Различини организации, свързани с производството на български филими изпратиха отворено писмо до президента, председателката на Народното събрание и премиера, в които обвиняват парламентарно представените партии в престъпно съглашателство в интерес на телевизионния бизнес. 

атегорично не сме съгласни с публикуваните на страницата на Народното събрание предложения за промени в проекта на Закон за изменение и допълнение на Закона за филмовата индустрия (ЗИД на ЗФИ), направени съвместно, при безпринципно политическо съглашателство, от народни представители от парламентарните групи на ГЕРБ, БСП,  ДПС и ВОЛЯ, с които се въвежда механизъм за предоставяне на държавна помощ за производство на телевизионни филми и сериали, се казва в писмото.

Ето и пълния текст: 

 

 ОТВОРЕНО ПИСМО

 Относно: предложения за промени в проекта на Закон за изменение и допълнение на Закона за филмовата индустрия (ЗИДЗФИ) преди приемането му на второ гласуване от НС

 УВАЖАЕМИ ГОСПОДИН ПРЕЗИДЕНТ,

 УВАЖАЕМА ГОСПОЖО ПРЕДСЕДАТЕЛ НА НС,

 УВАЖАЕМИ ГОСПОДИН МИНИСТЪР ПРЕДСЕДАТЕЛ,

 

 Ние, представителите на обединената българска филмова общност, категорично не сме съгласни с публикуваните на страницата на Народното събрание предложения за промени в проекта на Закон за изменение и допълнение на Закона за филмовата индустрия (ЗИД на ЗФИ), направени съвместно, при безпринципно политическо съглашателство, от народни представители от парламентарните групи на ГЕРБ, БСП,  ДПС и ВОЛЯ, с които се въвежда механизъм за предоставяне на държавна помощ за производство на телевизионни филми и сериали. По този начин значителни публични средства, които според първоначалния законопроект бяха предвидени за подпомагане на българското кино, се пренасочват за финансиране на телевизионно съдържание, предназначено за излъчване основно в програмите на големите телевизионни оператори (обстоятелство, което е недвусмислено видимо от предложението за въвеждане на изискване продуцентите да бъдат допускани да кандидатстват за финансиране само при условие, че са сключили договор с голям доставчик на медийни услуги - с 1 млн. активни потребители или със средногодишен аудиторен дял в праймтайм най-малко 10 на сто).

 Още  веднъж потвърждаваме позицията си, че уредбата на държавното подпомагане за телевизионните формати няма място в Закона за филмовата индустрия. Това ще бъде прецедент в Европейския съюз. Натискът на телевизионните оператори, (които десетилетия не отделят никакви средства за българско филмопроизводство, въпреки наличието на такова изискване в Закона за радио и телевизия) в крайна сметка ще доведе до намаление на средствата за българско кино за сметка на финансирането на телевизионно съдържание, предназначено за програмата на големите телевизии. Отстъпление от защитата на националното ни филмопроизводство вече беше направено с въвеждането на  схемата за държавна помощ чрез възстановяване на разходи, където основни бенефициенти отново ще бъдат чужди компании.

 Нещо повече, с предложените съвместно от народните представители от ГЕРБ, ДПС, БСП и ВОЛЯ промени, се въвеждат дискриминационни условия към продуцентите на български филми, обвързвайки допускането им до финансиране с комерсиалния успех на продуцираните от тях филми.

 Постъпилите предложения на практика подменят философията и основните принципи  на Закона за филмовата индустрия. Приоритет на държавната политика в областта на филмовата индустрия вече не е българското кино, а комерсиалното производство на телевизионни филми и сериали, предназначени за излъчване изключително в каналите на големите частни телевизионни оператори. Предложени по този начин законодателните промени нарушават както националното ни законодателство, така и европейските правила относно предоставянето на държавни помощи в сферата на културата.

 На първо място, промените, с които се въвежда телевизионно съдържание в обхвата на ЗФИ се предлагат едва между първо и второ гласуване на ЗИД на ЗФИ без да са подложени на обществено обсъждане. Според чл. 26, ал. 1 от Закона за нормативните актове (ЗНА) "изработването на проект на нормативен акт се извършва при зачитане на принципите на необходимост, обоснованост, предвидимост, откритост, съгласуваност, субсидиарност, пропорционалност и стабилност". За постигане на тези цели разпоредбата на чл. 18а ЗНА предвижда, че при изработването на проект на нормативен акт се извършва предварителна оценка на въздействието и се провеждат обществени консултации с гражданите и юридическите лица. Следва да се отбележи, че ЗНА по никакъв начин не допуска отклонения от така установените изисквания, гарантиращи публичността, обосноваността и необходимостта при приемане на законите.

 Липсата на проведено обществено обсъждане на предлаганите значителни законодателни промени, които фундаментално изменят философията на сега действащия ЗФИ, представлява грубо нарушение на законодателната процедура, детайлно уредена в ЗНА, а нормата на чл. 28, ал. 4 ЗНА, според която непровеждането на оценка за въздействието е пречка за разглеждане на съответния законопроект, е напълно пренебрегната.

 Ако предложените от народните представители от ГЕРБ, ДПС, БСП и ВОЛЯ промени бъдат приети на второ гласуване, грубо ще бъде нарушен  един от основните принципи на правовата държава, съгласно който публичната власт трябва да се осъществява в пределите и по начина, установени от Конституцията и закона.

 На следващо място, предлаганите промени, с които неоправдано се ограничава достъпа до държавни помощи на малките независими продуценти на български филми и се заобикаля изискването за прилагане на пълноценен културен тест, представляват нарушение на принципите и целите на Регламент 651/14.

