„Човек чувства своя дълг само ако е свободен.“

„Ще познаем човек не по това какво знае, а от това, което го радва.“

„Смъртта е тайнствен лек срещу тщеславието.“

„Еволюцията е постоянно подновяване на творчеството.“

„Единственият лек за суетата е смехът и единствената грешка, която е смехотворна, е суетата.“

„Мисли като човек на действието, действай като човек на мисълта.“

„Вселената е машина за създаване на богове.“

„Настоящето е минало, посрещащо бъдещето. Всъщност, всички чувства са спомени.“

„Очите виждат само това, което умът е готов да разбере.“

„Европа е пренаселена, ако не рационализираме репродукцията на хората… ще имаме война.“

„Смехът е корективната сила, която ни позволява да не откачим.“

„Стремежът към механизация на живота е наистина смешен.“

„Абсолютизмът съществува само в интуицията. Всичко друго подлежи на анализ.“

„Няма нищо във философията, което да не може да се каже с прости думи.“

„Сексапилът е водещият мотив в нашата цивилизация.“

„Няма по-голяма радост от това да видиш себе си като създател.“

„Хомо сапиенс – единственото същество, което е надарено с разум, е също така единственото същество, което обяснява съществуването си с неразумни обстоятелства.“

„За да се разбере реалността се изискват и други качества, не само интелект.“

„И на хиляда снимки да видиш Париж не е същото.“

АНРИ-ЛУИ БЕРГСОН – френски философ и писател, роден на 18 октомври 1859 г. Удостоен е с Нобелова награда за литература през 1927 г. На български са преведени книгите му „Опит върху непосредствените данни на съзнанието“, „Материя и памет“ и „Интуиция и интелект“. Успява да убеди много философи и мислители, че непосредственият опит и интуиция са по-значими от рационализма и науката за разбиране на реалността. Повлиял е на Жил Дельоз, Жан Гебсер, Владимир Янкелевич, Никос Казандзакис, Куки Шузо, Морис Мерло-Понти, Марсел Пруст, Алфред Уайтхед, Димитър Димов и др.

Умира на 4 януари 1941 г.

 

Добавете коментар


Защитен код
Обнови

  • ПАРОДИЯ

    "Жив е все още"

    На една страна евро банкноти,

    на друга метнал пищов злодеят

    и там, на пода, дамски кюлоти

    издайно в мрака едва белеят.

  • В ТЪРСЕНЕ НА ИСТИНАТА

    „Невидимата искра на Възраждането“

    Тази книга описва малко известни и изключително любопитни факти, нишката на разказа често минава граници и прескача в различни държави. Имена, известни ни от чуждата литература и история се оказват в неочаквани връзки с българи и няма никакво съмнение, че всички подеми, случили се в Европа и Азия са резонирали силно и у нас.

     
  • КЛАСИКА

    30-те най-добри книги според французите

    Класацията е на френския вестник “Le Monde” от 2013 г. Литературни експерти са селектирали 200 заглавия, а списъкът с първите сто е формиран след избор на десетки хиляди читатели. Представяме ви първите 30.

     
  • ГЕНИЙ

    Що за човек е бил Бетовен?

    Какъв е бил като човек? Защо оглушава и как композира след това? И коя е жената, станала известна като неговата "безсмъртна любима"? Разказваме за великия композитор по повод годишнината от рождението му.

„Нямаме власт да променим себе си. Имаме власт само над действията си.“

 Филип Пулман, английски писател, роден на 19 октомври преди 74 години

Анкета

Трябва ли хората на изкуството да имат гражданска позиция?

Да, защото те са елитът на обществото - 93.8%
Не, да се занимават само с изкуство - 0%
Не мога да преценя - 0%

„Толкин” на Дом Карукоски (ревю)

 

Пиршество за почитателите на английското кино.

"Пътуване до Хавай" на Хесус дел Серо (ревю)

От същата "серия" е и "Пътуване с татко" (2016) на Анка Мируна Лазареску - отново за бягството отвъд Желязната завеса и за трагичните последици от връщането пак зад нея.

"Смъртта на Сталин" на Армандо Янучи (ревю)

И дано повече хора осъзнаят, че най-верният сателит на Русия - България, се е ръководила единствено по този модел.

„Тенет“ и Нолан

 

Филмът връща чистата емоция на публиката, предлага й качествено зрелище, а самият зрител се отблагодарява с това, че отново се насочва към салона.

Дори и да сме от глина, трябва да съхраним човешкото в себе си

 

Като Достоевски и Добромир Байчев вярва в благородните начинания, търси човека и в най-големия злодей.

"Мисия „Грейхаунд“ не е на нивото на „Спасяването на редник Райън“ и „Подводницата"

 

Ако го нямаше Том Ханкс, продукцията просто щеше да бъде съвсем друга, с коренно различно звучене.