След лавината от критики, че се закриват 8 културни институти заради дългове и предстои превръщането им в „открити сцени” – тоест следва уволняване на състава им, ръководството на Съюза на артистите се опита да се защити с позиция на сайта си:

„По повод злонамерени публикации в електронните медии, основани на неверни твърдения, Съюзът на артистите в България (САБ) изказва своята позиция, която се основава на факти и документи.

Съюзът на артистите в България е юридическо лице с нестопанска цел, съдебно признат за наследник на регистрирания през 1921 г. Съюз на българските артисти. По своя характер е творческо-синдикална организация. Както всички сродни организации, не получава държавни средства и сам е отговорен за издръжката си. В зависимост от годишния си бюджет САБ определя числеността на персонала си, който за 2016 г. е както следва: двама души в библиотеката, работещи с над 13 000 тома специализирана литература и около 7000 читатели и 5 служители, отговарящи за стопанската, творческата и синдикалната дейност на съюза.

Имотите на Съюз на артистите в България, с изключение на един жилищен имот в София и нерегулиран имот край Варна, завещани ни от уважаваните артисти семейство Громови, са построени от САБ в периода 1939-1940 г. В по-ново време са придобити ведомствени жилища, които се ползват от нуждаещи се членове и семействата им. В момента в тях са настанени двама актьори, един сценограф, един режисьор и един театровед.

Наред с това, след 20 години съдебни спорове Съюз на артистите в България е признат за собственик на почивни бази в град Ахтопол, в Боровец и в к.к. „Св.св.Константин и Елена”.

Имотите не са подарени, а са построени, възстановени и защитавани с усилията на членовете и ръководството на САБ през годините на неговото съществуване. Управлението и поддръжката на тези имоти изисква усилия и средства.

Съюзът на артистите в България ползва автомобил, предоставен от Мото Пфое.

Върховен орган на Съюз на артистите в България е Общото събрание. От изключителна компетентност на ОС (контролна клауза в Устава) е разпореждането с имотите на Съюза. Изборът на Председател е също в компетентността на ОС. Председателят се избира за срок от 4 години. На последното ОС – делегатско (представителност на 1800 члена) за председател бе избран Христо Мутафчиев с 4-годишен мандат. На същото събрание поименно бяха гласувани и избрани и членове на Управителния съвет. Изборът бе извършен след представяне на писмена платформа, чиито цели отговарят на творческо-синдикалния характер на организацията.

Основни посоки в дейността на САБ:

Творческа дейност:

1. Изграждане и обособяване на специализирана библиотека, която се ползва от около 7 000 читатели, не само членове на САБ.

2. Изграждане на театрална зала, която е в процес на проектиране и предстои строителство. 

По отношение награди „ИКАР”:

Номинациите и определянето на награди „Икар” се възлага на комисия от театрални теоретици и практици и на отделните професионални гилдии. Номинациите се излъчват в началото на януари, а на 27 март (Световния ден на театъра) стават ясни и наградените. Наградите са със статут „национални”. Основна цел при провеждане на официалната церемония е да се отбележат постиженията в сферата на сценичните изкуства и да се набират средства за здравния и социалния фонд за подпомагане на нуждаещи се колеги.

Социално дело:

През последните години САБ създаде три фонда, средствата за които се набират от спонсори, от членски внос, от продажба на билети за церемонията за 27 март и без никакво държавно участие.

1. „Здравен фонд” за подпомагане на членове на Съюза при животоспасяващи и животоподпомагащи операции и процедури, които не се финансират по клинични пътеки. От 2007 г- досега са подпомогнати 128 човека, а в момента 4 молби на колеги очакват да бъдат удовлетворени

2. „Социален фонд” за подпомагане на колеги-пенсионери, които получават пенсия под прага на бедността

3. Фонд „Стипендии”, чрез който се подпомага обучението на студенти във висшите училища по изкуства от театралните специалности,  при критерии – отличен успех над 5.50 и социална необходимост - сираци и с доходи на член от семейството под минималната заплата

За имената и броя на всички, които са подпомагани от трите фонда се води стриктна отчетност.

