Асоциацията на българските киносалони поиска оставката на министъра на културата Боил Банов заради забраната да се посещават културни мероприятия в страна. В отворено писмо до премиера Борисов, кинаджиите са категорични, че дайстивията на Банов са неадекватни и напълно необмислени и дават пример с Швейцария, където е въведен алгоритъм, определящ „какъв брой хора могат да бъдат допускани и при какви ограничения, например можеше да бъде задължително между зрителите да се оставя по една празна седалка или друга смислена и логическа оправдана мярка” . Асоциацията припомня на Борисов, че кината в България трудно оцеляват, а държавата е абдикирала от защитата на авторските права и развилнялото се пиратство.

Ето и пълния текст на отвореното писмо без редакторска намеса:

 

АСОЦИАЦИЯ НА БЪЛГАРСКИТЕ КИНОСАЛОНИ“ – СДРУЖЕНИЕ

УВАЖАЕМИ Г-Н МИНИСТЪР ПРЕДСЕДАТЕЛ,

 

Бихме искаме да сведем до Вашето знание, за непрецизираното действие, касаещо забраната за посещения на културни мероприятия в страна, в т.ч. киносалони, инициирана от Министъра на здравеопазването, по препоръка на Националния оперативен щаб и лично предложение на г-н Боил Банов – Министър на културата.

На първо място искаме да подчертаем, че на заседанието на МС на 08.03.2020 г. мерките предложени спонтанно от Министъра на културата г-н Боил Банов бяха неадекватни и напълно необмислени. В редица държави, с десетки пъти повече доказано болни от COVID-19 се прилагат алгоритми, неадекватни и напълно необмислени – пример за това е Швейцария. В тази връзка беше смислено да се разработи ясен алгоритъм до какъв брой хора могат да бъдат допускани и при какви ограничения, например можеше да бъде задължително между зрителите да се оставя по една празна седалка или друга смислена и логическа оправдана мярка. В Швейцария например действа ограничение за провеждане на мероприятия над 1,000 души, което е съобразено с броя болни от COVID-19, по споменатия алгоритъм.

Също така от изказването на Министър Банов става ясно, колко е неадекватна информацията, с която той разполага за броя на местата в кинозалите – за сведение ще отбележим, че кинозали с 400-500 броя места има само в град Варна (Фестивален и конгресен център) и в град София (Национален дворец на културата). Масово кинозалите в действащата киномрежа са с капацитет между 50 и 200 места. Ако г-н Банов се вълнуваше поне малко от състоянието на киномрежата, можеше да се информира, чрез подопечната си ИА „Национален филмов център“ за актуалната посещаемост в киносалоните. По ЗФИ всички киносалони два пъти седмично отчитат зрителската си посещаемост и е съвсем видно, че тя е несравнимо по-малка от други места за масово събиране на хора. Например, средно 340,000 души използват Софийското метро на ДЕН (по данни от 2018 година – не намерихме по актуални уви), докато всички киносалони в България имат 13,700 среднодневно зрители, разпределени в над 200 кинозали, в цялата страна. По-конкретно сравнение – 340,000 души разпределени в 52 „влакчета“ срещу 13,700 в 200 кинозали… Изводите оставяме на вас. Ние можем да бъдем щастливи, че г-н Банов не е министър на транспорта, защото щеше да затвори и метрото, и летищата, и гарите.

Как така Министъра на културата предложи да спре културния живот в цялата държава като това се случва на фона на трудно оцеляващите кина, на фона на НАПЪЛНО АБДИКИРАЛАТА ДЪРЖАВА ОТ ЗАЩИТА НА АВТОРСКИТЕ ПРАВИ И РАЗВИЛНЯЛАТА В ТАЗИ ВРЪЗКА ПИРАТСТВО?!

Във връзка с горното, настояваме за ОСТАВКАТА на г-н Банов, поради напълно необмисленото и необосновано предложение, без да се обмислят последствията и да се предложи правна рамка, която да не предизвика апокалипсис в и без това трудно оцеляващата киномрежа.

Тук е мястото да зададем и резонния въпрос – как се стигна до извода, че кината и театрите са най-рисковите места?! Защо не се затворят всички места за масово събиране на хора, които са далеч по-рискови – търговски центрове, ресторанти, клубове, кафенета, обществен транспорт?! В тази обекти концентрацията на хора е далеч по-голяма и ако говорим за изхранване на хора, рискът от заразяване с COVID-19 е далеч по-голям от колкото седейки в киносалон!

