ДЖОН ГРИЙН - един от най-продавани съвременни автори, се включи в тазгодишното издание на „YouTube“ „Brandcast“.  Събитието привлече над 2400 бизнесмени и почитатели на видео канала. Грийн държа критична  реч, която huffingtonpost.com публикува. Предлагаме ви пълния текст.

"Аз съм Джон Грийн. Аз съм писател и ютубър и за разлика от много хора тук не съм дошъл, за да ви забавлявам. Нито пък да ви образовам или да ви правя комплименти. Аз съм тук, за да ви изплаша. Много хора тази вечер спорят дали трябва да се рекламира в „YouTube“. Аз ще ви покажа какво ще се случи, ако не го правите.

Първо, малко история. Първата ми книга, „Къде си, Аляска?“, излезе през 2005 г. – един месец преди да бъде публикувано първото видео в „YouTube“. Може би знаете, че тази година „YouTube“ навършва 10 години. Поздравления, „YouTube“ – вие постигнахте това, което успява да постигне всеки четвъртокласник.

Както ви казвах, романът излезе, получи добри ревюта, голяма награда и бяха продадени 8000 копия през първата година. Бихте нарекли числото доста скромно. 10 години по-късно друг мой роман, „Вината в нашите звезди“, е вече 161 поредни седмици в бестселър листата на „Ню Йорк таймс“, а филмовата адаптация донесе над 300 милиона долара приходи в боксофиса.

Две книги с тотално различни резултати. Как се случва това? Историята на „Вината в нашите звезди“ е комплексна, но едно е сигурно – никога нямаше да има такъв успех без „YouTube“.

През януари 2007 г. с брат ми Ханк започнахме проекта „Brotherhood 2.0“, в който си правехме клипове един за друг в „YouTube“ всеки делничен ден. 8 години по-късно ние продължаваме. През годините ние събрахме фенове, с които отдаваме почит на интелектуалността. С тези фенове ние постигнахме невероятни неща. Включително по-сериозно присъствие онлайн. През 2012 г. стартирахме образователните канали „SciShow“ и „Crash Course“. Те помагат на хиляди училища по света. Има огромен глад за образователен материал онлайн. Хората искат научна информация, представена им достъпно. Днес двата канала имат 2,5 милиона абонамента. С Ханк сме собственици и на компанията „DFTBA Records“, която разпространява музика за ютубъри.

Накратко – с Ханк сме постигнали адски много, благодарение на „YouTube“. Ето обаче моментът, който ще ви уплаши – всичко стана факт почти без никаква реклама. Образователните канали се финансират от доброволци, а „DFTBA Records“ печели толкова от търговия, колкото никога не би могла от реклами.

За нас с Ханк работят 30 души, с които правим клипове, които са образователни и забавни в същото време. Макар абонатите и гледанията да растат, едва 20% от приходите ни на година са от реклама, като процента все повече пада. Приходите от реклама са недостатъчни за създателите на съдържание в мрежата и те са принудени да търсят други начини, за да печелят. Имат участия на живо, публикуват книги, записват албуми, работят с неправителствени организации. Накратко – изграждат свят, в който няма нужда от реклама. Така процъфтяват. Вие може да не го виждате, но това е факт.

Всички сте запознати с популярната концепция, че младите хора само се развличат и не се интересуват от нищо друго, освен от себе си, но аз съм се убедил в друго. Младите хора си създават общества онлайн, създават отделни светове и участват активно за тяхното развитие. Един от тези хора е Естер Ърл, която беше една от първите поддръжници на нашата кауза в „YouTube“. Тя ми показа, че хората с увреждания не са дефинирани от тези увреждания и техните животи са не по-сложни и разнообразни от на другите. Естер ми показа, че един кратък живот – тя почина едва на 16 – може да бъде и богат живот.

Без общността на „YouTube“ никога нямаше да срещна Естер. Така никога нямаше да напиша и най-известната си книга. Ние възрастните, които така лесно се подиграваме на младите за тяхната самовлюбеност и глупост, седим и гледаме криминални сериали всяка вечер. Но единствено валидно е определението на Робърт Пен Уорън – „мракът, който си ти“. Във всеки един от нас съществува страх, че всичко, което сме направили, няма никакво значение. Криминалните сериали са много добри в това да ни помагат да избягаме от тази мисъл.

