ОТНОСНО: "ЗА ПРАВИЛНОТО РАЗВИТИЕ НА КИНОТО"

"Може би и между вас има другари, които да се запитват дали Централният комитет на Партията трябва да ръководи културния фронт? Но ако Централният комитет определя политиката във всички други области – защо да не я определя и в областта на литературата? Разговорите за това, че литературата и изкуството не се поддавали на единно ръководство, са прояви на буржоазното гледище за "чистото" изкуство, гледище, което отразява бягството на буржоазното изкуство от живота и прогреса. На Писателския съюз с право се отдава голямо значение за възпитанието на народа, затова той трябва и да се ръководи непосредствено от Централния комитет и от Правителството." - Вълко Червенков пред партийно събрание на Съюза на българските писатели, 28 януари 1949 г.

 

Уважаеми господин Рашидов,

Уважаеми господин Биков,

Уважаеми членове на Комисията по култура,

Уважаеми господин Банов,

 

Припомнихме си горния безславен цитат неслучайно.

За наше съжаление, независимо от опровержението на г-н Биков относно публикацията във в. "Сега", след като прочетохме стенограмата от заседанието на Комисията по култура към Народното събрание на Република България, считаме, че така наречената "фалшива новина" е по същество вярна. 

За нас е недопустимо именно в Комисията по култура да се говори за "правилно развитие" и филмите, които произвеждаме, да се свеждат до "реклама" или "имидж" на страната ни. Буди недоумение идеята да се провеждат дискусии за изясняване на целта на държавното подпомагане на филмопроизводството и ефективността на тази "инвестиция". Излиза, че членовете на Комисията по култура обсъждат и приемат Закона за филмовата индустрия, без да са наясно какво е национална кинематография и защо тя е обект на държавно финансиране според разпоредбите на европейското законодателство.

Сериозният дебат за кризите в обществото ни, за екзистенциалните и моралните проблеми на съвременниците ни се случва именно в българското кино от последните десетилетия. Това се цени "отвъд Драгоман", там ни припознават като мислещи хора, затова там се интересуват от филмите ни. Неприемливо е да ни се вменява задължението да угаждаме на масовия вкус и тази тенденция е крайно обезпокоителна, защото в нея прозират две еднакво опасни перспективи - процесът да бъде регулиран идеологически и/или да бъде сведен до "бизнес модел". 

Относно държавното подпомагане на производството на сериали бихме искали да отбележим, че в Европа подобна практика съществува само в страни, чиито фондове набират средства и от отчисления, било от държавните лотарии, от разпространението на чужди филми и т.н. Бихме искали да вярваме, че най-после това ще стане практика и в България.

Днес, в Деня на народните будители, припомняме на политиците, че киното е изкуство, че Конституцията на Република България гарантира свобода на творците да изразяват гледната си точка, че ролята на политиците е да защитават тази свобода, че държавата подкрепя развитието на културата и в частност на киното не за да търси пряк или косвен финансов резултат, а за да съхрани устоите на нацията.

С уважение:

Росица Вълканова

Мина Милева

Весела Казакова

Андрей Гетов

Константин Божанов

Кристина Грозева

Петър Вълчанов

Тонислав Христов

Катя Тричкова

Гергана Станкова

Иглика Трифонова

Веселка Кирякова

Милко Лазаров

Христо Симеонов

Камен Калев

Божина Панайотова

Тома Вашаров

Стефан Командарев

Ивайло Минов

Майя Виткова-Косев

Слава Дойчева

Ваня Райнова

Светослав Стоянов

Вера Шандел

Елица Петкова

Светослав Овчаров

Светла Цоцоркова

Ралица Петрова

Надежда Косева

Димитър Коцев–Шошо

Мира Сталева

Светослав Драганов

Илиян Метев

Андрей Паунов

Диана Андреева–Попйорданова

Биляна Томова

Иван Попйорданов

Николай Тодоров

Поли Ангелова

Павел Веснаков

Моника Балчева

Григор Лефтеров

Весела Данчева

Иван Богданов

Любомир Младенов

Христо Христозов

Мартичка Божилова

Георги Богданов

Борис Мисирков

Симеон Цончев

Наталия Атанасова

Ина Николова

Йоана Александрова

Борис Десподов

Александър Донев

Мария Ландова

Борислав Колев

Илина Перянова

Павлина Желева

Росен Спасов

Пролет Георгиева

Искра Димитрова

Катерина Ламбринова

Филип Андреев

Мартин Илиев

Аспарух Петров

Атанас Филипов

Антоанета Четрафилова

Димитър Костов

Милена Андонова

Невена Андонова

Петър Крумов

Драгомир Шолев

Павлина Делчева

Геновева Димитрова

Димитър Сарджев

Елена Мошолова

Огнян Гелинов

Людмила Дякова

Александър Станишев

Елдора Трайкова

Александър Смолянов

Асен Владимиров

Добавете коментар


Защитен код
Обнови

  • НОВА КНИГА

    Евелина Йекер  - „В името на живота“

    Млада жена пише писма на психотерапевтката си д-р Дорман между сесиите, а после изведнъж изчезва безследно. 

     
  • НОВА КНИГА

    „Невидимата искра на Възраждането“

    Тази книга описва малко известни и изключително любопитни факти, нишката на разказа често минава граници и прескача в различни държави. Имена, известни ни от чуждата литература и история се оказват в неочаквани връзки с българи и няма никакво съмнение, че всички подеми, случили се в Европа и Азия са резонирали силно и у нас.

     
  • КЛАСИКА

    30-те най-добри книги според французите

    Класацията е на френския вестник “Le Monde” от 2013 г. Литературни експерти са селектирали 200 заглавия, а списъкът с първите сто е формиран след избор на десетки хиляди читатели. Представяме ви първите 30.

     

 „Аз най-добре зная за мълчаливата борба между режисьор и актьор, тъй като съм живял с нея в продължение на 25 години."

Апостол Карамитев, роден на 17 октомври преди 96 години

Анкета

Одобрявате ли Нобеловите награди на Олга Токарчук и Петер Хандке?

„Толкин” на Дом Карукоски (ревю)

 

Пиршество за почитателите на английското кино.

"Пътуване до Хавай" на Хесус дел Серо (ревю)

От същата "серия" е и "Пътуване с татко" (2016) на Анка Мируна Лазареску - отново за бягството отвъд Желязната завеса и за трагичните последици от връщането пак зад нея.

"Смъртта на Сталин" на Армандо Янучи (ревю)

И дано повече хора осъзнаят, че най-верният сателит на Русия - България, се е ръководила единствено по този модел.

Ах, този Жокер!

 

В „Жокера“ Финикс открадва шоуто и доказва, че е един от най -добрите и подготвени актьори на съвремието ни.

"Потъване в Мъртво море" – всеки детайл си тежи на мястото

В тези разкази има напрежение, има пребогат език, който създава картини, които можеш да пипнеш и подушиш. 

Лекът срещу пораженията на „Поразените“

Допада ми способността на романистката да бъде честна към историята – за първи път в български роман видях сцена, която отдавна исках да бъде създадена – как с користна и пропагандна цел комунистите използват черните забрадки на майките на убитите от жандармерията партизани преди 9 септември за гнусния си план чрез т.н. Народен съд да се разправят със своите противници .