„Аз не снимам филми заради себе си.“

„Най-важното е дали филмът се среща с публиката, очаквали го публика или не.“

„Има красиви цветя, които растат само в блатото, те умират, когато блатото се пресуши.“

„Има хора, които вярват, че Бог съществува само за да говори с тях.“

„Всичко си има скрита причина, трябва да разберете каква е тя.“ 

„Не вдигайте бариери там, където не е нужно.“

„Страхът от непознатото е най-големият страх.“

„Киното е най-добрата играчка за малчуганите.“

„Всеки, който иска да разбере поета, е длъжен да гледа от неговата страна.“

„Режисьорът трябва да има душа на поет и воля на ефрейтор.“

„Мисля, че в живота на твореца настъпва момент, когато той е длъжен да влияе на настоящето и бъдещето на своята страна не само с творчеството си.“

„Никой не защитава победените.“ 

„Животът е като скучно театрално представление, но не бива да бързате да излизате преди неизбежния край.“ 

„Цялата си младост изживях с надеждата, че светът може да бъде направен по-добър.“ 

„Днес няма един филм за всички, а филмът за избрани ми се струва нещо неприемливо – загуба и пълно поражение. Аз израснах в старата традиция на киното, затова винаги се стремя да общувам със зрителите, да разбирам другите.“

„Животът на един филм е колкото живота на пеперудата – рядко трае по-дълго.“ 

„Може би успехът се крие някъде другаде – може би за него решават не тези, които ни гледат, а самите ние? Днес не мога решително да отговоря добре ли съм направил, бил ли съм там, където трябва, и помогнал ли съм на този, на когото трябва.“

„Живях с живота на обкръжаващия ме свят.“

ДРУГИТЕ ЗА НЕГО

"Той поддържаше страхотна дисциплина по време на снимки. Беше пръв на терена и беше доста взискателен и към останалите. Направи ми впечатление неговият дух на човек, който дава всичко от себе си, дори само за един етюд. Филмите му за мен са едни от най-добрите и съм се учил от тях. Такива са: "Пепел и диаманти, "Обетована земя“. Вайда ще продължава да живее чрез филмите, които създаде. Последният му филм дори е кандидат на Полша за наградите "Оскар“."  - Боян Ничев, режисьор

АНДЖЕЙ ВАЙДА – филмов и театрален режисьор, сценарист и сценограф, роден на 6 март 1926 г. Той е един от най-изтъкнатите творци в историята на световното кино, отличен през 2000 г. с наградата на Американската филмова академия „Оскар“ за цялостен принос. В повечето от филмите си той се стреми да усети смисъла и същността на националните традиции, а в полската история търси ключа към настоящето. Дебютира с филма „Поколение” (1954), разказ за съдбата на младежите от варшавските предградия по време на фашистката окупация. По-късно заснема „Канал” (1957) и „Пепел и диамант” по едноименната творба на Йежи Анджейевски (1958). Тези два филма издигат Вайда до ранга на един от най-значимите европейски режисьори от новото поколение. Те полагат началото на известното течение, наричано полска филмова школа, започнало дебата за националната мартирологична традиция и романтичния героизъм. Вайда заснема няколко десетки филми, повечето от тях значими или забележителни постижения в полското кино, отличаващи се с невероятно стилистично и тематично разнообразие. С еднакъв успех той създава богати откъм визия творби, с епичен размах, както и аскетични, камерни и лирични филми. Филмография: Пепелища (Popioły, 1965), Брезова горичка (Brzezina, 1970), Пейзажът след битката (Krajobraz po bitwie, 1970), Обетована земя (Ziemia obiecana, 1974), Човекът от мрамор (Człowiek z marmuru, 1976), Човекът от желязо (Człowiek z żelaza, 1981), Пан Тадеуш (Pan Tadeusz, 1999), Отмъщение (Zemsta, 2002), Катин (Katyń, 2007), Тръстика (Tatarak, 2009). Умира на 9 октомври 2016 г.

 

Добавете коментар


Защитен код
Обнови

  • В ТЪРСЕНЕ НА ИСТИНАТА

    „Невидимата искра на Възраждането“

    Тази книга описва малко известни и изключително любопитни факти, нишката на разказа често минава граници и прескача в различни държави. Имена, известни ни от чуждата литература и история се оказват в неочаквани връзки с българи и няма никакво съмнение, че всички подеми, случили се в Европа и Азия са резонирали силно и у нас.

     
  • КЛАСИКА

    30-те най-добри книги според французите

    Класацията е на френския вестник “Le Monde” от 2013 г. Литературни експерти са селектирали 200 заглавия, а списъкът с първите сто е формиран след избор на десетки хиляди читатели. Представяме ви първите 30.

     
  • ГЕНИЙ

    Що за човек е бил Бетовен?

    Какъв е бил като човек? Защо оглушава и как композира след това? И коя е жената, станала известна като неговата "безсмъртна любима"? Разказваме за великия композитор по повод годишнината от рождението му.

  • ЮБИЛЕЙ

    Препускай, индианецо!

     Гойко Митич на 80.

     

    За нас той беше идол, пример за подражание, олицетворение на Доброто, вечният смел и благороден индиански вожд, готов да воюва със злото в Америка в името на справедливостта и човешката хармония.

     

„Осъзнаваш, че не си вече сред младите, когато започнеш да играеш техния баща или ментор.“

Джефри Ръш, австралийски актьор, роден на 6 юли преди 69 години

Анкета

Ще купувате ли повече книги, като падне ДДС?

„Толкин” на Дом Карукоски (ревю)

 

Пиршество за почитателите на английското кино.

"Пътуване до Хавай" на Хесус дел Серо (ревю)

От същата "серия" е и "Пътуване с татко" (2016) на Анка Мируна Лазареску - отново за бягството отвъд Желязната завеса и за трагичните последици от връщането пак зад нея.

"Смъртта на Сталин" на Армандо Янучи (ревю)

И дано повече хора осъзнаят, че най-верният сателит на Русия - България, се е ръководила единствено по този модел.

„Тялото” – за всеки, който търси доказателство за нашата уязвимост

 

Книгата се чете изключително леко. А това е майсторството: да разкажеш много сложни научни неща, незнайни факти, открития и събития, които изискват сериозно изучаване.

Сериали по време на криза

 

В „Южен вятър 2“ има стабилна „българска връзка“.

Достойнствата на една книга

 „Невидимата искра на Възраждането” е добросъвестно изследване, което разкрива малко познати дейтали от историята ни, както и невидимите на механизми на тайните общества и влиянието им върху възрожденските дейци.