SKIF

Министерството на образованието щяло да промени начина на оценяване на изпитите след седми клас, обяви зам.-министърът Диян Стаматов. Поводът са трагичните резултати тази година – двойките се оказаха рекорден брой, при това и по български и по математика са на първите модули, които традиционно минават за по-лесни и уж гарантират оценка, различна от двойка. 

В министерството обаче, както обикновено, връзват каруцата пред коня. Преди да се промени оценяването (което наистина е жалко – тройка се пише за все по-малко знания), не е ли добре първо да промени изпитването? Защото сега се измерва единствено инвестицията на родителите в частните уроци на децата им. 

Препоръчваме на всички „реформатори” в образованието да седнат и да прочетат добре теста по български език и да отговорят на въпроса колко от въпросите – 25 на брой, реално оценяват грамотността на учениците (а нали това е смисълът на този изпит?). Отговорът е – точно един. Правописът и пунктуацията са тема само на един въпрос! Първите осем имат за цел да проверят разбирането и анализирането на текст, но отговорите, които са дадени, са толкова абсурдни, че човек се пита дали авторите на теста също могат да разбират и анализират текст. 

Пример: 

4. Как може да се тълкува употребеният в текста израз: Като има хляб, всичко има?

А) Обикновена храна, хлябът е свързан и с духовността. 

Б) Хлябът присъства във всички езически и християнски обреди. 

В) Човек не може да се нахрани пълноценно само с хляб. 

Г) Хлябът, приготвен в домашни условия, притежава „душа“.

Интересно колко деца ли са успели да отговорят, без да се объркат…

Над десетилетие вече министерството се губи из лабиринтите на образованието, без значение кой и от коя партия го оглавява. Теоретиците, които стоят несменяеми там, успяват да пробутат абсурдните си тестове на всеки ентусиаст, хванал се да бъде министър с надеждата, че ще направи лесна кариера. Така синтаксисът трайно се насади в учебния материал за V, VІ и VІІ клас в най-отблъскващата си теоретична форма. И успоредно с това грамотността на децата рязко се срина. 

Не един учител през годините призоваваше учебното съдържание  да не се пълни с теория, а с практически упражнения. Всички сме учили чужди езици – е, как сме по английски, немски или испански синтаксис? Никак, а? И въпреки това научихме добре езиците. Е, как стана тоя номер без теоретични постановки по синтаксис? 

Толкова е просто, че повече не може да бъде – докато излишната теория не се изхвърли от учебниците и от изпитите и докато учениците не започнат да решават езикови задачи, както в обучението по чужд език, масова грамотност няма да има. 

Ето още един бисер от тазгодишния изпит: 

23. В кои две творби присъстват венците като символ на победата и славата? 

А) „Немили-недраги“ и „По жътва“ 

Б) „Българският език“ и „Една българка“ 

В) „На прощаване в 1868 г.“ и „Опълченците на Шипка“

 Г) „Заточеници“ и „Неразделни“

Моля, някой от МОН да обясни смисъла да се знае това. Е, ние знаем от кои произведения са венците, но това прави ли ни по-грамотни и начетени от останалите? Личи си как т. нар. експерти са си смукали от пръстите, за да измислят подобни въпроси. 

По математика е всеизвестна причината за провалите всяка година. И тя е, че на изпитите се дават задачи, които не се учат в училище. Дават се задачи за математически състезания. За да се научат те, е необходимо да се посещават частни уроци. 

Тук е заровено кучето – сегашното прогимназиално образование и изпитите след него са подчинени изцяло на манифактурата с частните уроци, която все повече се разраства. За да се влезе в езикова гимназия, вече се ходи на частни уроци от началото на шести клас, а скоро вероятно ще се ходи и от пети – заради голямата конкуренция. И сумите са четирицифрени – само по един предмет. Така родителите плащат двойно (веднъж с данъците си, веднъж директно кеш) за продукт, който в крайна сметка не получават. Краткотрайното зазубряне и подготовката по определени теми, изтекли към частните школи, не гарантира грамотност. Никак даже.  

Затова министерството няма никакъв интерес да пресича тоя златен бизнес  (един от малкото, които процъфтяват в пропадналата ни икономика, при това голяма част от него е сив). Та нали самото то участва в него. 

