SKIF

Министерството на образованието щяло да промени начина на оценяване на изпитите след седми клас, обяви зам.-министърът Диян Стаматов. Поводът са трагичните резултати тази година – двойките се оказаха рекорден брой, при това и по български и по математика са на първите модули, които традиционно минават за по-лесни и уж гарантират оценка, различна от двойка. 

В министерството обаче, както обикновено, връзват каруцата пред коня. Преди да се промени оценяването (което наистина е жалко – тройка се пише за все по-малко знания), не е ли добре първо да промени изпитването? Защото сега се измерва единствено инвестицията на родителите в частните уроци на децата им. 

Препоръчваме на всички „реформатори” в образованието да седнат и да прочетат добре теста по български език и да отговорят на въпроса колко от въпросите – 25 на брой, реално оценяват грамотността на учениците (а нали това е смисълът на този изпит?). Отговорът е – точно един. Правописът и пунктуацията са тема само на един въпрос! Първите осем имат за цел да проверят разбирането и анализирането на текст, но отговорите, които са дадени, са толкова абсурдни, че човек се пита дали авторите на теста също могат да разбират и анализират текст. 

Пример: 

4. Как може да се тълкува употребеният в текста израз: Като има хляб, всичко има?

А) Обикновена храна, хлябът е свързан и с духовността. 

Б) Хлябът присъства във всички езически и християнски обреди. 

В) Човек не може да се нахрани пълноценно само с хляб. 

Г) Хлябът, приготвен в домашни условия, притежава „душа“.

Интересно колко деца ли са успели да отговорят, без да се объркат…

Над десетилетие вече министерството се губи из лабиринтите на образованието, без значение кой и от коя партия го оглавява. Теоретиците, които стоят несменяеми там, успяват да пробутат абсурдните си тестове на всеки ентусиаст, хванал се да бъде министър с надеждата, че ще направи лесна кариера. Така синтаксисът трайно се насади в учебния материал за V, VІ и VІІ клас в най-отблъскващата си теоретична форма. И успоредно с това грамотността на децата рязко се срина. 

Не един учител през годините призоваваше учебното съдържание  да не се пълни с теория, а с практически упражнения. Всички сме учили чужди езици – е, как сме по английски, немски или испански синтаксис? Никак, а? И въпреки това научихме добре езиците. Е, как стана тоя номер без теоретични постановки по синтаксис? 

Толкова е просто, че повече не може да бъде – докато излишната теория не се изхвърли от учебниците и от изпитите и докато учениците не започнат да решават езикови задачи, както в обучението по чужд език, масова грамотност няма да има. 

Ето още един бисер от тазгодишния изпит: 

23. В кои две творби присъстват венците като символ на победата и славата? 

А) „Немили-недраги“ и „По жътва“ 

Б) „Българският език“ и „Една българка“ 

В) „На прощаване в 1868 г.“ и „Опълченците на Шипка“

 Г) „Заточеници“ и „Неразделни“

Моля, някой от МОН да обясни смисъла да се знае това. Е, ние знаем от кои произведения са венците, но това прави ли ни по-грамотни и начетени от останалите? Личи си как т. нар. експерти са си смукали от пръстите, за да измислят подобни въпроси. 

По математика е всеизвестна причината за провалите всяка година. И тя е, че на изпитите се дават задачи, които не се учат в училище. Дават се задачи за математически състезания. За да се научат те, е необходимо да се посещават частни уроци. 

Тук е заровено кучето – сегашното прогимназиално образование и изпитите след него са подчинени изцяло на манифактурата с частните уроци, която все повече се разраства. За да се влезе в езикова гимназия, вече се ходи на частни уроци от началото на шести клас, а скоро вероятно ще се ходи и от пети – заради голямата конкуренция. И сумите са четирицифрени – само по един предмет. Така родителите плащат двойно (веднъж с данъците си, веднъж директно кеш) за продукт, който в крайна сметка не получават. Краткотрайното зазубряне и подготовката по определени теми, изтекли към частните школи, не гарантира грамотност. Никак даже.  

