ВЕЛИЧКА НИКОЛОВА, директор на 144 СОУ "Народни будители"

Мили приятели, колеги, ученици и родители, драги съмишленици, имам добра новина за НАС!

На 3 февруари на срещата с г-н Николай Денков - министър на образованието и науката, г-жа Мария Гайдарова - зам.-министър на образованието и науката, г-жа Ваня Кастрева - началник на РУО, София град, г-жа Евгения Костадинова - директор на дирекция „Съдържание на предучилищното и училищното образование“ представихме подробно притесненията на общинските училища с профил „Изкуства“. Обсъдихме и предложенията, които внесохме за промяна на Наредба 10 на МОН.

Диалогът бе конструктивен и имам уверението на министър Денков, че нашата кауза ще бъде подкрепена и от МОН. Министърът поиска да му бъде предоставен месец време, през което да направи необходимото за разрешаване на нашите проблеми, основно, допълнение и изменение на Наредба №10. Следващата среща с министър Николай Денков ще се проведе в началото на месец март.

Нека този път каузата ни бъде подкрепена, силно вярваме в коректността на министър Денков и в това, че ще удържи на думата си!

Сърдечно благодарим за подкрепата на всеки! Разчитаме на Вас!

 

БЕЛ. РЕД. 

От министерството са категорични, че по закон не може да се прави проверка на способностите на децата. От кандидатите все пак ще може да се изиска информация за предишни техни изяви, по които да се съди дали детето е подходящо за избраното училище. Такива изяви са например участия в конкурси, концерти и групи по интереси в детските градини.

 

ГАРАНЦИЯ

Мария Минчева от дирекция "Образование" на Столичната община заяви по телевизия "Европа":

"В предложения проект на системата за прием в първи клас тези училища, в които има разширено изучаване на хореография, музика, изобразително изкуство още от първи клас, няма да важат тези критерии, които ще се прилагат в масовите училища. т.е. директорите на училищата заедно с педагогическия съвет за паралелките с разширено изучаване ще подбират децата съобразно техните таланти, възможности, умения". 

 

 

Предложение от 144 СУ „Народни будители“ за промени в Наредба №10

Чл. 43. (1) За осъществяване на приема в първи клас за всяко населено място с повече от едно училище общините разработват система за прием, в която водещ критерий е близостта на училището до настоящ адрес на родителите/настойниците и/или най-краткото време за достигане до училището.

(2) При голям брой кандидати за прием в първи клас за определено училище се прилагат и следните критерии:

1. дете с трайни увреждания над 50 %;

2. дете с двама починали родители;

3. други деца от семейството, обучаващи се в училището;

4. деца, завършили подготвителна група в избраното училище;

5. близост до местоработата на един от родителите.

Предлагаме да се запише като т.6 и т.7 следния текст.

6. Проверка на способности за училищата с разширено изучаване на музика, изобразително изкуство и хореография, на основание чл. 146, ал. 2, т. 1 от ЗПУО

7. До два критерии, определени от педагогическия съвет, на основание чл.263, ал.1, т.17, и приета стратегия за развитие на училището - основание чл.263, ал.1, т.1 от ЗПУО.

Чл. 45. (1) За изпълнение на училищния план-прием директорът със заповед определя училищна комисия, която приема заявления за прием в I и/или в V клас и извършва всички дейности по приема на учениците.

Предлагаме да се допише и първи клас

(2) Комисията по ал. 1 съобразно спецификите на обучението разработва критерии за прием в I и V клас, в случай че постъпилите заявления са повече отсвободните места. Времето на подаване на заявлението не е критерий.

