ЕЛИЦА СИМЕОНОВА, "Свободна Европа"

Защо почти никой от големите български оперни певци не е преподавал на млади таланти в България?

Този въпрос си задават мнозина след като певицата Дарина Такова разказа в публикация във "Фейсбук", че е подала документи за преподавател в Националното музикално училище „Любомир Пипков“ и е трябвало да мине по конкурсния ред – теоретична част и певческо изпълнение с музикален съпровод. Известно е, че оперната прима, пяла в Миланската скала, Кралската опера в Лондон, „Метрополитън опера“, оперите в Париж, Мюнхен, Берлин, Неапол и Рим, от години не пее след неуспешна операция на гласните ѝ струни.

Този случай, който предизвика разнопосочни обществени реакции, не е единственият пример за световно признат български певец, който е поискал да преподава в българско музикално училище, но спрян от административни пречки.

Сопраното Валери Попова, пяла в Милано, Париж, Лондон, Виена, Ню Йорк, Москва и много други опери, не е преподавала в Националната музикална академия, защото не е била одобрена на конкурс с писмена тема. Тя не е единствената от големите оперни изпълнители на България от XX век, които са искали да преподават, но са били препънати в подобни пречки.

Конкурс с писмена тема

След роли на световните сцени в опери като „Тоска“ и „Турандот“ на Пучини, примата Валери Попова кандидатства в средата на 90-те за преподавател в Музикалната академия в София. Бил е обявен конкурс за пет преподавателски места, на който се явяват шестима души. Световноизвестната певица е единственият кандидат, който не е одобрен, а посочената причина е, че писмената тема, която кандидатите е трябвало да развият, не е достатъчно изчерпателна.

„Тя единствена сред тези кандидати е била със световна кариера и спектакли в Миланската Скала, в Ковънт Гардън, в парижката Гранд Опера... Казали са ѝ „И ние сме писали теми, за да станем преподаватели“. Но това са хора, които само са писали теми. А през това време тя е играла на най-големи световни сцени“, спомня си журналистът Найо Тицин, съпруг на дъщерята на Попова - оперната певица Александрина Пендачанска..

Няколко години след тази случка примата умира след тежко боледуване на 55-годишна възраст. В свои интервюта дъщеря ѝ Александрина Пендачанска си спомня за „невероятната обида и абсурд“, който Попова е преживяла. „Тя не можа да го понесе, много скоро се разболя и си отиде“, каза тя пред „Дневник“ през 2018 г.

Търси се диплома

Певецът Никола Гюзелев, високо оценен за ролите си в опери на Пучини, Верди и Моцарт, също се сблъсква с пречки пред това да преподава приживе. Оперният певец е кандидатствал за преподавател и директор на Българската академия на изкуствата „Борис Христов“ в Рим след края на активната си кариера, спомня си синът му Чавдар Гюзелев.

„За да стане директор на школата и изобщо да има преподавателски ценз, трябваше да има диплома“, разказа той пред „Свободна Европа”. Гюзелев обаче не е дипломиран от консерватория.

Малко преди да завърши следването си в Националната художествена академия в София като художник, Никола Гюзелев е участвал в конкурс за млади оперни певци. Той го печели и това е началото на кариерата му като оперен певец. След това се обучава при водещия български вокален педагог Христо Бръмбаров, започва да пътува и не довършва висшето си образование.

„Помня, че години по-късно успя да се дипломира“, разказа още синът му. „Тогава той вече нямаше интерес да преподава.“

Никола Гюзелев умира през 2014 г.

Немалко именити певци преподават в частни школи и университети в България. Пример е Райна Кабаиванска, която води майсторски клас от години в Нов български университет. Тя подкрепя млади чрез своя фонд „Райна Кабаиванска“. Самата Дарина Такова също провежда майсторски класове чрез фондацията си. Примата Анна Томова-Синтова не преподава постоянно в България, но проведе майсторски клас през есента на 2018 г. Но повечето от тези примери илюстрират частни инициативи, зад които не стои държавна политика.

