ДО

КОМИСИЯТА ЗА МЕДИИ И КУЛТУРА КЪМ НАРОДНОТО СЪБРАНИЕ 

ДЪРЖАВНАТА АГЕНЦИЯ ЗА ЗАКРИЛА НА ДЕТЕТО

ДЪРЖАВНА КОМИСИЯ ПО ХАЗАРТА

МИНИСТЕРСТВО НА ФИНАНСИТЕ

МИНИСТЕРСТВОТО НА МЛАДЕЖТА И СПОРТА

СЪВЕТА ЗА ЕЛЕКТРОННИ МЕДИИ

НАЦИОНАЛЕН СЪВЕТ ЗА САМОРЕГУЛАЦИЯ

БЪЛГАРСКАТА ФЕДЕРАЦИЯ ПО ХУДОЖЕСТВЕНА ГИМНАСТИКА 

 

Отворен сигнал

за създаване на риск от насърчаване на деца и млади хора към хазартни игри от рекламен клип „Билет Шоколад от Национална лотария – 7777.bg”

 

Уважаеми госпожи и господа,

От няколко седмици в българските телевизии се излъчва рекламен клип с участието на деца и млади хора, които са определяни като гордост на нацията, които създават асоциации между своя пример и покупката на лотарийни билети. Ние от Национална мрежа за децата, като обединение на 150 организации в България, считаме това за грубо нарушение на етичните и законови норми, които защитават децата и младите хора от заплахи за тяхното развитие и злоупотреба.

На първо място, по отношение на етичните норми, бихме искали всички да си дадем равносметка какво е отправеното послание към младите хора и към децата. Клипът откровено насърчава деца и млади хора да играят хазартни игри, търкайки билети с примамливото заглавие „Шоколад“ използвайки влиянието на примера на момичетата от Националния отбор по художествена гимнастика. Дори и да приемем, че всички участници в клипа фактически имат навършени 18 години, то впечатлението, което се създава, е за участието на деца и млади хора, които са възприемани за пример от други деца, които ги гледат.  От друга страна, именно тези млади хора, които полагат неимоверни усилия в спортната зала и в училище, са подтикнати да участват в реклама с цел печалба от хазарт, която е недостойна и неуважителна към техния труд и усилия. Подчертаваме, че  в Националните етични правила за реклама и търговска комуникация (Етичен кодекс), приети от Националния съвет за саморегулация, общовалиден за всички участници в рекламната индустрия, включително рекламодателите и медиите, ясно се посочва, че търговската комуникация на хазартните игри:

Няма да подбужда непълнолетните да участват в хазартни игри или да показва непълнолетни лица да участват в хазартни игри. Няма да се използват образи или твърдения, които са привлекателни за децата.

Няма да се показват в медии, чието съдържание е преобладаващо адресирано към деца.

Няма да се показват върху спортни екипи на младежки състави или в рекламни или спонсорски кампании, които са директно насочени към деца.

Няма да използват в рекламата и търговската комуникация деца или лица, които изглеждат непълнолетни.

От гледна точка на закона, тази реклама е в разрез с поне четири законови и подзаконови нормативни акта. На първо място, чл. 75 от Закона за електронните медии, категорично посочва, че търговските съобщения не трябва да създават опасност за физическа или морална вреда на децата; да убеждават пряко децата да закупят или да вземат под наем продукт или услуга, използвайки тяхната неопитност или доверчивост; да насърчават децата пряко да убедят родителите си или други лица да закупят рекламираните стоки или услуги; да злоупотребяват със специалното доверие, което децата имат в своите родители, учители или други лица. Също така, Критериите за оценка на съдържание, което е неблагоприятно или създава опасност от увреждане на физическото, психическото, нравственото и/или социалното развитие на децата изрично посочват недопустимост на участието на дете в реклама на хазартни игри или представянето на хазартни игри по начин, подвеждащ детската аудитория. Рекламата противоречи на чл. 10 от Закона за хазарта, където се посочва: „Забранява се пряката реклама на хазартни игри, включително рекламата на такива игри, насочена към малолетни и непълнолетни лица, както и изпращането на непотърсени електронни съобщения на неограничен брой лица, в които се съдържа информация за хазартна игра.“.  Също така, чл. 8, ал. 9 от Закона за закрила на детето изрично е посочва, че  „Родителите, настойниците, попечителите или другите лица, които полагат грижи за дете, са длъжни да не допускат участието на деца в предавания по смисъла на Закона за радиото и телевизията, които са неблагоприятни или създават опасност от увреждане на тяхното физическо, психическо, нравствено и/или социално развитие.“ 

Не на последно място, участието на Националния отбор по художествена гимнастика в рекламен клип, който цели придобиването на печалба от собствениците на частно хазартно дружество „Национална лотария“ поставя сериозни въпроси и от гледна точка на публичния образ на отбора и Българската федерация по художествена гимнастика, която декларира като своя цел развитието на художествената гимнастика, запазването на нейния национален престиж и увеличаване на социалната значимост на този спорт. БФХГ е организацията с четвъртия по големина бюджет, получаван от Министерството на младежта и спорта. От тази гледна точка, считаме за недопустимо използването на името, имиджа и лицата на федерацията с цел насърчаване на деца и млади хора за участие в хазартни игри с крайна цел – финансова печалба от частни лица. 

