„Самото понятие за граници в изкуството ми се струва абсурдно. В момента на големия триумф в такава роля като Борис Годунов, аз чувствах, че съм само на прага на някакви тайнствени и недостижими покои Колко е далеч, какъв дълъг път.“

 „Разказвам за всичко дребно, за дреболиите, за малките хора; но тези малки неща бяха от огромно значение за мен. Бях възпитан от тях…  дребните неща от живота като прах в кадифе проникват в сърцето, понякога го разтварят, а понякога го облагородяват.“

„Италианците са хора, които не знаят как и не искат да скрият импулсите на впечатляващата си душа.“

„Ех, господа, ако знаехте само колко унизително е чувството на глад! Щяхте да погледнете по друг начин на гладните хора, иначе щяхте да се отнасяте към тях.“

„Не всеки може да излезе от мазето и да се качи на сцената.“

„Душата не е задник, не може да излезе.“

„Аз изобщо не вярвам в изключителността на таланта, без упорита работа. Без нея големият талант ще умре като пролетта в пустинята, без да си пробива път през пясъците.“

„Само птичките пеят безплатно.“

„Не се вълнуват само глупаците и покойниците.“

„Изкуството може да преживее времената на упадък, но то е вечно като самия живот.“

„Миналото не може просто да бъде отрязано с удар на брадва.“

„Начинаещият артист, независимо в коя област работи, има много опасни врагове – домашните почитатели, които настойчиво му казват, че е изключителен талант.“

ФЬОДОР ШАЛЯПИН – руски оперен бас, роден на 13 февруари 1873 г. Голямо значение за него има творческото приятелство със Сергей Рахманинов. От 1899 г. пее едновременно в Болшой и в Мариинския театър. През 1901 г. започват триумфалните му гастроли в чужбина – Милано, Париж, Ню Йорк, Лондон. Напуска Съветския съюз през 1922 г. и се установява в Париж. През 1934 г. посещава България. Изявява се и като оперен режисьор – поставя „Дон Кихот“ от Жул Масне, „Хованщина“ от Мусоргски. Снима се и в киното – „Дъщеря на Псков“, „Дон Кихот“. Създава и скулптури, рисува, притежава и литературна дарба. Умира на 12 април 1938 г.

 

 

Добавете коментар


Защитен код
Обнови

  • ДИАГНОЗА

    България се изолира културно от Европа и света

    „Държавата и правителството успешно не забелязват болните проблеми, свързани с деградацията на европейските и национални ценности. Патриотизмът е подменен от агресивен и повърхностен национал-популизъм“, категорични са основателите на движение „Реформи в културата“.

     
  • IN MEMORIAM

    Кристиан Таков - "Времето е особено"

    Думи на доц. Кристиан Таков - преподавател по право в Софийския университет, автор на книги, защитник на правото, към абсолвенти юристи. 

     
  • КЛАСИКА

    30-те най-добри книги според французите

    Класацията е на френския вестник “Le Monde” от 2013 г. Литературни експерти са селектирали 200 заглавия, а списъкът с първите сто е формиран след избор на десетки хиляди читатели. Представяме ви първите 30.

     

„Ако книгите ми бяха по-лоши, нямаше да ме поканят в Холивуд, а ако бяха по-добри – аз нямаше да отида”.

Реймънд Чандлър, американски писател, роден на 23 юли преди 130 години

Анкета

Вреден ли е медийният закон на Пеевски?

"Смъртта на Сталин" на Армандо Янучи (ревю)

И дано повече хора осъзнаят, че най-верният сателит на Русия - България, се е ръководила единствено по този модел.

"Първичното чувство за невинност" от Дана Григорча (ревю)

Дана Григорча има неоспорим талант да разказва истории, очевидно знае стотици, и то автентични, и ги разказва с носталгия, която българите отлично познаваме. 

"Виктория и Абдул" на Стивън Фриърс (ревю)

Джуди Денч изнася филма на раменете си. Всеки неин едър план е уникален - тази актриса владее всяко мускулче на лицето си, тя може да играе дори само с очи, само с бръчките си дори.

Сибирска клопка за Киану Рийвс

Ако творбата  куца на сценарно ниво е повече от ясно, че няма как да се превърне в постижение или празник за зрителя.

За новите стихове на Георги Константинов

Ценителите на поетичното слово у нас го обикнаха още при дебюта му в края на 60-те години с „Една усмивка ми е столица” и „Неграмотно сърце”.

Роман за Добри Войников

„Студени гнезда“  е изпълнила предназначението си – да припомни заслугите на една значима личност, да подложи на проверка нашата памет и патриотични чувства и да ни напомни деликатно, че съдбата ни е такава, каквато сами си я изковем.