

Едновременно с това децентрализацията на експертната дейност за опазване на недвижимите културни ценности (НКЦ) е търсена и желана посока за развитие на дейността, но при едновременна децентрализация и на административно-контролните функции и при ясното обвързване на правомощията на териториалните звена с определени категории НКЦ с цел реално облекчаване и стимулиране на собствениците за опазване на притежаваните от тях обекти. Съзнавайки сложността и неотложността на проблемите, недостига на финансов и експертен ресурс, предлагаме за тяхното решаване следния пакет от мерки, а именно:

- Връщане на съгласувателните правомощия от МК в НИНКН,

- повишаване на експертния и финансов капацитет на НИНКН, така че да могат да създадат предвидените в ЗКН, чл. 18 (3) териториални звена, които да подпомагат консултативно общинските администрации и гражданите по места.

- Бюджетно или целево осигуряване съгласно чл. 3 (1), т. 1-3 от ЗКН на планомерен процес за актуализация на критериите за категоризация, уеднаквяване на информацията на общинско и национално ниво;

- допълване и дигитализация на РЕГИСТЪРА на недвижимите културни ценности, с цел закрила на културното наследство, устойчиво развитие на политиката по опазването му и гарантиран равен достъп на гражданите до културните ценности при спазване на принципите на равнопоставеност, децентрализация, публичност и прозрачност.

- Дигитализация на НАЦИОНАЛНИЯ ДОКУМЕНТАЛЕН АРХИВ на недвижимите културни ценности.мерки със средносрочна перспектива

- Създаване на интернет базирана информационна система за недвижимите културни ценности, осигуряваща степени на достъп за служители и граждани до базата данни за недвижимите културни ценности и режимите за опазването им.

- Създаване на специализирана кадастрална карта на недвижимите културни ценности.

- Създаване на национална институция за недвижимото културно наследство - първостепенен разпоредител с бюджетни средства, със статут на държавна агенция, с четири основни звена:   

1. информационно, което да създава и поддържа публичен регистър и база данни за недвижимите културни обекти;  

2. методологично (научно), което да разработи методологията за оценка на различните категории обекти и за различните видове консервационни намеси и режими на опазване;  

3. оперативно, което да прави оценките за определена категория обекти (тези, които ще се контролират на национално ниво);  

4. контролно (инспекторат), което да действа съвместно с ДНСК и да контролира изпълнението на задълженията на общините, собствениците и ползвателите на НКЦ и изпълнението на решенията на държавната агенция и нейните структури. 

Петицията тук

Добавете коментар


Защитен код
Обнови

  • ДИАГНОЗА

    България се изолира културно от Европа и света

    „Държавата и правителството успешно не забелязват болните проблеми, свързани с деградацията на европейските и национални ценности. Патриотизмът е подменен от агресивен и повърхностен национал-популизъм“, категорични са основателите на движение „Реформи в културата“.

     
  • IN MEMORIAM

    Кристиан Таков - "Времето е особено"

    Думи на доц. Кристиан Таков - преподавател по право в Софийския университет, автор на книги, защитник на правото, към абсолвенти юристи. 

     
  • КЛАСИКА

    30-те най-добри книги според французите

    Класацията е на френския вестник “Le Monde” от 2013 г. Литературни експерти са селектирали 200 заглавия, а списъкът с първите сто е формиран след избор на десетки хиляди читатели. Представяме ви първите 30.

     

"Не изисквай от детето си отплата за всичко, което си направил за него."

Януш Корчак, педагог, роден на 22 юли преди 140 години

Анкета

Вреден ли е медийният закон на Пеевски?

"Смъртта на Сталин" на Армандо Янучи (ревю)

И дано повече хора осъзнаят, че най-верният сателит на Русия - България, се е ръководила единствено по този модел.

"Първичното чувство за невинност" от Дана Григорча (ревю)

Дана Григорча има неоспорим талант да разказва истории, очевидно знае стотици, и то автентични, и ги разказва с носталгия, която българите отлично познаваме. 

"Виктория и Абдул" на Стивън Фриърс (ревю)

Джуди Денч изнася филма на раменете си. Всеки неин едър план е уникален - тази актриса владее всяко мускулче на лицето си, тя може да играе дори само с очи, само с бръчките си дори.

Сибирска клопка за Киану Рийвс

Ако творбата  куца на сценарно ниво е повече от ясно, че няма как да се превърне в постижение или празник за зрителя.

За новите стихове на Георги Константинов

Ценителите на поетичното слово у нас го обикнаха още при дебюта му в края на 60-те години с „Една усмивка ми е столица” и „Неграмотно сърце”.

Роман за Добри Войников

„Студени гнезда“  е изпълнила предназначението си – да припомни заслугите на една значима личност, да подложи на проверка нашата памет и патриотични чувства и да ни напомни деликатно, че съдбата ни е такава, каквато сами си я изковем.