SKIF

След Тютюневия склад в Пловдив, който удобно се оказа жертва на „грешка” и беше полусъборен, тъй като уж не бил паметник на културата, идва ред и на покрития мост на Колю Фичето в Ловеч. Той също по документи е изпаднал от списъка със защитени паметници на културата, сигнализираха граждани от Ловеч. Местната община заяви в отговор на въпроси на SKIF, че това е така. 

През февруари Инициативният комитет "Да запазим символа Покрит мост-Ловеч” написа писмо до Министерството на културата, ДНСК, Съюза на архитектите и други, имащи отношение към проблема, органи и пусна петиция с апел да се запази уникалния исторически паметник. Той впрочем не е оригиналът на прочутия възрожденски майстор, но от години е с възстановка, която приблизително се доближава до прототипа, изгорял преди много десетилетия. 

Сега обаче общината се е подготвила да санира изцяло обекта с европейски пари. Ръцете й са развързани от факта, че в документите на резерватите, които са паметници на културата, мостът на Фичето не е споменат изрично. Там фигурира само „Средновековна крепост Хисаря и част от квартал Вароша”. Мостът е част от квартал Вароша, посочва инициативният комитет, който се бори за неговото спасение. От кметството обаче твърдят, че „обектът не притежава статут на недвижима културна ценност”, като се позовава на становище на Министерството на културата от 14 август 2015 г. Това чиновническо безобразие дава основание уникалният мост, строен от Фичето по модела на средновековния мост на р. Арно във Флоренция, да бъде третиран като „търговски обект”

След като удобният документ е подпечатан от централната власт, общината смята да усвои 2,23 млн. лв. по европейската оперативна програма „Регионално развитие” . С тях ще се откове дървената обшивка, ще се сложи изолация от минерална вата и гипскартон, ще се смени дървената дограма, ще се подмени настилката, която в момента е с подово отопление, и ще се положат нови плочи от гранитогрес „в два цвята”, ще се монтират ролетни решетки, стените ще се боядисат в латекс, ще се сложи и нова дървена обшивка. 

Гражданите от Ловеч протестират срещу това. „Абсурдно и кичозно според нас е и решението на проектантите да дадат различна визия на двете фасади на моста - северната и южната. Нарушава се симетрията и целостта  на съоръжението” - пишат те. – 

„Ние искаме Покритият мост да се запази в сегашния си образ като изключително сполучливо отразяващ първоначалния вид на моста на Уста Колю Фичето и да се извърши професионална консервация на дървената част. В сегашния си вид мостът безспорно е паметник на Колю Фичето, изграден от ловчалии в близкото отминало историческо време. Според нашия преглед и на архитекти от инициативния комитет се установи, че мостът е в перфектно състояние, необходима е единствено добра поддръжка на дървената част.  Изискваме да се направят нови обществени и разяснителни обсъждания и общината да се съобрази с мнението на гражданите.”

От общината се кълнат, че имат одобрението на Министерството на културата и института за паметниците на културата на два от работните варианти за реконструкция, които включват поставяне на стъклопакети на мястото на външната дограма, подмяна на вратите от двете страни на моста със стъклопакети и консервация на дъсчената фасада. Инициативният комитет за спасяване на моста обаче се опасява, че след като той не е защитен като паметник на културата, той ненужно ще бъде променен само и само да се усвоят европейските пари. 

След скандала с Тютюневия склад в Пловдив Министерството на културата и институтът за паметниците на културата дължат спешен отговор поради каква причина покритият мост на Фичето в Ловеч не е смятан от тях за национална ценност. Виси въпросът и кой ще понесе отговорност, ако бъдещата реконструкция се окаже несполучлива и обезобрази и малкото останала автентичност от миналите времена. 

 