 

Коментари  

+1 #1 Огнян Стамболиев 27-08-2019 14:36
В ИСТОРИЯТА НА СОФИЙСКАТА ОПЕРА ОТПРЕДИ ВОЙНАТА ИМА ОЩЕ МНОГО И ОЩЕ ПО- ФРАПИРАЩИ СЛУЧАИ, ПОДОБНИ НА ТЕЗИ.
ДАРИНА ТАКОВА ИЗПЯ ЧАСТ ОТ НАЙ- ТРУДНИТЕ СОПРАНОВИ РОЛИ ОТ ТЕЖКИЯ БЕЛКАНТОВ РЕПЕРТОАР,ПРИ ТОВА БЛЕСТЯЩО.РОЛИ, КОИТО НЕ МОЖЕ ДА ИЗПЕЕ ВСЕКИ СОПРАН ОТ НЕЙНАТА КАТЕГОРИЯ. ИЗГУБИХМЕ ЕДИН ДОБЪР И НУЖЕН ПЕДАГОГ. ЗАЩОТО И В КОНСЕРВАТОРИЯТА И В ПОЛУСАМОДЕЙНИЯ НБУ ОТДАВНА ПРЕПОДАВАТ НЕСПОЛУЧИЛИ ПЕВЦИ И СЛАБИ ПЕДАГОЗИ. СЪЩО И В МУЗИКАЛНИТЕ УЧИЛИЩА. В РУСЕ, НАПРИМЕР, ИМАХМЕ ТРИМА ТАКИВА, НЕУСПЕЛИ ПЕВЦИ - ДВЕ ПЕВИЦИ, УВОЛНЕНИ ПО НЕКАДЪРНОСТ ОТ РУСЕНСКАТА ОПЕРА И ЕДИН ДОРИ НЕПРИЕТ ТАМ ЗА СОЛИСТ, ГЕОРГИ ДЕЛИГАНЕВ, РАЗСИПАЛ ПОРАДИ НЕМОЖЕНЕТО СИ ДЕСЕТКИ ПЕВЦИ,МИНАЛИ ПРЕЗ НЕГОВИЯ КЛАС, НО ТЪЙ КАТО Е МНОГО НАХАЛЕН, ГО НАГРАЖДАВАН И СЛАВЯТ КАТО "ВЕЛИК"!
Цитиране
  • БЕЛЕЗНИЦИ

    Седем години затвор за две страници текст

    В знак на солидарност с журналистката и редакторка в "Радио Свобода", обвинена в тероризъм, Светлана Прокопиева много руски медии днес препечатаха този текст.

     
  • НОВА КНИГА

    „Невидимата искра на Възраждането“

    Тази книга описва малко известни и изключително любопитни факти, нишката на разказа често минава граници и прескача в различни държави. Имена, известни ни от чуждата литература и история се оказват в неочаквани връзки с българи и няма никакво съмнение, че всички подеми, случили се в Европа и Азия са резонирали силно и у нас.

     
  • КЛАСИКА

    30-те най-добри книги според французите

    Класацията е на френския вестник “Le Monde” от 2013 г. Литературни експерти са селектирали 200 заглавия, а списъкът с първите сто е формиран след избор на десетки хиляди читатели. Представяме ви първите 30.

     

„Цената, която плащаме за парите, често пъти е свободата.“

Робърт Луис Стивънсън, шотландски писател и композитор, роден на 13 ноември преди 169 години

Анкета

Одобрявате ли Нобеловите награди на Олга Токарчук и Петер Хандке?

Да - 61.5%
Не - 11.5%
На Токарчук – да, на Хандке – не. - 23.1%

„Толкин” на Дом Карукоски (ревю)

 

Пиршество за почитателите на английското кино.

"Пътуване до Хавай" на Хесус дел Серо (ревю)

От същата "серия" е и "Пътуване с татко" (2016) на Анка Мируна Лазареску - отново за бягството отвъд Желязната завеса и за трагичните последици от връщането пак зад нея.

"Смъртта на Сталин" на Армандо Янучи (ревю)

И дано повече хора осъзнаят, че най-верният сателит на Русия - България, се е ръководила единствено по този модел.

Как Ндрангета източва еврофондовете

Дори в ЕС може да се каже, че вече въпросът не е „Дали организираната престъпност е във властта, а Колко власт тя притежава...” А какво да кажем за Западните Балкани? Ами за по-малко демократичните и дори несъвсем-демократични държави?

"АПАРТ" -  театрална култура и човещина

Драматургично текстовете са подбрани чудесно от Людмила Сланева. Подобни текстове са огромен риск, защото можеш лесно и неусетно да минеш в нещо като рецитал или емоционален шантаж, което веднага би се усетило от публиката. 

Завръщане към корените на сагата

Камерън създава завладяващ, емоционално наситен, стегнат , суперзрелищен спектакъл, с ясни послания – трябва да се борим за съдбата си и да надделеем над амбициите на машините.