Предложение за промяна в чл.58, ал.1, т.1, т.2

Чл. 58. (1) Балът за класиране на учениците след завършено основно образование в паралелките с профили „Изобразително изкуство", „Музика" или „Физическо възпитание и спорт" се формира като сбор от следните елементи:

1. броя точки от националното външно оценяване по български език и литература или по математика - учебният предмет се определи с решение на педагогическия съвет;

2. утроеният резултат от изпита за проверка на способностите;

Чл. 144. (1) В средно училище, в обединено училище и в профилирана гимназия може да се утвърждава държавен план-прием за обучение в паралелки за придобиване на професионална квалификация при следните условия:

3. няма друго училище на територията на общината, което да предлага същото обучение;

За тълкуване на тази точка в Наредба №10 да се намери място, за да няма основание за двояка тълкуване и да се реализира прием в професия „Танцьор“ в големите градове като София, Пловдив, Варна като се има предвид ЗАКОН ЗА ТЕРИТОРИАЛНОТО ДЕЛЕНИЕ НА СТОЛИЧНАТА ОБЩИНА И ГОЛЕМИТЕ ГРАДОВЕ, Обн. ДВ. бр.66 от 25 Юли 1995г., изм. ДВ. бр.80 от 8 Септември 1995г., изм. ДВ. бр.90 от 15 Октомври 1999г.

Чл. 1. (1) С този закон се урежда териториалното деление на столичната община и градовете с население над 300 000 души.

(2) По смисъла на този закон градовете с население над 300 000 души са Пловдив и Варна.

Чл. 2. (1) Столичната община се дели на райони и кметства в районите.

(2) В столичната община се създават двадесет и четири района със следните наименования и граници:

Може би трябва да се допише в ПРЕХОДНИ И ЗАКЛЮЧИТЕЛНИ РАЗПОРЕДБИ. Не мога да намеря точно мястото, защото в Наредбата не е направено нищо по този въпрос. 

Ако това се регламентира в Наредба №10, ще се даде възможност на училищата в големите градове да реализират хореографията в професия „Танцьор“ и няма да има сътресение.

Друго важно:

Програмите по хореография, които са готови още през октомври 2016 г., защо не са качени в сайта на МОН за обсъждане, а отлежават на някое бюро.

 

 

Добавете коментар


Защитен код
Обнови

  • БЕЛЕЗНИЦИ

    Седем години затвор за две страници текст

    В знак на солидарност с журналистката и редакторка в "Радио Свобода", обвинена в тероризъм, Светлана Прокопиева много руски медии днес препечатаха този текст.

     
  • НОВА КНИГА

    „Невидимата искра на Възраждането“

    Тази книга описва малко известни и изключително любопитни факти, нишката на разказа често минава граници и прескача в различни държави. Имена, известни ни от чуждата литература и история се оказват в неочаквани връзки с българи и няма никакво съмнение, че всички подеми, случили се в Европа и Азия са резонирали силно и у нас.

     
  • КЛАСИКА

    30-те най-добри книги според французите

    Класацията е на френския вестник “Le Monde” от 2013 г. Литературни експерти са селектирали 200 заглавия, а списъкът с първите сто е формиран след избор на десетки хиляди читатели. Представяме ви първите 30.

     

„Имах красиви, интелигентни и грижовни майка и любима жена… Те са моята незаличима мярка за мъдрост и привлекателност, които изграждат мъжа и го правят силен и верен…”

Стефан Данаилов, актьор и преподавател, роден на 9 декември преди 77 години

Анкета

Готови ли сте да направите нещо безвъзмездно за обществото?

„Толкин” на Дом Карукоски (ревю)

 

Пиршество за почитателите на английското кино.

"Пътуване до Хавай" на Хесус дел Серо (ревю)

От същата "серия" е и "Пътуване с татко" (2016) на Анка Мируна Лазареску - отново за бягството отвъд Желязната завеса и за трагичните последици от връщането пак зад нея.

"Смъртта на Сталин" на Армандо Янучи (ревю)

И дано повече хора осъзнаят, че най-верният сателит на Русия - България, се е ръководила единствено по този модел.

Филип Димитров и неговата визия на българската християнска история

 

„Братя“ е приятно изживяване и празник на духа.

Да не забравяме, че и ние не сме учили или чели „Под игото” в оригинал

Понеже не идеите са важни, а общото патриотично послание, затова и езикът на Вазов става свещен и неприкосновен.

Когато автор и преводач стоят един до друг

За преводаческото изкуство на Огнян Стамболиев.