Затова министерството няма никакъв интерес да пресича тоя златен бизнес  (един от малкото, които процъфтяват в пропадналата ни икономика, при това голяма част от него е сив). Та нали самото то участва в него. 

 

Коментари  

+1 #2 Орлин Стефанов 13-06-2016 17:33
Насаждането на неграмотноств литературата и езика и на безпомощност в математиката цели не сачмода се подхрани сивия бизнес с частните уроци, но и да разслои новите поколения чрез класирането на онези, които произхождат от заможни родители. Като крайно проявление на този умисъл се стига до изпращане на децата по чуждестранни колежи още от прогимназиална възраст.
Но да попитам автора, чието име някак си не личи (или не мога да открия името му, щом пише по проблеми на грамотното изразяване, трябва ли да се употребяват русизми като "къде е заровено кучето"? Руският език обожавам, но чистотата на български трябва да е свята. С такива фрази, както и с "премия" вместо награда, с кошмарното натрапване на "случването" като парола за елитарна приобщеност, се прекалява свръх всяка мяра...
Цитиране
0 #1 Борислав Георгиев 13-06-2016 11:21
Като съм съгласен принципно с позицията на автора, все пак да отбележа, че грамотността не се свежда само до правописа и пунктуацията. Друг е въпросът, че тестът е некадърно съставен. Ама съвсем некадърно.
Цитиране
  • ДИАГНОЗА

    България се изолира културно от Европа и света

    „Държавата и правителството успешно не забелязват болните проблеми, свързани с деградацията на европейските и национални ценности. Патриотизмът е подменен от агресивен и повърхностен национал-популизъм“, категорични са основателите на движение „Реформи в културата“.

     
  • IN MEMORIAM

    Кристиан Таков - "Времето е особено"

    Думи на доц. Кристиан Таков - преподавател по право в Софийския университет, автор на книги, защитник на правото, към абсолвенти юристи. 

     
  • КЛАСИКА

    30-те най-добри книги според французите

    Класацията е на френския вестник “Le Monde” от 2013 г. Литературни експерти са селектирали 200 заглавия, а списъкът с първите сто е формиран след избор на десетки хиляди читатели. Представяме ви първите 30.

     
  • ОТКЪС

    Юлия Кръстева - „Пътувам себе си“

    „Книгата се пише от двама. Тя ме впечатлява и това я забавлява, аз връщам теоретичката към нейните преживявания, емоции, тя играе играта, или пък не, продължаваме нататък“, разказва съавторът на книгата Самюел Док.

     
  • ПОРТРЕТ

    Памет за Богомил Симеонов

    Той бе Еньо, Жельо, Ивайло, Хищникът, крал Андрей, генерал Бергонцони, жрецът на хан Аспарух…

     

„Дирижирането не е само четене на партитури, а и натрупване, поддържане на традиция в музикалния живот. Това е дълъг, труден процес .“

Емил Табаков, български диригент, роден на 21 август преди 71 години

Анкета

Редно ли е държавата да плати изложбата на депутата Вежди Рашидов?

"Пътуване до Хавай" на Хесус дел Серо (ревю)

От същата "серия" е и "Пътуване с татко" (2016) на Анка Мируна Лазареску - отново за бягството отвъд Желязната завеса и за трагичните последици от връщането пак зад нея.

"Смъртта на Сталин" на Армандо Янучи (ревю)

И дано повече хора осъзнаят, че най-верният сателит на Русия - България, се е ръководила единствено по този модел.

"Първичното чувство за невинност" от Дана Григорча (ревю)

Дана Григорча има неоспорим талант да разказва истории, очевидно знае стотици, и то автентични, и ги разказва с носталгия, която българите отлично познаваме. 

Могъщата притегателна сила на „Сикарио“

Като добър професионалист Стефано Солима дори ни проверява киноманската памет.

Том Круз - отличник в MI-6

"Мисията невъзможна: Разпад" е образцов екшън.

Сибирска клопка за Киану Рийвс

Ако творбата  куца на сценарно ниво е повече от ясно, че няма как да се превърне в постижение или празник за зрителя.