Флориан Хасел, "Зюддойче цайтунг"

"С карикатури, хапливи вицове и забавни текстове те вярваха, че са намерили правилната рецепта за едно издание, което българите ще купуват като топъл хляб”. Така започва статията си за българския "Прас-прес" в "Зюддойче цайтунг" авторът Флориан Хасел. Той обаче добавя че още в първия ден настъпило разочарование - защото се оказало, че изданието им изобщо не се разпространява.

"Един от тях е Делян Пеевски"

"България всъщност има остра нужда от хумор. Но пресата в страната е доминирана от олигарси, които преследват собствените си интереси. Един от тях е Делян Пеевски, който е оборудван с отлични контакти в икономиката и в съдебната система, а на това отгоре е и влиятелен депутат. Българите толкова не го харесват, че хиляди излязоха на улицата през лятото на 2013 година, когато Пеевски трябваше да бъде назначен за шеф на ДАНС. Често пъти чрез посредници олигархът контролира една широко разстлана фирмена империя, включително и (при това не само според мнението на карикатуристите) единствената разпространителска фирма за цялата страна, която би трябвало да снабдява вестникарските будки със сатиричното издание”, пише в кореспонденцията си Флориан Хасел.

По-нататък авторът цитира карикатуриста Чавдар Николов, според когото някои от разпространителите на дребно били заплашвани, че ще им бъдат спрени доставките на вестници и списания, ако продават сатиричния вестник. Авторът се връща и назад в миналото, когато в Габрово се провеждаше международен фестивал на хумористите и карикатуристите, който, според него, бил замислен от комунистическия режим главно като пропагандно шоу.

Флориан Хасел припомня за гоненията срещу сатирици след установяването на комунистическия режим - например за убийството на Райко Алексиев и за арестуването на Тодор Цонев заради карикатурите му на Тодор Живков.

"Но и постсъветските властници в България не могат да преглъщат сатирата”, пише Хасел и разказва за конфликта на "Хъшове” с тогавашното българско правителство, както и за по-скорошния скандал около карикатурата с така наречените "свински опашки”.

"Българите с четири очи чакат да се посмеят"

"Тогава той (Чавдар Николов - бел.ред.) рисуваше политически карикатури за сутрешния блок на частната телевизия "Нова” и показа Борисов, развял знаме (със свинска опашка - бел.ред.), под което събира ловците на бежанци за защита на Отечеството. След задкулисни протести шведските собственици на телевизията изхвърлиха Николов и отстраниха десетки негови карикатури от уебстраницата. Правителственият ръководител отрече да има нещо общо, но сатирикът е убеден, че "телевизията е била цензурирана от нашия премиер”, пише Хасел.

В края на статията авторът разказва как карикатуристите разпространяват своя вестник независимо от монопола на разпространителя - и вече дори продават хиляди екземпляри като PDF в интернет. Защото, както казва Чавдар Николов, "българите с четири очи чакат да се посмеят на своите властници".

Преводът е на българската редакция на "Дойче веле"

 

 

Добавете коментар


Защитен код
Обнови

  • ОТКЪС

    Умберто Еко - "Средновековното мислене"

    Това са студии, които покриват период от шейсет години. Техният оригинален дух е напълно съхранен, въпреки че авторът ги е шлифовал както библиографски, така и редакционно, за да се избегнат, макар и не изцяло, някои повторения и връщания към загатнатите теми.

     
  • ОТКЪС

    Светлана Алексиевич - "Чернобилска молитва"

    Книгата описва личната трагедия на хората след Чернобилската трагедия и показва как тя е повлияла на техния живот.

     

„Обществото е бал с маски, където всеки крие истинската си същност и я разкрива, криейки се.“

Ралф Уолдо Емерсън, американски мислител и писател, роден на 25 май преди 215 години

Анкета

Тревожи ли Ви, че в България медиите са под натиск?

Да - 97.1%
Не - 0%
Не смятам, че са под натиск - 2.9%

"Смъртта на Сталин" на Армандо Янучи (ревю)

И дано повече хора осъзнаят, че най-верният сателит на Русия - България, се е ръководила единствено по този модел.

"Първичното чувство за невинност" от Дана Григорча (ревю)

Дана Григорча има неоспорим талант да разказва истории, очевидно знае стотици, и то автентични, и ги разказва с носталгия, която българите отлично познаваме. 

"Виктория и Абдул" на Стивън Фриърс (ревю)

Джуди Денч изнася филма на раменете си. Всеки неин едър план е уникален - тази актриса владее всяко мускулче на лицето си, тя може да играе дори само с очи, само с бръчките си дори.

Непретенциозна комедия за лятна разтуха

„Революция X“ ще си намери своята публика, особена в настъпващите горещи дни и ще се хареса от зрители с по-непретенциозен вкус, търсещи в киното основно леката забава.

Архитектура за хора от третата възраст

Книгата „Архитектура за хора от третата възраст“ променя представата за това какво означава „старчески дом“ и показва чрез различни примери как тези социални домове могат да бъдат авангард на архитектурата като цяло, което е и пример как не трябва да се робува на закостенелия образ. 

Духовен зомби апокалипсис

 

 

"Нелюбов" на Андрей Звягинцев регистрира разпада на едно семейство и едно общество