Фондация „Отворени изкуства“ би искала да изрази крайното си възмущение и огорчение от факта, че тютюневият склад на ул. „Одрин“ 8 в Пловдив, който е паметник на културата (независимо от документалния статус в кой да е момент), беше разрушен напълно неправомерно при скандални обстоятелства – без публичен дебат, скришом в неработен ден, със съмнения за фалшифициране на документи и криминални деяния. Тъжно е, че подобен разрушителен акт на културно наследство от местно и национално значение в полза на неясни частни интереси е възможен и че институциите, позволили случването му, не са имали волята, интереса или необходимата задълбоченост и експертиза, за да го предотвратят. Тъжно е и плашещо, но се надяваме, че стартиралата публична акция, от която ние също сме част, ще спомогне не само за запазването на последните останки от фасадата на сградата, но и за разкриване на случая и подробностите около него. Независимо от тълкуванията на закона и възможните бъдещи промени, ние заставаме твърдо зад становището, че сградата трябва да бъде възстановена в първоначалния й вид.

Един от основните приоритети на фондация „Отворени изкуства“ от самото й създаване е градската среда, нейното анализиране, обсъждане и оживяване. Двата ни най-важни проекта в тази насока са дискусионната серия „Беседка за града“ и „Алтернативна карта на Пловдив“. Тютюневият град е важна тема и в двата проекта, с което се целеше насочването на вниманието към уникалното архитектурно наследство, останало в Пловдив след златните години на тютюневата индустрия в града, както и запознаването на публиката с историята и значението на тези сгради. 

През 2012 г. фондация „Отворени изкуства“ съвместно с архитектурно студио „8 1/2” организира „Беседка за града“ и дебат, посветен на тютюневите складове. През 2013 г. издадохме и двуезичната „Алтернативна карта“, която включва 6 архитектурни и културни маршрута, единият от които е маршрут „Тютюневото градче“. Тютюневият склад на ул. „Одрин“ 8 беше част именно от този маршрут, заедно с още 7 емблематични сгради. Надяваме се, че градът ни няма да допусне културно-историческите маршрути да обеднеят още.

Тютюневият град от години пустее, а с това се руши и наше уникално наследство. Липсата на воля от страна на администрацията, както и постепенната забрава от страна на нас, гражданите, ни изправи пред сегашната абсурдна ситуация. Сега обаче, повече от всякога, е важно да говорим, да си спомняме и да покажем, че културното ни наследство не може да бъде търгувано и разрушавано за сметка на модерни проекти и бизнес интереси.

Ние като организация ще продължаваме да работим усилено – както по темата за Тютюневия град, така и за другите културно-исторически „маршрути“ в града ни.

Добавете коментар


Защитен код
Обнови

  • ДИАГНОЗА

    България се изолира културно от Европа и света

    „Държавата и правителството успешно не забелязват болните проблеми, свързани с деградацията на европейските и национални ценности. Патриотизмът е подменен от агресивен и повърхностен национал-популизъм“, категорични са основателите на движение „Реформи в културата“.

  • ПОРТРЕТ

    Памет за Балабанов

    Той бе умен, талантлив и вещ в професията си сценарист и режисьор, под чието ръководство направиха върхови превъплъщения плеяда актьори като Сергей Бодров младши, Сергей Маковецки, Дмитрий Дюжев, Александър Яценко, Никита Михалков, Ингеборг Дапкунайте, Михаил Скрябин, Алексей Серебряков, Алексей Чадов, Леонид Бичевин, Виктор Сухоруков.

     
  • ОТКЪС

    Светлана Алексиевич - "Чернобилска молитва"

    Книгата описва личната трагедия на хората след Чернобилската трагедия и показва как тя е повлияла на техния живот.

     

„Мъжът трябва да обожава жените или да ги напуска. Нищо средно не съществува.“

Ерих Мария Ремарк, германски писател, роден на 22 юни преди 120 години

Анкета

Нормално ли е премиерът да рекламира фирма за хазарт?

"Смъртта на Сталин" на Армандо Янучи (ревю)

И дано повече хора осъзнаят, че най-верният сателит на Русия - България, се е ръководила единствено по този модел.

"Първичното чувство за невинност" от Дана Григорча (ревю)

Дана Григорча има неоспорим талант да разказва истории, очевидно знае стотици, и то автентични, и ги разказва с носталгия, която българите отлично познаваме. 

"Виктория и Абдул" на Стивън Фриърс (ревю)

Джуди Денч изнася филма на раменете си. Всеки неин едър план е уникален - тази актриса владее всяко мускулче на лицето си, тя може да играе дори само с очи, само с бръчките си дори.

За „Соло“ без гняв, но с разочарование

Основният виновник за получения резултат е продуцентът Катлийн Кенеди, силният човек в „Дисни“, сменила безцеремонно Крис Милър и Фил Лорд и сметнала, че тандемът Каздан  - Хауърд ще е по-успешен и рентабилен.

След края на сезона

Програмирането му  по bTV е извън всяка критика. Може да се гледа безпроблемно само от пенсионери, домакини и безработни.

„Янините девет братя” – опера от Любомир Пипков” от Пламен Карталов (ревю)

Авторът е отворил партитурата на този безспорен шедьовър с амбицията да разкрие и преосмисли образа на неговите философски, психологически и социално- обществени послания.