ХРИСТО ХРИСТОВ, desebg.com

Държавна сигурност е следяла и балета в България по време на комунистическия режим чрез своето Шесто управление за борба с идеологическата диверсия.

Това става ясно от разсекретени наскоро от Комисията по досиета документи, един от които desebg.com публикува онлайн. Той представлява строго секретно сведение относно: Състоянието на балета при Софийската народна опера от 1976 г.

В него е коментирана дейността на бившия директор на балета Георги Абрашев, на директора на балетно студио „Арабеск” Маргарита Арнаудова, на Калина Богоева – прима балерина, Виолета Консулова – балетен критик и др.

В сведението се твърди, че двете основни балетни звена в страната – балетният конкурс във Варна и балетната трупа на Софийската народна опера, са изправени пред редица проблеми от професионално и идейно-художествено естество. Посочено е, че балетните звена се нуждаят от „компетентна и политическа преценка на състоянието и радикални мерки за подобряването му”.

Документът обаче повече разглежда взаимоотношения в балета на ниво групички и интриги между отделни негови служители, характерно за идеологическото управление на ДС да слухти кой какво прави и кой какво говори.

Твърди се, че някои от водещите артисти в балета „фактически тровят атмосферата с немалко интриги”, както и че моралното състояние на балетния състав не е на необходимото ниво.

Посочено е, че „твърде много се пие по публични места”. Посочени са и примери, които според Шесто на ДС са определени като „крайно безотговорни постъпки” на някои по-млади балетисти.

Идеологическото управление на ДС заключава, че е необходимо да се информира партийното и служебно ръководство на операта и да се вземат необходимите мерки.

Документът е включен в сборника „Държавна сигурност и българското музикално изкуство 1944-1991” на Комисията по досиетата, 2016 г.

Добавете коментар


Защитен код
Обнови

  • В ТЪРСЕНЕ НА ИСТИНАТА

    „Невидимата искра на Възраждането“

    Тази книга описва малко известни и изключително любопитни факти, нишката на разказа често минава граници и прескача в различни държави. Имена, известни ни от чуждата литература и история се оказват в неочаквани връзки с българи и няма никакво съмнение, че всички подеми, случили се в Европа и Азия са резонирали силно и у нас.

     
  • КЛАСИКА

    30-те най-добри книги според французите

    Класацията е на френския вестник “Le Monde” от 2013 г. Литературни експерти са селектирали 200 заглавия, а списъкът с първите сто е формиран след избор на десетки хиляди читатели. Представяме ви първите 30.

     
  • ГЕНИЙ

    Що за човек е бил Бетовен?

    Какъв е бил като човек? Защо оглушава и как композира след това? И коя е жената, станала известна като неговата "безсмъртна любима"? Разказваме за великия композитор по повод годишнината от рождението му.

  • ПРЕДУПРЕЖДЕНИЕ

    Елин Пелин - "Напаст Божия"

    Бог не е милостив - не молете му се! Нека като жабите, кога им пресъхне блатото - да прокълнем и да умрем!

„Мразя кресльовците, дето с толкова пошла риторика милеят за род и Отечество.“

Константин Павлов, български поет, роден на 2 април преди 87 години

Анкета

В пандемията купувате ли книги онлайн?

„Толкин” на Дом Карукоски (ревю)

 

Пиршество за почитателите на английското кино.

"Пътуване до Хавай" на Хесус дел Серо (ревю)

От същата "серия" е и "Пътуване с татко" (2016) на Анка Мируна Лазареску - отново за бягството отвъд Желязната завеса и за трагичните последици от връщането пак зад нея.

"Смъртта на Сталин" на Армандо Янучи (ревю)

И дано повече хора осъзнаят, че най-верният сателит на Русия - България, се е ръководила единствено по този модел.

Да останеш човек извън играта

Филмът „Извън играта“ е не е сълзлива история за опитите на един съкрушен човек да се пребори с алкохолната си зависимост и разпада на брака и семейството си.  Не е и приказка за трудния път към успеха със стоп кадър от извоювания заслужен  триумф.

„Живот на една гара“ –  анатомия на самотата и страха

Романът следва  модела на знаменити световни романи, решени като философски есета - притчи: „Процесът“ на Франц Кафка, „Чумата“ от Албер Камю, „Погнусата“ от Жан-Пол Сартр, пиесата „Носорозите“ на Йожен Йонеско.

„Останалото е пепел“ - драматична история с универсално звучене

 

Филм с такъв скромен бюджет – 300 000 лева,  все пак звучи автентично като визия.