ИВАН ДИМИТРОВ, "Дневник"

България е много изостанала по отношение на въвеждането на мерки за привличане на чужди кинопродукции. Тя е и една от трите държави в ЕС (заедно с Дания и Швейцария), които нямат подобни механизми. Това беше основната тема на провелата се днес в "София Хотел Балкан" дискусия със заглавие "Филмовата индустрия през 21-ви век: Инструменти за оцеляване", в която взеха участие редица видни фигури от областта на киното. Подобни механизми имат и държавите, с които граничи България, като се изключи Турция, където в момента е в ход въвеждането на такива. От бивша Югославия единствено Босна и Херцеговина не се опитва целенасочено да привлече чуждестранни продукции.

Тези мерки са предвидени в проект за изменение и допълнение на Закона за филмовата индустрия, съставен през последната половин година от 2 работни групи. Първата от тях се е занимавала конкретно с механизмите за стимулиране на частните продукции, а втората - по осъвременяването на законодателството. Според проекта държавата ще връща обратно 25% от бюджета на частните кинопродукции на територията на страната, като ще има долна и горна граница за отпускане на средствата.

В изложението си директорът на Националния филмов център Жана Караиванова посочи, че промените се налагат, защото настоящият Закон за филмовата индустрия е приет през 2004 г. Тя коментира, че поради остарялото законодателство, включително и въпросната липса на стимулиране,

България губи "инвеститори, екипи, енергия и мотивация"на хората да работят в сектора". Целта е законът да бъде променен до края на годината, за да бъде заложено в бюджета новото финансиране, като в момента проектът е на ниво предварително съгласуване. По време на дискусията непрестанно беше отбелязвано, че привличането на големи чуждестранни продукции ще се отрази положително на икономиката и държавата ще спечели, а това не е просто неразумно харчене на средства.

Председателят на парламентарната комисия по културата и медиите и бивш министър на културата Вежди Рашидов заяви, че краят на годината е късен срокзащото трябва да се изпревари гласуването закона за бюджета за 2020 г. Той изрази готовност да действа възможно най-бързо, за да бъде внесен проектът на първо четене в парламента, и подчерта огромната роля на Министерството на финансите, което трябва да съгласува исканите средства.

Нееднократно както от страна на Рашидов, така и от Караиванова, а и от други участници в дискусията беше изтъквано, че заместник-министърът на културата Румен Димитров така и не се появи в залата, въпреки че присъствието му фигурираше в програмата. Думата за кратко взе Миглена Кацарова от правната дирекция на Министерството на културата, но тя каза, че не е упълномощена да отговори на най-важния въпрос, който й беше поставен - този за комуникацията с Министерството на финансите. На ролята на Министерството на финансите акцентира и актьорът Владимир Пенев, който присъстваше и като бивш министър на културата в служебното правителство на Марин Райков през 2013 г.

Продуцентът Магърдич Халваджиян се включи остро, че въпросът е бил повдиган многократно в последните 7 години без да има какъвто и да е резултат. "На мен лично ми се случи 2 продукции, които дойдоха при нас, да изберат Сърбия", каза той. Според него процентът на възвърнатите разходи трябва да бъде по-висок от 25%, давайки пример с други държави в Европа като Румъния, където той е 35%. Друга нужда, за която той се застъпи, е да бъдат отпускани средства на НФЦ за продуцирането на сериали, тъй като това е част от глобалните тенденции.

От финансовите механизми ще могат да се възползват и български частни продукции.

Актьорът и продуцент Стефан Щерев изтъкна, че останалите промени в закона предвиждат и повишаване на отпусканите средства за държавно финансираните български филми Щерев се опита да внесе и малко оптимизъм. "Не сме изтървали влака, по-скоро сме изпуснали един цикъл, но сега можем отново да се качим", каза той, допълвайки, че след въвеждането на подобно финансиране в Чехия чуждестранните продукции в страната се увеличават с 18% годишно.

"Аз също съм съгласна, че 25% са малко", каза Гергана Паси, председател на Дигиталната национална коалиция, която играеше ролята и на модератор в дискусията. "Но по-важното е законът да бъде приет. И далеч по-проблемно е как ще бъде приложен след това", завърши тя.

 

Добавете коментар


Защитен код
Обнови

  • ПАРОДИЯ

    "Жив е все още"

    На една страна евро банкноти,

    на друга метнал пищов злодеят

    и там, на пода, дамски кюлоти

    издайно в мрака едва белеят.

  • КЛАСАЦИЯ

    10-те най-добри филма на XXI век, които вече са класика

    BBC Culture не приемат тезата за тоталната филмова суша и се допитват до 177 кинокритици от различни страни кои са 10-те заглавия, създадени от 2000 г. до днес, които ще останат в киноисторията.

     
  • В ТЪРСЕНЕ НА ИСТИНАТА

    „Невидимата искра на Възраждането“

    Тази книга описва малко известни и изключително любопитни факти, нишката на разказа често минава граници и прескача в различни държави. Имена, известни ни от чуждата литература и история се оказват в неочаквани връзки с българи и няма никакво съмнение, че всички подеми, случили се в Европа и Азия са резонирали силно и у нас.

     
  • КЛАСИКА

    30-те най-добри книги според французите

    Класацията е на френския вестник “Le Monde” от 2013 г. Литературни експерти са селектирали 200 заглавия, а списъкът с първите сто е формиран след избор на десетки хиляди читатели. Представяме ви първите 30.

     

„Вложих толкова много енергия да стигна върха, че приемам стреса да бъда там.”

Пласидо Доминго, испански оперен певец, роден на 21 януари преди 80 години

Анкета

"Туитър" наруши ли свободата на словото, като блокира Тръмп?

„Толкин” на Дом Карукоски (ревю)

 

Пиршество за почитателите на английското кино.

"Пътуване до Хавай" на Хесус дел Серо (ревю)

От същата "серия" е и "Пътуване с татко" (2016) на Анка Мируна Лазареску - отново за бягството отвъд Желязната завеса и за трагичните последици от връщането пак зад нея.

"Смъртта на Сталин" на Армандо Янучи (ревю)

И дано повече хора осъзнаят, че най-верният сателит на Русия - България, се е ръководила единствено по този модел.

„Бедуин“ -  местен герой обуздава нашата корупция и престъпност

 

Но защо и в „Бард“ редакторката си е гледала работата си през пръсти. 

"Звезден пратеник". Марин Георгиев за Николай Кънчев, за истината

 

Пътят и съдбата на Николай Кънчев са част от пътят и съдбата и на българската поезия от края на 50-те години до 2007, когато той напусна този грешен свят.

„Скъпи другари!“ е един от най-силните и стойностни филми на Кончаловски

 

 

Режисьорът представя максимално обективно и точно трагичните събития от лятото на 1962 г. в Новочеркаск - разстрела на протестиращи работници.