ДАРИНА ТАКОВА, "ФЕЙСБУК"

Очарована съм от концерт-спектакъла на "Bella voce" снощи в камерна зала "България"! Многократно се разминавам с тяхните събития, винаги привлечена и любопитна, но все неуспяваща да бъда с тях поради някаква друга заетост. Масовото мнение за хоровите и оперетни артисти в България е категорично сбъркано и техните качества несправедливо остават недогледани, а понякога дори подценени. И макар че аз съм на категорично друго мнение, все пак отивайки на този концерт, не знаех какво да очаквам.

У нас се смята, че в хоровете попадат онези, които не стават за опера или генерално за "сериозните" сцени. Гигантска грешка! Постановката и техниката на пеенето са едни и същи.

Дори се изискват повече неща. В професионален хор няма как да имаш мижав или безцветен глас, да нямаш музикалност, перфектен слух и усет за баланс на звука, за точна интонация, за работа в колектив. В оперетата трябва да си красив, танцувален, дамите да имат хубави крака, за да си ги показват при танци- чардаши и всякакъв вид други потропвания. Освен това, оперетите са с масивна оркестрация и мелодиката на партиите се движи много централно, ако гласецът е лошо поставен, отива на кино, но пък те са облагодетелствани, пеейки често с микрофон.

Както и да е, малко се поувлякох.

Хористът трябва да притежава всички солистични качества. 

Да не говорим, че хористите като тези в Ла Скала, Париж и Метрополитън могат да скрият с качествата си много диви и самодиви в малкия си джоб, а в тези, както и в много европейски театри, да бъдеш член на такъв хор, освен символ на престиж, е символ на голям финансов просперитет. Често се озадачавам от абсолютната липса на интерес от страна на млади певци, когато публикувам (тук, или на страницата на Фондацията ми) обяви за конкурси за щатни места в големи оперни хорове по света, шанс, който би могъл да даде ново качество на професионална изява и живот на тях и на цялото им семейство. Тук опираме до точно този манталитет и криворазбрана амбиция, които споменах по- горе.

Хористите не са второ качество певци, музиканти и артисти. Понякога, за да не станат солисти им е липсвало нещо, различно от артистичните качества- устойчива психика, силен характер, или нежелание да се подлагат на огромния стрес, който крие професията на оперния певец, такава, каквато трябва да бъде, а не каквато я познаваме тук....

С всичко казано до тук, всъщност искам да изразя огромното си възхищения от тези момичета.

Какво чух снощи! Пет красиви дами в един изискан вокално- театрален спектакъл по текстове на Шекспир с режисьор и четец на стиховете актьорът Валентин Ганев. Декор, реквизит, костюми, цветно, китно, уютно, изискано.

Великолепно подбрани произведения от Пърсел през Шуберт, Шуман, Волф, Корнголд до Парашкев Хаджиев и Румен Бояджиев. Пленително актьорски и като замисъл.

Но това, което ме впечатли дълбоко за гласовете на тези дами! Какви гласове! Сочни, дълбоки, тембристи, овладяни и шлифовани инструменти, които рисуват музиката с умение, страст и много любов.

Елена Механджийска, Мария Яковчева, Неда Атанасова, Росица Павлова- Инджева, гост: Милена Гюрова, със специалното участие на София Квартет.

Фантастична Маргарита Илиева на пианото и клавесина.

По време на концерта, паузата на чаша вино и през целия ден днес си задавах въпроса, защот тези гласове са в хор, или по- правилно казано, защо не са в операта?!

Оперните театри могат да мечтаят за такива гласове!

А тези прелестни дами са избрали един интелигентен начин да изявяват таланта си и даряват радост на многобройните си почитатели, вече са бранд.

И няма по подходящо наименование за формацията от Bella Voce!

 

Добавете коментар


Защитен код
Обнови

  • В ТЪРСЕНЕ НА ИСТИНАТА

    „Невидимата искра на Възраждането“

    Тази книга описва малко известни и изключително любопитни факти, нишката на разказа често минава граници и прескача в различни държави. Имена, известни ни от чуждата литература и история се оказват в неочаквани връзки с българи и няма никакво съмнение, че всички подеми, случили се в Европа и Азия са резонирали силно и у нас.

     
  • КЛАСИКА

    30-те най-добри книги според французите

    Класацията е на френския вестник “Le Monde” от 2013 г. Литературни експерти са селектирали 200 заглавия, а списъкът с първите сто е формиран след избор на десетки хиляди читатели. Представяме ви първите 30.

     
  • ГЕНИЙ

    Що за човек е бил Бетовен?

    Какъв е бил като човек? Защо оглушава и как композира след това? И коя е жената, станала известна като неговата "безсмъртна любима"? Разказваме за великия композитор по повод годишнината от рождението му.

  • ПРЕДУПРЕЖДЕНИЕ

    Елин Пелин - "Напаст Божия"

    Бог не е милостив - не молете му се! Нека като жабите, кога им пресъхне блатото - да прокълнем и да умрем!

"Фанатизмът е експлозивна смес на тесногръдие и енергия."

Херберт фон Караян, австрийски диригент, роден на 5 април преди 112 години

Анкета

В пандемията купувате ли книги онлайн?

„Толкин” на Дом Карукоски (ревю)

 

Пиршество за почитателите на английското кино.

"Пътуване до Хавай" на Хесус дел Серо (ревю)

От същата "серия" е и "Пътуване с татко" (2016) на Анка Мируна Лазареску - отново за бягството отвъд Желязната завеса и за трагичните последици от връщането пак зад нея.

"Смъртта на Сталин" на Армандо Янучи (ревю)

И дано повече хора осъзнаят, че най-верният сателит на Русия - България, се е ръководила единствено по този модел.

Да останеш човек извън играта

Филмът „Извън играта“ е не е сълзлива история за опитите на един съкрушен човек да се пребори с алкохолната си зависимост и разпада на брака и семейството си.  Не е и приказка за трудния път към успеха със стоп кадър от извоювания заслужен  триумф.

„Живот на една гара“ –  анатомия на самотата и страха

Романът следва  модела на знаменити световни романи, решени като философски есета - притчи: „Процесът“ на Франц Кафка, „Чумата“ от Албер Камю, „Погнусата“ от Жан-Пол Сартр, пиесата „Носорозите“ на Йожен Йонеско.

„Останалото е пепел“ - драматична история с универсално звучене

 

Филм с такъв скромен бюджет – 300 000 лева,  все пак звучи автентично като визия.