Коментари  

0 #2 яна 09-03-2016 19:23
Поредните оправдания и манипулации на Общината, има си документи и нарушителите, явно ще отговарят пред съда.Становище ИКОМОС, за запазванване на моста https://www.dropbox.com/s/k00juogwvaqfz09/stanoviste-ICOMOS.pdf?dl=0
....Становище Дружество ,,Архитектурно наследство"към САБ, за запазванване на моста https://www.dropbox.com/s/058to9ny7i9u4xw/stanoviste-%D0%B4%D1%80%D1%83%D0%B6.%D0%90%D1%80%D1%85%D0%B8%D1%82.%D0%BD%D0%B0%D1%81%D0%BB%D0%B5%D0%B4%D1%81%D1%82%D0%B2%D0%BE.pdf?dl=0
...Становище арх.Л.Стоилова, за запазванване на моста https://www.dropbox.com/s/9evj6jtqoe9n7cd/stanoviste-%D0%B0%D1%80%D1%85.%D0%9B.%D0%A1%D1%82%D0%BE%D0%B8%D0%BB%D0%BE%D0%B2%D0%B0.pdf?dl=0
....Експертиза на проф. Панайотов, за запазване на оригиналната дървена импрегнирана дъбова обшивка на моста https://www.dropbox.com/s/wadksmkeepagr5w/stan-Panayotov.pdf?dl=0
Цитиране
0 #1 яна 09-03-2016 19:19
Покритият мост в Ловеч и в резерват Вароша е ГРУПОВА НЕДВИЖИМА КУЛТУРНА ЦЕННОСТ-ГНКЦ, също като тютюневия склад. Това което община Ловеч крие и което не вписано в становищата на Министерство на културата, е че моста е в границите на нац. резерват Вароша и е ГРУПОВА НЕДВИЖИМА КУЛТУРНА ЦЕННОСТ-ГНКЦ, не е единична културна ценност, а е групова! Всички обекти, които са в резерват Вароша са групови културни ценности. Това е описано в Наредба 10 в Държавен вестник от 1978г., че Покрития мост е в границите на резервата. Има и 4 становища в които е изяснен и признат статута на моста като културна ценност-ГНКЦ. Статията е манипулираща и не отговаря на истината, оправдание на общинарите за ,,усвояване" на средства.
Ако можете да четете и не познавате Закона за културното наследство прочетете становищата....Становище ГИОКИН, за запазванване на моста https://www.dropbox.com/s/1tssktvdgoles7c/stanoviste%20GIOKIN%20DOC100116-003.pdf?dl=0
Цитиране
  • ОТКЪС

    Андрей Соколов - „За нашия дом"

    Книгата носи в себе си и предлага на вниманието на читателите важни факти, имена на хора, снабдена е със справочен апарат, който би бил полезен на всеки интересуващ се от историята на Шумен и България през отминалото 20-то столетие. 

     
  • ДИАГНОЗА

    България се изолира културно от Европа и света

    „Държавата и правителството успешно не забелязват болните проблеми, свързани с деградацията на европейските и национални ценности. Патриотизмът е подменен от агресивен и повърхностен национал-популизъм“, категорични са основателите на движение „Реформи в културата“.

     
  • КЛАСИКА

    30-те най-добри книги според французите

    Класацията е на френския вестник “Le Monde” от 2013 г. Литературни експерти са селектирали 200 заглавия, а списъкът с първите сто е формиран след избор на десетки хиляди читатели. Представяме ви първите 30.

     
  • ПОРТРЕТ

    Щедрият талант на Сергей Безруков

    Бил член на путиновата партия „Единна Русия“, от която се самоотстранява след година, тъй като eдин артист цени повече своята творческа свобода.

„Четенето вероятно е алтернативен начин да намериш мястото си.”

Жозе Сарамагу, португалски писател, роден на 16 ноември преди 96 години

Анкета

Липсва ли ви гражданската позиция на хората на изкуството?

Не, те са творци. - 7.1%
Да, те са истинският елит на обществото - 92.9%

"Пътуване до Хавай" на Хесус дел Серо (ревю)

От същата "серия" е и "Пътуване с татко" (2016) на Анка Мируна Лазареску - отново за бягството отвъд Желязната завеса и за трагичните последици от връщането пак зад нея.

"Смъртта на Сталин" на Армандо Янучи (ревю)

И дано повече хора осъзнаят, че най-верният сателит на Русия - България, се е ръководила единствено по този модел.

"Първичното чувство за невинност" от Дана Григорча (ревю)

Дана Григорча има неоспорим талант да разказва истории, очевидно знае стотици, и то автентични, и ги разказва с носталгия, която българите отлично познаваме. 

Нова среща с хумора на братя Мормареви

„Еврейски вицове“ е една миниенциклопедия на еврейския дух, на усета на този народ да се шегува и иронизира дори в най-трагични мигове от съществуването му.

"Валутният риск в икономиката" (ревю)

Съществени моменти в монографията са анализираните валутен риск и валутна система в България от 1878 г. досега, както и практико–приложните измерения на валутния риск.

Късното признание на Орсън Уелс

„От другата страна на вятъра“ е не само присмех към лудостта на целулоидния свят, а  по-скоро равносметка на един изминат и пълен с провали и амбиции творчески път, в чието начало се откроява с елмазен блясък шедьовъра „Гражданинът Кейн“(1941), а в края е изкусителния експеримент „Ф като фалшификация“(1975).