СВЕТЛА ГАНЕВА, "Фейсбук"

Аз бях в селекционната комисия за определяне на българския претендент за наградата "Оскар". Нямам намерение да "слушам" обиди и злостни нападки за дебата , който се проведе. Не мисля, че квалификациите , с които ме определят като член на комисията са по-демократични от определенията, които съм чувала за мен и семейството ми през годините. Не приемам обобщенията, че съм системна расистка, сексистка и "културна дениалистка".  Земята не е плоска! Ваксинирана съм. Не съм била и не съм в заговор с никой. 

Простичко -  професионално повече харесах филма "Страх" на Ивайло Христов от останалите 3 филма. 

Уважавам възгледите на Весела Казакова и Мина Милева за живота. Уважавам и техния филм "Жените наистина плачат". Когато човек е избрал пътя си и го следва, той буди само уважение. Подкрепям ги в борбата им за правата на жените, на различните. Но Ние всички сме различни... Аз съм различна! Това е прелестта на живота. Пожелавам им успех с новите им проекти.  Мен никога не ме е привличало  шумното демостративно, декларативно кино (затова толкова мразех конюнктурното соц.кино) и избрах тихия "Страх".  Филмът "Страх" е художествен факт. 

Учудва ме реакцията на г-н Теодор Ушев, с когото седяхме на една маса, заедно с останалите колеги и говорихме "смислено" два часа. Никой не му  попречи тогава, да предложи да анулираме гласуването. Можеше да напусне заседанието, можеше … Тонът беше спокоен . Никой не обиди колегите си, никой не се отнесе с пренебрежение към филмите. А имаше още два филма. "Засукан свят" на Мариус Куркински и "Февруари" на Камен Калев, също представен в Кан. Защо никой не ги споменава? И двата филма са с много достойнства. 

Смущаващо за мен е и, че всички аргументи на колегите в полза на "Жените наистина плачат" бяха свързани със "свежата" конюнктурност на темата, с пробивността на Мина Милева, Весела Казакова и Мария Бакалова. Знам , че тези неща са много важни, но все пак българското кино е и изкуство… И още, нещото, което най-много ме е отблъсквало през дългите години в професията е деленето на млади и стари, на добрите и лошите от двете страни на барикадата. Звучи безпомощно … и е расизъм. Така че, просто си свърших работата. Не желая и не приемам да "интерпретирате живота ми".         Бъдете здрави, момичета и момчета и по-полека.

 

СВЕТЛА ГАНЕВА е кинооператор, родена в семейство на кинаджии. Дъщеря е на Бинка Желязкова и Христо Ганев, съпруга на Анри Кулев. Тя е създател на визията в почти всички търсачески игрални и документални филми на Анри Кулев: „Смъртта на заека“ (1982), „Бащата на яйцето“ (1991), „Госпожа Динозавър“ (2001), „Загадката Веда Словена“ (2012), „Врабците през октомври“ (2007), „Цахес“ (2010), „Имало една война“ (2019)... Светла Ганева неизменно снима и с Румяна Петкова: своеобразната трилогия на женскататайнственост, но без феминистки патос  - „Отражения“ (1982), „Приземяване“ (1986) и „Другият наш възможен живот“ (2004). И още: 4-серийният и предизвикал горещ обществен резонанс „Гори, гори, огънче“ (1994) и „Разговор с птици“ (1996). Тя е заснела „Съдбата като плъх“ (2001) и „Спомен за страха“ (2016) на Иван Павлов. Снимала е и в чужди продукции. Носителка е на много награди за операторско майсторство.

Добавете коментар


Защитен код
Обнови

  • ЗОВ

    Райна Кабаиванска: Ваксините са едно голямо чудо, което ще ни спаси

    "Най-важната ми роля е на преподавател на старите италиански оперни традиции", казва оперната певица

     
  • В ТЪРСЕНЕ НА ИСТИНАТА

    „Невидимата искра на Възраждането“

    Тази книга описва малко известни и изключително любопитни факти, нишката на разказа често минава граници и прескача в различни държави. Имена, известни ни от чуждата литература и история се оказват в неочаквани връзки с българи и няма никакво съмнение, че всички подеми, случили се в Европа и Азия са резонирали силно и у нас.

     
  • КЛАСИКА

    30-те най-добри книги според французите

    Класацията е на френския вестник “Le Monde” от 2013 г. Литературни експерти са селектирали 200 заглавия, а списъкът с първите сто е формиран след избор на десетки хиляди читатели. Представяме ви първите 30.

     

„Истина е, че всеки се измерва със своя мярка и мерило.“

Хораций, древноримски поет, роден на 8 декември преди 2086 г.

Анкета

Ходите ли на културни събития, откакто се изисква сертификат?

Да - 27.6%
Не - 65.5%

„Толкин” на Дом Карукоски (ревю)

 

Пиршество за почитателите на английското кино.

"Пътуване до Хавай" на Хесус дел Серо (ревю)

От същата "серия" е и "Пътуване с татко" (2016) на Анка Мируна Лазареску - отново за бягството отвъд Желязната завеса и за трагичните последици от връщането пак зад нея.

"Смъртта на Сталин" на Армандо Янучи (ревю)

И дано повече хора осъзнаят, че най-верният сателит на Русия - България, се е ръководила единствено по този модел.

В „Мъжът с червеното палто“ Барнс е великолепен, в най-добра форма

 

Коментар на литературния критик Митко Новков

„Домът на Гучи“ – плюсове и минуси     

                        

Получил се е красиво заснет, равен и протяжен филм, който не може да живне дори и с документално точно пресъздаденото убийство на Маурицио Гучи на 27 март 1995 г. - ревю от Борислав Гърдев

"Любов като обувка, любов като чадър" - истинско пътуване във времето и пространството

 

Преводачът Огнян Стамболиев за новата книга на Матей Вишниек