Уважаеми госпожи и господа, 

В този контекст, настояваме Националния съвет по саморегулация да излезе със становище по случая, както и призоваваме Съвета за електронни медии да съдейства за спиране на излъчването на търговското съобщение.

Настояваме Министерството на младежта и спорта да излезе с категорична позиция по отношение на настоящата реклама в контекста на Закона за младежта, където в член 2 от закона се посочва, че „Държавната политика за младежта е целенасочена и последователна дейност на държавата, общините, младежките организации и обществото, която има за цел създаване на благоприятни условия за пълноценно личностно развитие на младежите и участието им в обществения и икономическия живот“. Бихме се радвали в позицията да намерим и отговор на въпроса как конкретно държавната политика към младежта, като целенасочена и последователна дейност създава благоприятни условия за пълноценно личностно развитие на младежите в България в контекста на излъчваната реклама. 

Настояваме Държавната агенция за закрила на детето да използва своите правомощия и да установи възрастта на участниците в търговското съобщение, както и да провери дали са изпълнени разпоредбите на Закона за закрила на детето.

Призоваваме Народните представители от Комисията за медии и култура да инициират дебат и последващи промени в Закона за хазарта, които драстично да ограничат вредното влияние на децата и младите хора. Разчитаме основният регулатор на хазарта в България в лицето на Министъра на финансите да заеме позиция по поставената тема. 

Уважаема госпожо Раева,

В качеството Ви на председател на Българската федерация по художествена гимнастика бихме искали да Ви попитаме кое Ви накара да се съгласите за включване на гимнастичките от Националния отбор по художествена гимнастика в рекламен клип, който насърчава опити за лесна печалба и хазартна пристрастеност на деца и млади хора? Вие сте единственият носител на права що се отнася до реклама на художествена гимнастика – насърчаването към хазартни игри ли е асоциацията, която бихте искали да има с този спорт? Вашият Устав предвижда изключване на членове на БФХГ при грубо уронване на престижа и авторитета на Федерацията. Какво се предвижда при подобни действия от страна на Председателя на Управителния съвет?

Силно се надяваме съвместните усилия на държавните институции и гражданското общество да доведат до едно ясното поставяне на границата на недопустимото по отношение на насърчаването на деца за участие в хазартни игри. Вярваме, че наличието на законови и етични норми е смислено само ако те се прилагат на практика и не позволяват ситуации, в които печалбата на частни лица стои над рисковете за развитието на децата и младите хора у нас. 

Национална мрежа за децата

 

Добавете коментар


Защитен код
Обнови

  • НОВА КНИГА

    Евелина Йекер  - „В името на живота“

    Млада жена пише писма на психотерапевтката си д-р Дорман между сесиите, а после изведнъж изчезва безследно. 

     
  • НОВА КНИГА

    „Невидимата искра на Възраждането“

    Тази книга описва малко известни и изключително любопитни факти, нишката на разказа често минава граници и прескача в различни държави. Имена, известни ни от чуждата литература и история се оказват в неочаквани връзки с българи и няма никакво съмнение, че всички подеми, случили се в Европа и Азия са резонирали силно и у нас.

     
  • КЛАСИКА

    30-те най-добри книги според французите

    Класацията е на френския вестник “Le Monde” от 2013 г. Литературни експерти са селектирали 200 заглавия, а списъкът с първите сто е формиран след избор на десетки хиляди читатели. Представяме ви първите 30.

     
  • НОРМА

    Правилата се спазват. Как университетът по музика във Виена избира преподаватели

    „Ако в един конкурс за диригент (преподавател) участват 70 кандидати, те първо биват оценени от трима души, които са външни за университета, например преподаватели в други университети“, казва Симеон Пиронков-младши.

     
  • ДИАГНОЗА

    Мирният руски атом

    И още един факт, съобщен от самия руски президент в едно от обръщенията му към нацията: 20 на сто от населението в Русия живее с по-малко от 5 долара на ден. Преведено на български по курса на деня, това означава да я караш с по-малко от 9 лева дневно.

     
 
 

„Не бях природно умен, а някой, чийто интерес трябваше постоянно да се привлича с нещо. Все още съм такъв, за съжаление.“

Джеръми Айрънс, английски актьор, роден на 19 септември преди 71 години

Анкета

Трябва ли да има оставка по случая "Дарина Такова"?

„Толкин” на Дом Карукоски (ревю)

 

Пиршество за почитателите на английското кино.

"Пътуване до Хавай" на Хесус дел Серо (ревю)

От същата "серия" е и "Пътуване с татко" (2016) на Анка Мируна Лазареску - отново за бягството отвъд Желязната завеса и за трагичните последици от връщането пак зад нея.

"Смъртта на Сталин" на Армандо Янучи (ревю)

И дано повече хора осъзнаят, че най-верният сателит на Русия - България, се е ръководила единствено по този модел.

Откриватели на звезда, наречена „добрина”

За първи път на български двама известни румънски драматурзи – Михаил Себастиани и Думитру Раду Попеску.

Патриотичните  уроци на Александър Йорданов

Авторът държи да го четат и познават и по-младите читатели – затова често така  задълбочено описва събития, които слабо се познават.

Носталгично за „На всеки километър“

Легендарният сериал навършва половин век. На 20 август 1969 г. е премиерата на първия епизод – „шлеповете”.