 При така създалите се обстоятелства,  настояваме за спиране на промените в ЗФИ и оттегляне на законопроекта. Ако бъде допуснато ЗИД на ЗФИ да бъде приет при такива нарушения, които застрашават съществуването на българското филмово изкуство като значима част от националната ни култура, ще бъдем принудени да сезираме европейските институции,  ще се обърнем към президента на Република България с искане да наложи вето на закона и ще предприемем активни протестни действия..

 Разбираме, че предвид предстоящите парламентарни избори големите телевизионни оператори ще имат решаваща роля в кампанията, но това което се извършва с предлаганите промени, внесени от депутатите между първо и второ гласуване за финансиране на телевизионни филми от субсидията, определена за българското филмопроизводство, е убийство на българското кино и нанася тежки поражения на националната ни култура, които ще имат последствия десетилетия наред. Надяваме се, народните представители няма да допуснат подобен компромис, независимо от партийните си обвързаности и натиска, на който вероятно са подложени.

  

УПРАВИТЕЛЕН СЪВЕТ НА СЪЮЗ НА БЪЛГАРСКИТЕ ФИЛМОВИ ДЕЙЦИ

 Милко Лазаров – председател

БЪЛГАРСКА АСОЦИАЦИЯ НА КИНОРЕЖИСЬОРИТЕ

 Павел Веснаков – председател

 АСОЦИАЦИЯ НА БЪЛГАРСКИТЕ ОПЕРАТОРИ

 Иван Тонев – председател

 СДРУЖЕНИЕ НА ФИЛМОВИТЕ И ТЕЛЕВИЗИОННИ РЕЖИСЬОРИ

 Илия Костов – председател

 БЪЛГАРСКА АСОЦИАЦИЯ НА ФИЛМОВИТЕ, ТЕЛЕВИЗИОННИ И РАДИО СЦЕНАРИСТИ

 Проф. д-р Станислав Семерджиев – председател

 АСОЦИАЦИЯ НА ФИЛМОВИТЕ ПРОДУЦЕНТИ

Галина Тонева – председател

 АСОЦИАЦИЯ НА БЪЛГАРСКИТЕ ФИЛМОВИ ПРОДУЦЕНТИ

 Христо Христов – председател

 АСОЦИАЦИЯ АКАДЕМИКА 21

 Проф. д-р Емилия Стоева – председател

 Любомир Халачев

 ОБСЕРВАТОРИЯ ПО ИКОНОМИКА НА КУЛТУРАТА

 Д-р Диана Андреева - Попйорданова

АСОЦИАЦИЯ НА БЪЛГАРСКИТЕ АНИМАЦИОННИ ПРОДУЦЕНТИ

 Лъчезар Велинов – председател

 БЪЛГАРСКА АСОЦИАЦИЯ НА НЕЗАВИСИМИТЕ ХУДОЖНИЦИ АНИМАТОРИ “ПРОЙКО ПРОЙКОВ”

 Надежда Славова - председател

 МЕЖДУНАРОДЕН СОФИЯ ФИЛМ ФЕСТ

 Стефан Китанов

Добавете коментар


Защитен код
Обнови

  • ПАРОДИЯ

    "Жив е все още"

    На една страна евро банкноти,

    на друга метнал пищов злодеят

    и там, на пода, дамски кюлоти

    издайно в мрака едва белеят.

  • КЛАСАЦИЯ

    10-те най-добри филма на XXI век, които вече са класика

    BBC Culture не приемат тезата за тоталната филмова суша и се допитват до 177 кинокритици от различни страни кои са 10-те заглавия, създадени от 2000 г. до днес, които ще останат в киноисторията.

     
  • В ТЪРСЕНЕ НА ИСТИНАТА

    „Невидимата искра на Възраждането“

    Тази книга описва малко известни и изключително любопитни факти, нишката на разказа често минава граници и прескача в различни държави. Имена, известни ни от чуждата литература и история се оказват в неочаквани връзки с българи и няма никакво съмнение, че всички подеми, случили се в Европа и Азия са резонирали силно и у нас.

     
  • БЕЗПОДОБНИЯ

    „Масонската ложа и братството на Левски”

    Делото и животът  на Апостола на българската свободата винаги са будили интерес. 

     
  • КЛАСИКА

    30-те най-добри книги според французите

    Класацията е на френския вестник “Le Monde” от 2013 г. Литературни експерти са селектирали 200 заглавия, а списъкът с първите сто е формиран след избор на десетки хиляди читатели. Представяме ви първите 30.

     

„Ако една жена не е права, по-добре отидете и й се извинете.”

Френска поговорка

Анкета

"Туитър" наруши ли свободата на словото, като блокира Тръмп?

Да - 65%
Не - 35%
Не мога да преценя - 0%

„Толкин” на Дом Карукоски (ревю)

 

Пиршество за почитателите на английското кино.

"Пътуване до Хавай" на Хесус дел Серо (ревю)

От същата "серия" е и "Пътуване с татко" (2016) на Анка Мируна Лазареску - отново за бягството отвъд Желязната завеса и за трагичните последици от връщането пак зад нея.

"Смъртта на Сталин" на Армандо Янучи (ревю)

И дано повече хора осъзнаят, че най-верният сателит на Русия - България, се е ръководила единствено по този модел.

"Борат 2" – феминистка приказка

 

 

Най-очевидният, но съвсем не единствен прочит е, че филмът е политическа сатира.

За опашката, кандидат-президента и вечната ни орис

 

 

Опашката“ (2021) е писан седем години. Замислен и реализиран е преди пандемията и звучи като дистопия.

За новините по света и хората

 

Филмът „Новини от света“ е немислим без Том Ханкс, който, остарявайки, става все по-добър, а неговите персонажи вече се изпипват филигранно и детайлно като за световно изложение.