АНИТА ДИМИТРОВА, "СЕГА"

36 години след разпадането на АББА те изглеждат по-актуални от всякога. "Mamma Mia!"  - мюзикълът, създаден от Бьорн Улвеус и Бени Андершон през 1999-а, продължава да триумфира по световните сцени; тази седмица бе дори премиерата му в Софийската опера на български език. Филмът "Mamma Mia!" връхлетя киносалоните през 2008-а - вместо Агнета и Анифрид пееха Мерил Стрийп, Джули Уолтърс и Кристин Барански, а вместо Бьорн и Бени - Колин Фърт, Пиърс Броснън и Стелан Скарсгард - и донесе 600 милиона долара приходи от билети. Той драматично постави малкия гръцки остров Скопелос (в ролята на фиктивния Калокери - в превод от гр. "лято") на картата на световните туристически дестинации, а в лятното кино на съседния Скиатос го въртят всеки летен сезон оттогава насам и не изглежда да е омръзнал на туристите. Впрочем DVD-то с филма е най-продаваното във Великобритания за всички времена.

Но време е за нещо ново: разделената уж завинаги шведска четворка се събра да запишат две нови песни, а Холивуд изпече чисто ново продължение. "Mamma Mia!: Отново заедно" е замислен като типична конспирация на алчни продуценти: той представлява едновременно продължение и предистория. Как - не питайте, сценарият не е сред силните му страни. Първият филм беше неустоимо жизнерадостна халтурка, потопена в захарен сироп и идилични пейзажи и изиграна от страхотни актьори; вторият не е дори всички тези неща.

Той обещава да събере повторно на борда звездите от оригинала, но Стрийп се появява в последните 15 минути за две-три песни, а Фърт и Скарсгард - едно-две изпълнения по-рано от нея. И уж сме дошли в киното да слушаме хитовете на АББА, но всички легендарни шлагери като Dancing Queen, S.O.S., Take a Chance on Me, Voulez-Vous, Money Money Money, The Winner Takes It All и, разбира се, заглавната Mamma Mia! (общо над 20) вече бяха изгърмени в първа част. Така че за втората, от която първоначално Бьорн и Бени са се дърпали, после не устояли пред убедителността на чековете - са останали предимно Б страни. Има си причина, поради която When I Kissed the Teacher, Kiss the Fire, Angeleyes и Why Did It Have to Be Me не са станали хитове като горните и не са издържали проверката на времето. 

Освен че в 90% от екранното време Мерил Стрийп съществува само като портрет на стената, във филма няма и никакви гръцки острови. Заснет този път на хърватския Вис, "Mamma Mia! 2" виси във времето и пространството някъде из Средиземноморието - местните персонажи носят имена с италианско и испанско звучене, а в селската кръчма англосаксонски хипарки в чарлстон панталони (въпреки че годината е указана като 1979, а не 1969-а) чупят родео стойки, характерни за Дивия запад, за да ликвидират и последните остатъци от автентичност.

Режисьор и съсценарист е Ол Паркър, познат от "Най-екзотичният хотел Мариголд". Ако първият филм изследваше как миналите палувания на главната героиня Дона (Стрийп) се отразяват на нейната вече пораснала дъщеря (Аманда Сейфрид), вторият се отправя в две посоки. В днешния ден Сейфрид гледа кахърно от кея на своя уединен остров, където се опитва да възстанови и отвори с грандиозно парти бившия хотел на майка си. В бури и премеждия й помага Пиърс Броснан, който - слава богу - този път не извива солови партии като пресипнал гълъб. Другите двама "бащи" като начало не дават индикации, че ще пристигнат за купона.

В паралелната ретроспективна сюжетна линия ни показват Дона като младо момиче, което захвърля колежанската шапка и диплома и се отдава на приключения с трима момци на затънтен гръцки остров. Ролята й като млада изпълнява засмяната Лили Джеймс ("Пепеляшка"), която се оказва учудващо сносна певица. В кожите на Джули Уолтърс и Кристин Барански трийсет години по-рано се напъхват Алекса Дейвис и Джесика Кийнан Уин, като втората успява да постигне 100%-ова прилика с прототипа старша възраст. В ролите на младежите... някакви юноши бледни, които нямаме търпение да се отместят от екрана и да направят път на Фърт и Скарсгард. Когато тези двамата най-сетне се появяват, зрителят вече е сериозно отегчен въпреки сръчната хореография на някои от музикалните изпълнения и два-три лафа на Анди Гарсия. 

