Известни писатели се включиха в дебатите, които новината за променените учебни планове по литература предизвика. Най-голямо сред обществото е възмущението, че уводът на „История славянобългарска” отпада от учебниците за VІ клас, независимо, че цялото произведение се учи обстойно в Х клас. Вижте какво написаха авторите в профилите си във „Фейсбук”:

Ивайло Дичев:

Ако не е задължителна, българщината ще умре. Това разбирам от евъргрийна за отпадащите текстове от учебниците.

---

Емилия Дворянова: 

По повод "образователната" шумотевица във „Фейсбук”:

1. Обучението по литература НЕ Е обучение по идентичност, нито обучение по история, а обучение по литература!

2. Св. Паисий Хилендарски НЕ МОЖЕ да се изучава в 6-и клас, защото на децата НЕ БИВА да се дават книги, които не са способни да прочетат и разберат. Това създава отвращение от четенето и никаква "идентичност" не може да възпита. Девети клас е много по-подходящ, защото св. Паисий Хилендарски е интересен от гледна точка на литературата единствено като начало на възрожденския език, а това шестокласникът на може да прозре.

---

Александър Шпатов:

Диагноза: нечетящи хора продължават да се вайкат какво отпадало от програмата. Часовете по литература трябва да те учат на любов към книгите и четенето, а не да са патерица на други предмети. Делото на отец Паисий задължително трябва да се учи, но по история. Няма абсолютно никаква причина да пълним обучението по литература с подобни текстове, докато страхотни и истински важни автори, които могат да запалят учениците за четенето, дори и не биват споменавани.

 Отец Паисий е един от най-великите българи, той дава началото на българското Възраждане все пак, но това не го прави "страхотен и истински важен автор, който може да запали учениците за четенето". По никакъв начин.

 

Коментари  

+1 #1 Мария Николова 27-01-2016 07:08
Моля онези, които най-разпалено се обявяват срещу предвижданата промяна при изучаване на Паисий Хилендарски, да кажат с ръка на сърцето колко страници от неговата история са прочели. Такава промяна би следвало да се направи много отдавна, а не да се скача като агитка и да се скандират лозунги, които мнозина от скачащите не разбират. Обичам да чета, но не съм чела цялата история на Паисий - ето, казах го! Знам повече за нея от историческите анализи, но тръпки ме побиват при мисълта за срещата на днешни 12-13 годишни деца с този сложен текст. Хайде стига ураджийство, да се помъчим да постигнем резултат, а не отмятане на учебен материал.
Цитиране
  • ОТКЪС

    Умберто Еко - "Средновековното мислене"

    Това са студии, които покриват период от шейсет години. Техният оригинален дух е напълно съхранен, въпреки че авторът ги е шлифовал както библиографски, така и редакционно, за да се избегнат, макар и не изцяло, някои повторения и връщания към загатнатите теми.

     
  • ОТКЪС

    Светлана Алексиевич - "Чернобилска молитва"

    Книгата описва личната трагедия на хората след Чернобилската трагедия и показва как тя е повлияла на техния живот.

     

„Обществото е бал с маски, където всеки крие истинската си същност и я разкрива, криейки се.“

Ралф Уолдо Емерсън, американски мислител и писател, роден на 25 май преди 215 години

Анкета

Тревожи ли Ви, че в България медиите са под натиск?

Да - 97.1%
Не - 0%
Не смятам, че са под натиск - 2.9%

"Смъртта на Сталин" на Армандо Янучи (ревю)

И дано повече хора осъзнаят, че най-верният сателит на Русия - България, се е ръководила единствено по този модел.

"Първичното чувство за невинност" от Дана Григорча (ревю)

Дана Григорча има неоспорим талант да разказва истории, очевидно знае стотици, и то автентични, и ги разказва с носталгия, която българите отлично познаваме. 

"Виктория и Абдул" на Стивън Фриърс (ревю)

Джуди Денч изнася филма на раменете си. Всеки неин едър план е уникален - тази актриса владее всяко мускулче на лицето си, тя може да играе дори само с очи, само с бръчките си дори.

Непретенциозна комедия за лятна разтуха

„Революция X“ ще си намери своята публика, особена в настъпващите горещи дни и ще се хареса от зрители с по-непретенциозен вкус, търсещи в киното основно леката забава.

Архитектура за хора от третата възраст

Книгата „Архитектура за хора от третата възраст“ променя представата за това какво означава „старчески дом“ и показва чрез различни примери как тези социални домове могат да бъдат авангард на архитектурата като цяло, което е и пример как не трябва да се робува на закостенелия образ. 

Духовен зомби апокалипсис

 

 

"Нелюбов" на Андрей Звягинцев регистрира разпада на едно семейство и едно общество