На следващо място искаме да подчертаем пълната неяснота, която породи Заповед № РД-01-117/08.03.2020 на Министъра на здравеопазването. В нея НЕ СЕ ЦИТИРА ЯСНО и точно „спиране на експлоатацията“ или „затваряне“ на киносалоните, а е написано, да се „преустановят посещенията на културни мероприятия, в т.ч. кина“, което реално звучи повече като разпореждане хората да не посещават такива мероприятия, от колкото да е правно основание за операторите да затворят кината. Реално ние изпадаме в ситуация на неизпълнение на договорни задължения към наши контрагенти, както и по трудово-правните взаимоотношения с нашите служители, без наличието на документ за ФОРСМАЖОРНИ обстоятелства. Така вредата на киносалоните става неизмеримо по-голяма. Ще посочим също, че във всички градове изпълнението на цитираната заповед се извършва по неясен начин – правят се предписания от МВР, на което не е възложено изпълнение на цитираната заповед. А при запитване от наша страна към Регионалните здравни инспекции „какво да правим“ получаваме „вдигане на рамене“ и липса на всякакъв документ. За да се избегне съмнение – ние не оспорваме необходимостта от превантивната мярка, но считаме, че тя трябва да бъде съобразена по мащаб, начин на приложение и да бъде ясно указана правната рамка, по която тя се прилага.

По наша справка, в Закона за здравето, чл. 19, ал. 2, т.7 дава правомощия при провеждане на здравен контрол, държавните инспектори да спират обекти с обществено значение, което е напълно достатъчно основание за нас, да не бъдем третирани като НЕРЕДОВНИ КОНТРАГЕНТИ, а реално да получим документ, доказващ форсмажорността на ситуацията с COVID-19. Или пък да бъде приложено друго правно основание.

Разчитаме на вашата своевременна намеса за разрешаване на настоящата ситуация.

 

С уважение,

Божидар Илиев

Председател на управителния съвет

„Асоциация на българските киносалони“ 

 

Добавете коментар


Защитен код
Обнови

  • В ТЪРСЕНЕ НА ИСТИНАТА

    „Невидимата искра на Възраждането“

    Тази книга описва малко известни и изключително любопитни факти, нишката на разказа често минава граници и прескача в различни държави. Имена, известни ни от чуждата литература и история се оказват в неочаквани връзки с българи и няма никакво съмнение, че всички подеми, случили се в Европа и Азия са резонирали силно и у нас.

     
  • КЛАСИКА

    30-те най-добри книги според французите

    Класацията е на френския вестник “Le Monde” от 2013 г. Литературни експерти са селектирали 200 заглавия, а списъкът с първите сто е формиран след избор на десетки хиляди читатели. Представяме ви първите 30.

     
  • ГЕНИЙ

    Що за човек е бил Бетовен?

    Какъв е бил като човек? Защо оглушава и как композира след това? И коя е жената, станала известна като неговата "безсмъртна любима"? Разказваме за великия композитор по повод годишнината от рождението му.

„Нашите родители дойдоха при вас с танкове, а ние с китари.“

Клаус Майне, германски рок музикант, роден на 25 май преди 72 години

Анкета

Одобрявате ли храната в ресторантите да е с по-нисък ДДС от книгите?

„Толкин” на Дом Карукоски (ревю)

 

Пиршество за почитателите на английското кино.

"Пътуване до Хавай" на Хесус дел Серо (ревю)

От същата "серия" е и "Пътуване с татко" (2016) на Анка Мируна Лазареску - отново за бягството отвъд Желязната завеса и за трагичните последици от връщането пак зад нея.

"Смъртта на Сталин" на Армандо Янучи (ревю)

И дано повече хора осъзнаят, че най-верният сателит на Русия - България, се е ръководила единствено по този модел.

Сериали по време на криза

 

В „Южен вятър 2“ има стабилна „българска връзка“.

Достойнствата на една книга

 „Невидимата искра на Възраждането” е добросъвестно изследване, което разкрива малко познати дейтали от историята ни, както и невидимите на механизми на тайните общества и влиянието им върху възрожденските дейци.

"Семейство Даръл" - защото най-красивата любов е невъзможната

 

Без да е шедьовър, сериалът въздейства много повече от десетки други претенциозни ленти.