Тържественият финал успява донякъде да замие впечатленията от първите час и половина. В няколко кадъра влиза неизбежната Мерил, а добре рекламираната "изненада" е участието на ветеранката Шер в качеството на нейна майка, т.е. баба на Сейфрид и прабаба на бъдещото бебе. Прабаба Шер напомня повече ексцентрична леля на Лейди Гага с платинените си букли, безкрайни токчета и опънато лице, но все пак внася струя свежест във франчайза. В по-енергичната част на филма се повтарят някои песни от първата част - Dancing Queen, Waterloo и неизбежната Mamma Mia!, защото - както вече стана ясно - хитове за втора не е било предвидено да останат в склада. Все пак, ако сте фенове на АББА и изтърпите баналностите в сюжета, "Mamma Mia: Отново заедно" носи очаквания летен заряд и добро настроение. Като нищо ще решат да заснемат и "Mamma 3-a".

 

МАНИЯ

АББА манията е толкова вездесъща, че дори филмотечното кино "Одеон" извади от архивите ленти за шведската четворка. Идния вторник ще бъде прожектиран "ABBA - The Movie" - шведско-австралийска документална продукция, представяща групата на върха на славата й през 1977-а и заснета от Ласе Халстрьом (по-късно преуспял в игралното кино със "Защо тъгува Гилбърт Грейп", "Правилата на дома" и "Шоколад"). Българският фенски принос в програмата пък е "AББА P.S." на режисьорите Георги Тошев и Явор Веселинов от 2015 г.

Добавете коментар


Защитен код
Обнови

  • НОВА КНИГА

    Евелина Йекер  - „В името на живота“

    Млада жена пише писма на психотерапевтката си д-р Дорман между сесиите, а после изведнъж изчезва безследно. 

     
  • НОВА КНИГА

    „Невидимата искра на Възраждането“

    Тази книга описва малко известни и изключително любопитни факти, нишката на разказа често минава граници и прескача в различни държави. Имена, известни ни от чуждата литература и история се оказват в неочаквани връзки с българи и няма никакво съмнение, че всички подеми, случили се в Европа и Азия са резонирали силно и у нас.

     
  • ДИАГНОЗА

    България се изолира културно от Европа и света

    „Държавата и правителството успешно не забелязват болните проблеми, свързани с деградацията на европейските и национални ценности. Патриотизмът е подменен от агресивен и повърхностен национал-популизъм“, категорични са основателите на движение „Реформи в културата“.

     
  • КЛАСИКА

    30-те най-добри книги според французите

    Класацията е на френския вестник “Le Monde” от 2013 г. Литературни експерти са селектирали 200 заглавия, а списъкът с първите сто е формиран след избор на десетки хиляди читатели. Представяме ви първите 30.

     
  • ПОРТРЕТ

    Спомен за Лорънс Оливие

    Той не доживя падането на комунизма, но имаше нещо символично, че си замина с един разделен и противоборстващ свят, който предстоеше коренно да се промени и в който за дълго щяхме да се радваме на плодовете на демокрацията.

"Не забравяй, че най-важните срещи на човека са срещите с децата му. Обръщай им повече внимание – ние никога не можем да знаем кого ще срещнем в детето си!"

Януш Корчак, педагог, роден на 22 юли преди 141 години

Анкета

Кой е отговорен за счупените плочки на Ларгото?

"Пътуване до Хавай" на Хесус дел Серо (ревю)

От същата "серия" е и "Пътуване с татко" (2016) на Анка Мируна Лазареску - отново за бягството отвъд Желязната завеса и за трагичните последици от връщането пак зад нея.

"Смъртта на Сталин" на Армандо Янучи (ревю)

И дано повече хора осъзнаят, че най-верният сателит на Русия - България, се е ръководила единствено по този модел.

"Първичното чувство за невинност" от Дана Григорча (ревю)

Дана Григорча има неоспорим талант да разказва истории, очевидно знае стотици, и то автентични, и ги разказва с носталгия, която българите отлично познаваме. 

За добрия човек и историческата правда 

Прочетете книгата „Един много добър човек“, осмислете я и осъзнайте веднъж завинаги как трябва и не трябва да се пише за нашата история.

Ако искаме да сме почтени българи и европейци.

„Лора, Яворов и аз” – завръщането в диалога

С изключителна прецизност и уважение към отминалото време и най-вече към личността на Дора, Петър Величков събира и подрежда изгубените частици от един пъзел, който може би никога няма да бъде подреден напълно.

Бунтът на свободния или абсурдите на свободата

Книгата е диагноза и опит за лечение на болести, които се раждат единствено на границата между две епохи.