По отношение на програма „Мелпомена”:

Съюзът на артистите в България е координатор по програмата на Министерство на труда и социалната политика. През 2015 г. са договорени увеличение на броя на заетите по програмата с 50 души, както и размерът на техните възнаграждения.

Синдикална дейност:

След дългогодишни преговори САБ договори и подписа Браншови колективен трудов договор, като минимална база за договаряне в колективните трудови договори в театрите. Условията по него са задължителни за всички театри. В него са предвидени защитни механизми и за колегите, работещи като самоосигуряващи се на свободна професия.

 В защита на изпълнителите и авторите по инициатива на САБ бе изменен и законът за авторското право през 2014 г. (правата на изпълнителите се уреждат в отделен договор).

Гилдията на актьорите към САБ изработи и публикува тарифите за минималните възнаграждения на артист-изпълнителите, съобразяването с които е въпрос на солидарност и достойнство от страна на всички колеги.

По отношение на Методиката за финансиране на държавните културни институти сме оказвали съдействие на Министерството на културата, настоявайки на принципа „Повече приходи – по-високи доходи за всички работещи“, тъй като считаме, че работната заплата в сектора трябва да бъде достойна за себеотдаването и смисъла, които се влагат в професията. В момента от 51 държавни театъра, в затруднения са 5 театъра, на които с наше съдействие е даден шанс - отписани са задължения в размер на 1,5 млн. лв., натрупани в предходни години.

САБ и неговото ръководство са отворени за всяка конструктивна идея по отношение на реформирането и работата на сценичните изкуства.

Благодарим на всички, които ни подкрепят в усилията да продължи да съществува българския театър, което е нашата мисия.”

 

Добавете коментар


Защитен код
Обнови

  • В ТЪРСЕНЕ НА ИСТИНАТА

    „Невидимата искра на Възраждането“

    Тази книга описва малко известни и изключително любопитни факти, нишката на разказа често минава граници и прескача в различни държави. Имена, известни ни от чуждата литература и история се оказват в неочаквани връзки с българи и няма никакво съмнение, че всички подеми, случили се в Европа и Азия са резонирали силно и у нас.

     
  • КЛАСИКА

    30-те най-добри книги според французите

    Класацията е на френския вестник “Le Monde” от 2013 г. Литературни експерти са селектирали 200 заглавия, а списъкът с първите сто е формиран след избор на десетки хиляди читатели. Представяме ви първите 30.

     

„Природата казва на жените: „Бъди красива, ако можеш, мъдра, ако искаш, но бъди уважавана – това е най-важното.“

Бомарше, френски драматург, роден на 24 януари преди 288 години

Анкета

Гледате ли българско кино?

„Толкин” на Дом Карукоски (ревю)

 

Пиршество за почитателите на английското кино.

"Пътуване до Хавай" на Хесус дел Серо (ревю)

От същата "серия" е и "Пътуване с татко" (2016) на Анка Мируна Лазареску - отново за бягството отвъд Желязната завеса и за трагичните последици от връщането пак зад нея.

"Смъртта на Сталин" на Армандо Янучи (ревю)

И дано повече хора осъзнаят, че най-верният сателит на Русия - България, се е ръководила единствено по този модел.

По-добър ли е бил сексът при социализма?

Дали при социализма жените са имали по-добър секс? Да, убедена е американската етнографка Кристен Годсий. В своята книга, излязла през 2019 в Германия, тя обяснява защо. Годсий задава и други въпроси.

По следите на жените от кино „Роялъ“

Леа Коен е написала четивен, ярък, пъстроцветен роман. Добре конструиран и може би най-хомогенният в творчеството й.

Как умират демокрациите

 

Разпадът на демокрацията за повечето хора остава невидим, предупреждават Даниел Зиблат и Стивън Левицки.