АНИТА ДИМИТРОВА, "СЕГА"

36 години след разпадането на АББА те изглеждат по-актуални от всякога. "Mamma Mia!"  - мюзикълът, създаден от Бьорн Улвеус и Бени Андершон през 1999-а, продължава да триумфира по световните сцени; тази седмица бе дори премиерата му в Софийската опера на български език. Филмът "Mamma Mia!" връхлетя киносалоните през 2008-а - вместо Агнета и Анифрид пееха Мерил Стрийп, Джули Уолтърс и Кристин Барански, а вместо Бьорн и Бени - Колин Фърт, Пиърс Броснън и Стелан Скарсгард - и донесе 600 милиона долара приходи от билети. Той драматично постави малкия гръцки остров Скопелос (в ролята на фиктивния Калокери - в превод от гр. "лято") на картата на световните туристически дестинации, а в лятното кино на съседния Скиатос го въртят всеки летен сезон оттогава насам и не изглежда да е омръзнал на туристите. Впрочем DVD-то с филма е най-продаваното във Великобритания за всички времена.

Но време е за нещо ново: разделената уж завинаги шведска четворка се събра да запишат две нови песни, а Холивуд изпече чисто ново продължение. "Mamma Mia!: Отново заедно" е замислен като типична конспирация на алчни продуценти: той представлява едновременно продължение и предистория. Как - не питайте, сценарият не е сред силните му страни. Първият филм беше неустоимо жизнерадостна халтурка, потопена в захарен сироп и идилични пейзажи и изиграна от страхотни актьори; вторият не е дори всички тези неща.

Той обещава да събере повторно на борда звездите от оригинала, но Стрийп се появява в последните 15 минути за две-три песни, а Фърт и Скарсгард - едно-две изпълнения по-рано от нея. И уж сме дошли в киното да слушаме хитовете на АББА, но всички легендарни шлагери като Dancing Queen, S.O.S., Take a Chance on Me, Voulez-Vous, Money Money Money, The Winner Takes It All и, разбира се, заглавната Mamma Mia! (общо над 20) вече бяха изгърмени в първа част. Така че за втората, от която първоначално Бьорн и Бени са се дърпали, после не устояли пред убедителността на чековете - са останали предимно Б страни. Има си причина, поради която When I Kissed the Teacher, Kiss the Fire, Angeleyes и Why Did It Have to Be Me не са станали хитове като горните и не са издържали проверката на времето. 

Освен че в 90% от екранното време Мерил Стрийп съществува само като портрет на стената, във филма няма и никакви гръцки острови. Заснет този път на хърватския Вис, "Mamma Mia! 2" виси във времето и пространството някъде из Средиземноморието - местните персонажи носят имена с италианско и испанско звучене, а в селската кръчма англосаксонски хипарки в чарлстон панталони (въпреки че годината е указана като 1979, а не 1969-а) чупят родео стойки, характерни за Дивия запад, за да ликвидират и последните остатъци от автентичност.

Режисьор и съсценарист е Ол Паркър, познат от "Най-екзотичният хотел Мариголд". Ако първият филм изследваше как миналите палувания на главната героиня Дона (Стрийп) се отразяват на нейната вече пораснала дъщеря (Аманда Сейфрид), вторият се отправя в две посоки. В днешния ден Сейфрид гледа кахърно от кея на своя уединен остров, където се опитва да възстанови и отвори с грандиозно парти бившия хотел на майка си. В бури и премеждия й помага Пиърс Броснан, който - слава богу - този път не извива солови партии като пресипнал гълъб. Другите двама "бащи" като начало не дават индикации, че ще пристигнат за купона.

В паралелната ретроспективна сюжетна линия ни показват Дона като младо момиче, което захвърля колежанската шапка и диплома и се отдава на приключения с трима момци на затънтен гръцки остров. Ролята й като млада изпълнява засмяната Лили Джеймс ("Пепеляшка"), която се оказва учудващо сносна певица. В кожите на Джули Уолтърс и Кристин Барански трийсет години по-рано се напъхват Алекса Дейвис и Джесика Кийнан Уин, като втората успява да постигне 100%-ова прилика с прототипа старша възраст. В ролите на младежите... някакви юноши бледни, които нямаме търпение да се отместят от екрана и да направят път на Фърт и Скарсгард. Когато тези двамата най-сетне се появяват, зрителят вече е сериозно отегчен въпреки сръчната хореография на някои от музикалните изпълнения и два-три лафа на Анди Гарсия. 

