БОРИСЛАВ ГЪРДЕВ

Безспорно той е най-голямото киновеличие на  поколението, родено през 60-те години на миналия век. Олицетворение на екранния герой, наследникът на Харълд Лойд, Кларк Гейбъл и Гари Купър.

Суперзвездата.

Днес едва ли някой предполага, че в живота на Том Круз (роден на  3 юли 1962, Сиракуза, Ню Йорк) е имало и трудни мигове, а и отчаяние.

Че е трябвало да преодолява сериозни говорни дефекти, да се доказва в спорта – повтаря го едно към едно на екрана във „Всички верни ходове”(1983) на Майкъл Чапмън, да преживее развода на родителите си и на 11 години, да поеме отговорността като глава на четиричленна фамилия, да превъзмогне болката от развода с Мими Роджърс и Никол Кидмън и от раздялата с Пенелопe Крус,  докато намери щастието с Кейти Холмс.

До неотдавна – 20 август 2012 година…

Необходима  е финансова обезпеченост, каквато в началото на кариерата му може да предложи само спортът.

Счупването на крак го изважда от състезанията, но го изпраща на училищната театрална сцена в Глен Ридж, Ню Джърси. На нея Круз разбира, че на новото поприще може да се осъществи успешно, особено след овациите, съпътствали представленията на „Момчета и кукли”. Заминава за Ню Йорк, явява се на всевъзможни кастинги, захваща се с всяка попаднала му работа. Само след броени месеци късметът му се усмихва, за да не го изостави и досега.

На 19 години дебютира като Били в мелодрамата на Франко Дзефирели „Безкрайна любов”. На екрана е чаровно – неуверен, но жадно поглъща от опита на колегите си в очакване на звездния миг.

Той настъпва с поканата първо на Харолд Бейкър за ролята на упорития капитан Дейвид Суон  от драмата „Кадети“ (1981) и след това  на Франсис Копола да се включи като Стив Рендъл в груповия младежки портрет на 80-те години на миналия век -„Аутсайдерите”(1983).

От незначителната изява на мръсния побойник с оредели зъби Круз разбира, че има дарба да разсмива публиката.

Идва ред на главната роля – на Джоел Гудсен в „Рискован бизнес”(1984) на Пол Брикман. В тази комедия, гледаща се и досега с интерес, играе стеснителен и леко смахнат юноша от състоятелно и властно семейство, решил да се раздели с девствеността си с помощта на чаровна проститутка (Ребека де Морни), оказала се алчна и покварена жена, заради която младокът се впуска в опасно бизнесначинание.

Пътят към славата минава през приказката на Джим Хенсън и Ридли Скот „Легенда”(1985), уестърна „Млади стрелци”(1988) на Кристофър Кейн,  суперекшъна „Топ гън”(1986) на Тони Скот, в който е пилотният ас Маверик, справил се с опасен съветски изтребител и спечелил сърцето на инструкторката си (Кели Макгилс), спортната драма „Цветът на парите”(1986) на Мартин Скорсезе, където като Винсънт Лаурия се бори с наставника си Еди Фелсън – Пол Нюмън на билярдните маси из цяла Америка, романтичната комедия „Коктейл”(1987) на Роджър Доналдсън, в която е майсторът на коктейлите Брайън Фланегън, а на финала и собственик на бар, за да дойдат парите, славата , очертаният и неизменно защитаван екранен имидж на амбициозен победител, стремящ се към славата и себеутвърждаването си на всяка цена, включително и с риск за своя живот. Такъв е маниакалният автомобилен състезател Коли Трайкъл, държащ да е първенец във всичко („Гръмотевични дни”, 1990, Тони Скот, по негов собствен сценарий), както и преливащият от оптимизъм и героични подвизи ирландски емигрант Джоузеф Донъли в „Далече, далече”(1992) на Рон Хауард.

В тази поредица добавяме спортния мениджър Джери Магуайър от едноименния хит на Камерън Кроу от 1996 г., тайният агент Итън Хънт в най-големия му касов успех – приключенската екшън – сага „Мисията невъзможна”(1996, 2000, 2006, 2011, 2015, 2018), дело на Брайън де Палма, Джон Ву, Дж.Дж.Ейбръмс , Брад Бърд и Кристофър Маккуори, в която той с еднаква лекота прониква в централата на ЦРУ, Ватикана и Кремъл, обремененото от интимните си проблеми юпи Дейвид Аамес във „Ванила скай”(2001) на Камерън Кроу, борецът за справедливост Джон Андертън, възстанал срещу системата за контрол в „Специален доклад” (2002) на Спилбърг и агентът  Рой Милър в  „Истинска измама” (2010) на Джеймс Манголд.

Другото си лице – на клоун и любител на смешните истории -  Круз лансира с охота в комедиите „Остин Пауърс в златния член”(2002) на Джей Роуч и  „Тропическа бура”(2008) на Бен Стилър.