Не ме разбирайте погрешно. Аз съм привърженик на този бизнес. Развлекателният бизнес е чудесен, а рекламата е чудесен начин за финансирането му. Но аз и останалите искрено ентусиазирани създатели на съдържание в „YouTube“ не сме в този бизнес. Мога да се хваля със статистиката на каналите ми, но тя няма значение. Не ме интересува колко души знаят за това, което правя. Интересува ме колко души обичат това, което правя.

И тази любов е по-трудна за измерване. 45-минутна серия е нещо, което гледам. Любовта на феновете ми е нещо, което ценя.

Ако искате да останете в развлекателния бизнес, това е ОК. Не ви виня. Това е добър бизнес, макар да се свива. Но губите цяло поколение от хора, които гледат на един клип не само като развлечение, а и като източник на информация.

Тук лежи огромната възможност, която не се предлага никъде другаде. Ако подкрепяте създателите на съдържание онлайн, можем да изградим по-богати и разнообразни общества. Ако ние можем да разчитаме повече на вас за подкрепа, ще можем да отделим повече време за своите зрители. По-добрата връзка с тях означава и повече печалба за вашите марки. Ние можем да направим света по-интересен. Ако ни помогнете да го направим, няма да изпуснете новото поколение и ще спечелите по начина, по който сте го правили с предните поколения."

Добавете коментар


Защитен код
Обнови

  • В ТЪРСЕНЕ НА ИСТИНАТА

    „Невидимата искра на Възраждането“

    Тази книга описва малко известни и изключително любопитни факти, нишката на разказа често минава граници и прескача в различни държави. Имена, известни ни от чуждата литература и история се оказват в неочаквани връзки с българи и няма никакво съмнение, че всички подеми, случили се в Европа и Азия са резонирали силно и у нас.

     
  • КЛАСИКА

    30-те най-добри книги според французите

    Класацията е на френския вестник “Le Monde” от 2013 г. Литературни експерти са селектирали 200 заглавия, а списъкът с първите сто е формиран след избор на десетки хиляди читатели. Представяме ви първите 30.

     
  • ГЕНИЙ

    Що за човек е бил Бетовен?

    Какъв е бил като човек? Защо оглушава и как композира след това? И коя е жената, станала известна като неговата "безсмъртна любима"? Разказваме за великия композитор по повод годишнината от рождението му.

  • ПРЕДУПРЕЖДЕНИЕ

    Елин Пелин - "Напаст Божия"

    Бог не е милостив - не молете му се! Нека като жабите, кога им пресъхне блатото - да прокълнем и да умрем!

„Като млад идиот глупашки не схванах, че босовете на филмови компании, естествено, предлагат на някого само това, с което самите те могат да правят пари.“

Франсис Форд Копола, американски режисьор и сценарист, роден на 7 април преди 81 години

Анкета

В пандемията купувате ли книги онлайн?

„Толкин” на Дом Карукоски (ревю)

 

Пиршество за почитателите на английското кино.

"Пътуване до Хавай" на Хесус дел Серо (ревю)

От същата "серия" е и "Пътуване с татко" (2016) на Анка Мируна Лазареску - отново за бягството отвъд Желязната завеса и за трагичните последици от връщането пак зад нея.

"Смъртта на Сталин" на Армандо Янучи (ревю)

И дано повече хора осъзнаят, че най-верният сателит на Русия - България, се е ръководила единствено по този модел.

За честта на фамилията Полански

Филмът на Роман Полански „Офицер и шпионин“  разказва елегантно и проникновено за най-голямата социална и политическа криза, завладяла Франция в края на 19 век.

Да останеш човек извън играта

Филмът „Извън играта“ е не е сълзлива история за опитите на един съкрушен човек да се пребори с алкохолната си зависимост и разпада на брака и семейството си.  Не е и приказка за трудния път към успеха със стоп кадър от извоювания заслужен  триумф.

„Живот на една гара“ –  анатомия на самотата и страха

Романът следва  модела на знаменити световни романи, решени като философски есета - притчи: „Процесът“ на Франц Кафка, „Чумата“ от Албер Камю, „Погнусата“ от Жан-Пол Сартр, пиесата „Носорозите“ на Йожен Йонеско.