Тържественият финал успява донякъде да замие впечатленията от първите час и половина. В няколко кадъра влиза неизбежната Мерил, а добре рекламираната "изненада" е участието на ветеранката Шер в качеството на нейна майка, т.е. баба на Сейфрид и прабаба на бъдещото бебе. Прабаба Шер напомня повече ексцентрична леля на Лейди Гага с платинените си букли, безкрайни токчета и опънато лице, но все пак внася струя свежест във франчайза. В по-енергичната част на филма се повтарят някои песни от първата част - Dancing Queen, Waterloo и неизбежната Mamma Mia!, защото - както вече стана ясно - хитове за втора не е било предвидено да останат в склада. Все пак, ако сте фенове на АББА и изтърпите баналностите в сюжета, "Mamma Mia: Отново заедно" носи очаквания летен заряд и добро настроение. Като нищо ще решат да заснемат и "Mamma 3-a".

 

МАНИЯ

АББА манията е толкова вездесъща, че дори филмотечното кино "Одеон" извади от архивите ленти за шведската четворка. Идния вторник ще бъде прожектиран "ABBA - The Movie" - шведско-австралийска документална продукция, представяща групата на върха на славата й през 1977-а и заснета от Ласе Халстрьом (по-късно преуспял в игралното кино със "Защо тъгува Гилбърт Грейп", "Правилата на дома" и "Шоколад"). Българският фенски принос в програмата пък е "AББА P.S." на режисьорите Георги Тошев и Явор Веселинов от 2015 г.

Добавете коментар


Защитен код
Обнови

  • ПРОПАСТ

    България и интелектуалците й - заседнали между XIX и XX век

    Тв предаване, посветено на писмото на 30 европейски интелектуалци, показа къде сме - все още в задния двор на ЕС.

     
  • ДИАГНОЗА

    България се изолира културно от Европа и света

    „Държавата и правителството успешно не забелязват болните проблеми, свързани с деградацията на европейските и национални ценности. Патриотизмът е подменен от агресивен и повърхностен национал-популизъм“, категорични са основателите на движение „Реформи в културата“.

     
  • КЛАСИКА

    30-те най-добри книги според французите

    Класацията е на френския вестник “Le Monde” от 2013 г. Литературни експерти са селектирали 200 заглавия, а списъкът с първите сто е формиран след избор на десетки хиляди читатели. Представяме ви първите 30.

     

„Талант, който не се мени, не се движи и обновява, тлее и загива.“

Леон Даниел, български театрален режисьор, роден на 17 февруари преди 92 години

Анкета

Трябва ли министърът на културата да подаде оставка?

"Пътуване до Хавай" на Хесус дел Серо (ревю)

От същата "серия" е и "Пътуване с татко" (2016) на Анка Мируна Лазареску - отново за бягството отвъд Желязната завеса и за трагичните последици от връщането пак зад нея.

"Смъртта на Сталин" на Армандо Янучи (ревю)

И дано повече хора осъзнаят, че най-верният сателит на Русия - България, се е ръководила единствено по този модел.

"Първичното чувство за невинност" от Дана Григорча (ревю)

Дана Григорча има неоспорим талант да разказва истории, очевидно знае стотици, и то автентични, и ги разказва с носталгия, която българите отлично познаваме. 

„Гешев“ или пътят към истината

Новите изследователи и търсачи на скрити тайни  за родния полицай №1 ще са благодарни, тъй като е осигурени солиден фундамент, от който може да се продължи напред в толкова трудната и привлекателна тема „Никола Гешев“.

С „Т34“ от Москва до Бохемия

Към този филм трябва да се подходи спокойно и с внимание.

„Цезар, шута на пиратите“ от Думитру Раду Попеску (ревю)

Негов учител в театъра е без съмнение Шекспир. Именно геният от Стратфорд го вдъхновява за редица от неговите текстове за театъра.