Асоциацията на българските киносалони поиска оставката на министъра на културата Боил Банов заради забраната да се посещават културни мероприятия в страна. В отворено писмо до премиера Борисов, кинаджиите са категорични, че дайстивията на Банов са неадекватни и напълно необмислени и дават пример с Швейцария, където е въведен алгоритъм, определящ „какъв брой хора могат да бъдат допускани и при какви ограничения, например можеше да бъде задължително между зрителите да се оставя по една празна седалка или друга смислена и логическа оправдана мярка” . Асоциацията припомня на Борисов, че кината в България трудно оцеляват, а държавата е абдикирала от защитата на авторските права и развилнялото се пиратство.

Ето и пълния текст на отвореното писмо без редакторска намеса:

 

АСОЦИАЦИЯ НА БЪЛГАРСКИТЕ КИНОСАЛОНИ“ – СДРУЖЕНИЕ

УВАЖАЕМИ Г-Н МИНИСТЪР ПРЕДСЕДАТЕЛ,

 

Бихме искаме да сведем до Вашето знание, за непрецизираното действие, касаещо забраната за посещения на културни мероприятия в страна, в т.ч. киносалони, инициирана от Министъра на здравеопазването, по препоръка на Националния оперативен щаб и лично предложение на г-н Боил Банов – Министър на културата.

На първо място искаме да подчертаем, че на заседанието на МС на 08.03.2020 г. мерките предложени спонтанно от Министъра на културата г-н Боил Банов бяха неадекватни и напълно необмислени. В редица държави, с десетки пъти повече доказано болни от COVID-19 се прилагат алгоритми, неадекватни и напълно необмислени – пример за това е Швейцария. В тази връзка беше смислено да се разработи ясен алгоритъм до какъв брой хора могат да бъдат допускани и при какви ограничения, например можеше да бъде задължително между зрителите да се оставя по една празна седалка или друга смислена и логическа оправдана мярка. В Швейцария например действа ограничение за провеждане на мероприятия над 1,000 души, което е съобразено с броя болни от COVID-19, по споменатия алгоритъм.

Също така от изказването на Министър Банов става ясно, колко е неадекватна информацията, с която той разполага за броя на местата в кинозалите – за сведение ще отбележим, че кинозали с 400-500 броя места има само в град Варна (Фестивален и конгресен център) и в град София (Национален дворец на културата). Масово кинозалите в действащата киномрежа са с капацитет между 50 и 200 места. Ако г-н Банов се вълнуваше поне малко от състоянието на киномрежата, можеше да се информира, чрез подопечната си ИА „Национален филмов център“ за актуалната посещаемост в киносалоните. По ЗФИ всички киносалони два пъти седмично отчитат зрителската си посещаемост и е съвсем видно, че тя е несравнимо по-малка от други места за масово събиране на хора. Например, средно 340,000 души използват Софийското метро на ДЕН (по данни от 2018 година – не намерихме по актуални уви), докато всички киносалони в България имат 13,700 среднодневно зрители, разпределени в над 200 кинозали, в цялата страна. По-конкретно сравнение – 340,000 души разпределени в 52 „влакчета“ срещу 13,700 в 200 кинозали… Изводите оставяме на вас. Ние можем да бъдем щастливи, че г-н Банов не е министър на транспорта, защото щеше да затвори и метрото, и летищата, и гарите.

Как така Министъра на културата предложи да спре културния живот в цялата държава като това се случва на фона на трудно оцеляващите кина, на фона на НАПЪЛНО АБДИКИРАЛАТА ДЪРЖАВА ОТ ЗАЩИТА НА АВТОРСКИТЕ ПРАВИ И РАЗВИЛНЯЛАТА В ТАЗИ ВРЪЗКА ПИРАТСТВО?!

Във връзка с горното, настояваме за ОСТАВКАТА на г-н Банов, поради напълно необмисленото и необосновано предложение, без да се обмислят последствията и да се предложи правна рамка, която да не предизвика апокалипсис в и без това трудно оцеляващата киномрежа.

Тук е мястото да зададем и резонния въпрос – как се стигна до извода, че кината и театрите са най-рисковите места?! Защо не се затворят всички места за масово събиране на хора, които са далеч по-рискови – търговски центрове, ресторанти, клубове, кафенета, обществен транспорт?! В тази обекти концентрацията на хора е далеч по-голяма и ако говорим за изхранване на хора, рискът от заразяване с COVID-19 е далеч по-голям от колкото седейки в киносалон!