 

Коментари  

0 #2 Орлин Стефанов 13-06-2016 17:33
Насаждането на неграмотноств литературата и езика и на безпомощност в математиката цели не сачмода се подхрани сивия бизнес с частните уроци, но и да разслои новите поколения чрез класирането на онези, които произхождат от заможни родители. Като крайно проявление на този умисъл се стига до изпращане на децата по чуждестранни колежи още от прогимназиална възраст.
Но да попитам автора, чието име някак си не личи (или не мога да открия името му, щом пише по проблеми на грамотното изразяване, трябва ли да се употребяват русизми като "къде е заровено кучето"? Руският език обожавам, но чистотата на български трябва да е свята. С такива фрази, както и с "премия" вместо награда, с кошмарното натрапване на "случването" като парола за елитарна приобщеност, се прекалява свръх всяка мяра...
Цитиране
0 #1 Борислав Георгиев 13-06-2016 11:21
Като съм съгласен принципно с позицията на автора, все пак да отбележа, че грамотността не се свежда само до правописа и пунктуацията. Друг е въпросът, че тестът е некадърно съставен. Ама съвсем некадърно.
Цитиране
  • А СЕГА...

    Компютри и цървули

    Недоволният от нещо човек вече не е гражданин на Република България, а само протестър.

    Дръзналите да напишат или рекат по радио или телевизия нещо напреки, са грантаджии, соросоиди (нали помните деветдесетте), джендъри и национални предатели, платени от американския империализъм. Да ви звучи познато?

  • ПОРТРЕТ

    Невероятната Мария Калас

    През 2018 г. се навършват 95 години от рождението на певицата.

     
  • КРИЛЦЕ ИЛИ КЪЛКА

    Да си спомним за Луи дьо Фюнес

    Комедиите му бяха любими у нас, нещо повече -  редовно се внасяха и се показваха до скъсване в киносалоните, за да знае всяко българско дете кой играе инспекторите Жув и Крюшо.

     
  • КЛАСИКА

    30-те най-добри книги според французите

    Класацията е на френския вестник “Le Monde” от 2013 г. Литературни експерти са селектирали 200 заглавия, а списъкът с първите сто е формиран след избор на десетки хиляди читатели. Представяме ви първите 30.

     
  • РЕКОНТРА

    Възхвала на глупостта – българската

    Дано някой ден поне малко да поумнеем. Да видим, че царят е наистина гол и най- сетне да кажем едно твърдо и окончателно: „Не!” на Глупостта и да решим сами успешно съдбата си. Защото вече почти стигнахме дъното...

     
  • ОТКЪС

    Светлана Алексиевич - "Чернобилска молитва"

    Книгата описва личната трагедия на хората след Чернобилската трагедия и показва как тя е повлияла на техния живот.

     

„Любов е да срещнеш някой, който да ти каже нещо ново за теб.“

Андре Бретон, френски писател, роден на 19 февруари преди 122 години

Анкета

Гледате ли предавания за култура по телевизията?

"Първичното чувство за невинност" от Дана Григорча (ревю)

Дана Григорча има неоспорим талант да разказва истории, очевидно знае стотици, и то автентични, и ги разказва с носталгия, която българите отлично познаваме. 

"Виктория и Абдул" на Стивън Фриърс (ревю)

Джуди Денч изнася филма на раменете си. Всеки неин едър план е уникален - тази актриса владее всяко мускулче на лицето си, тя може да играе дори само с очи, само с бръчките си дори.

"От Калифорния до Стълпище – историята на един емигрант" от Любен Рабчев (ревю)

На места нешлифована, историята печели с ясните си послания и с неуморимото желание на автора да предизвика апатичните българи, оставили се да ги носи течението.

Вестникът на властта срещу властта

Не съм съгласен с българското заглавие на филма. „Вестник на властта“ звучи и подвеждащо, и компрометиращо.

Жлъчна сатира срещу тоталитаризма

„Смъртта на Сталин“ продължава традициите на „Монти Пайтън“, предлагайки ни един присмехулен и хулигански поглед към най-близкото обкръжение на вожда в момент на върховно напрежение и прелом.

Да бъдеш безкомпромисен и решителен и в най-мрачния час

Отличен сценарий на Антъни Маккартни и брилянтна игра на Гари Олдман.