На следващо място искаме да подчертаем пълната неяснота, която породи Заповед № РД-01-117/08.03.2020 на Министъра на здравеопазването. В нея НЕ СЕ ЦИТИРА ЯСНО и точно „спиране на експлоатацията“ или „затваряне“ на киносалоните, а е написано, да се „преустановят посещенията на културни мероприятия, в т.ч. кина“, което реално звучи повече като разпореждане хората да не посещават такива мероприятия, от колкото да е правно основание за операторите да затворят кината. Реално ние изпадаме в ситуация на неизпълнение на договорни задължения към наши контрагенти, както и по трудово-правните взаимоотношения с нашите служители, без наличието на документ за ФОРСМАЖОРНИ обстоятелства. Така вредата на киносалоните става неизмеримо по-голяма. Ще посочим също, че във всички градове изпълнението на цитираната заповед се извършва по неясен начин – правят се предписания от МВР, на което не е възложено изпълнение на цитираната заповед. А при запитване от наша страна към Регионалните здравни инспекции „какво да правим“ получаваме „вдигане на рамене“ и липса на всякакъв документ. За да се избегне съмнение – ние не оспорваме необходимостта от превантивната мярка, но считаме, че тя трябва да бъде съобразена по мащаб, начин на приложение и да бъде ясно указана правната рамка, по която тя се прилага.

По наша справка, в Закона за здравето, чл. 19, ал. 2, т.7 дава правомощия при провеждане на здравен контрол, държавните инспектори да спират обекти с обществено значение, което е напълно достатъчно основание за нас, да не бъдем третирани като НЕРЕДОВНИ КОНТРАГЕНТИ, а реално да получим документ, доказващ форсмажорността на ситуацията с COVID-19. Или пък да бъде приложено друго правно основание.

Разчитаме на вашата своевременна намеса за разрешаване на настоящата ситуация.

 

С уважение,

Божидар Илиев

Председател на управителния съвет

„Асоциация на българските киносалони“ 

 

Добавете коментар


Защитен код
Обнови

  • ПАРОДИЯ

    "Жив е все още"

    На една страна евро банкноти,

    на друга метнал пищов злодеят

    и там, на пода, дамски кюлоти

    издайно в мрака едва белеят.

  • В ТЪРСЕНЕ НА ИСТИНАТА

    „Невидимата искра на Възраждането“

    Тази книга описва малко известни и изключително любопитни факти, нишката на разказа често минава граници и прескача в различни държави. Имена, известни ни от чуждата литература и история се оказват в неочаквани връзки с българи и няма никакво съмнение, че всички подеми, случили се в Европа и Азия са резонирали силно и у нас.

     
  • КЛАСИКА

    30-те най-добри книги според французите

    Класацията е на френския вестник “Le Monde” от 2013 г. Литературни експерти са селектирали 200 заглавия, а списъкът с първите сто е формиран след избор на десетки хиляди читатели. Представяме ви първите 30.

     
  • ГЕНИЙ

    Що за човек е бил Бетовен?

    Какъв е бил като човек? Защо оглушава и как композира след това? И коя е жената, станала известна като неговата "безсмъртна любима"? Разказваме за великия композитор по повод годишнината от рождението му.

  • ЮБИЛЕЙ

    Препускай, индианецо!

     Гойко Митич на 80.

     

    За нас той беше идол, пример за подражание, олицетворение на Доброто, вечният смел и благороден индиански вожд, готов да воюва със злото в Америка в името на справедливостта и човешката хармония.

     

„Какво означава да си готов да напишеш книга? Били ли са готови Стайнбек, Джейн Остин, Хемингуей, Шекспир, Дикенс?“

Даниел Стийл, американска писателка, родена на 14 август преди 73 години

Анкета

Ще купувате ли повече книги, като падне ДДС?

Да - 41.7%
Не - 33.3%
Зависи - ако намалят цените - 16.7%

„Толкин” на Дом Карукоски (ревю)

 

Пиршество за почитателите на английското кино.

"Пътуване до Хавай" на Хесус дел Серо (ревю)

От същата "серия" е и "Пътуване с татко" (2016) на Анка Мируна Лазареску - отново за бягството отвъд Желязната завеса и за трагичните последици от връщането пак зад нея.

"Смъртта на Сталин" на Армандо Янучи (ревю)

И дано повече хора осъзнаят, че най-верният сателит на Русия - България, се е ръководила единствено по този модел.

Дори и да сме от глина, трябва да съхраним човешкото в себе си

 

Като Достоевски и Добромир Байчев вярва в благородните начинания, търси човека и в най-големия злодей.

"Мисия „Грейхаунд“ не е на нивото на „Спасяването на редник Райън“ и „Подводницата"

 

Ако го нямаше Том Ханкс, продукцията просто щеше да бъде съвсем друга, с коренно различно звучене.

За Дизела и неговата предпоследна крачка

 

Историята на Кирил Николов нагледно доказва в какво се превръщат мечтите, ако ги преследваш упорито и последователно.