Том Круз  демонстрира завидна класа в най-съкровените си и с вещина осъществени проекти, в които убедително доказва, че е голям актьор с незаменимо водещо място в съвременното американско кино.

Важната стъпка е направена уверено и много сполучливо с образа на бизнесмена Чарли Бабит в „Рейнман”(1988) на Бари Левинсън, където е нахаканият прагматик, отвлякъл брат си – Дъстин Хофман от лудницата, за да получи бащиното наследство, а впоследствие оказал се способен на грижи и обич към него.

Следва ролята на ветерана – инвалид Рон Ковик в „Роден на 4 юли”(1989) на Оливър Стоун, достойна за „Оскар”, отговорна и много изтощителна емоционално, в която разкрива непосредствено и страстно както вътрешната драма на своя герой, така и излизането му от неговото безцелно алкохолизирано живуркане, възраждането и превръщането му в осъзнат активист на пацифисткото движение и емблема на американските демократи.

С тази интерпретация Том Круз се утвърждава като най-талантливия от своето поколение актьори (след него идват Брад Пит, Бен Афлек, Мат Деймън, Райън Гослинг), „олицетворяващо новия мит на американското кино – жизненият, здравомислещ оптимист, който знае не само как се побеждава, но и  не се поколебава да плати цената на успеха.”(Мира Няголова).

Вариации на тази своя водеща тема Круз поднася и в следващите си най-представителни изяви – лейтенант  Даниел Кафи ( „Достойни мъже”, 1992, Роб Райнър), адвокатът Мичъл Макдиър ( „Фирмата”, 1993, Сидни Полак), прелъстителният дявол Лестат, надарен с изкусителен сексапил („Интервю с вампир”, 1994, Нийл Джордан), водещият на психошоуто „Прелъсти и унищожи” Франк Т.Дж.Маки („Магнолия”, 1999, Пол Томас Андерсън), за чиято изява заслужено печели „Златен глобус`99”, комплексираният психически и сексуално д – р Уйлям Харфорд (”Широко затворени очи”, 1999, Станли Кубрик), мисионерът Натан Олгрън („Последният самурай”, 2003, Едуард Зуик), хладнокръвният убиец Винсънт ( „Съучастникът”, 2004, Майкъл Ман), находчивият и смел Рей Фериър („Война на световете”, 2005, Стивън Спилбърг),  сенаторът Джаспър Ървинг ( „Офицери и пешки”, 2007, Робърт Редфорд),  полковник Клаус фон Щауфенберг, ръководителят на атентата срещу Хитлер („Валкирия”, 2008, Брайън Сингър) , звездата Стейси Джакс („Рок завинаги”, 2012, Адам Шанкман) , Джак Ричър от едноименната драма на Кристофър Маккуори (2012) и Едуард Зуик (2016), непоколебимият Кейдж от „На ръба на утрешния ден“(2014) на Дъг Лаймън,  с когото засне и „Бари Сийл : наркотрафикантът“(2017),авантюристът Ник Мортън от „Мумията“ (2017) на Алекс Курцман…

Том Круз постига забележителни резултати не само като водеща звезда и продуцент („Мисията невъзможна”I –VI, „Ванила скай”, „Последният самурай”, „Джак Ричър“).

В далечната 1993 г. дебютира успешно и като режисьор в новелистичния сериал „Паднали ангели” , епизодът „Плашещи рамки” с Бил Ъруин, Питър Галахар и Изабела Роселини, направил по време на излъчването си по БНТ силно впечатление с изящната си визия, свежите актьорски превъплъщения, неконвенционалния сюжет и антиконформисткия си патос.

Днес Том Круз е в групата на звездите от „А” отбора на Холивуд. Всеки негов филм пълни касите, той получава тлъсти хонорари, а за сърдечните му увлечения по Никол Кидман, Пенелопе Крус и Кейти Холмс жълтата преса публикува томове клюки и измислици. Статусът си обаче Круз е завоювал с много труд, упоритост и отговорност към професията.

Затова с пълно право може да заяви, че заработва честно всеки плащан за него долар и че ще остане актуална знаменитост и в обозримото бъдеще, тъй като победителите като него определят правилата на шоу бизнеса и остават в него дотогава, докато сами пожелаят.

Още текстове от Борислав Гърдев ТУК

Добавете коментар


Защитен код
Обнови

  • В ТЪРСЕНЕ НА ИСТИНАТА

    „Невидимата искра на Възраждането“

    Тази книга описва малко известни и изключително любопитни факти, нишката на разказа често минава граници и прескача в различни държави. Имена, известни ни от чуждата литература и история се оказват в неочаквани връзки с българи и няма никакво съмнение, че всички подеми, случили се в Европа и Азия са резонирали силно и у нас.

     
  • КЛАСИКА

    30-те най-добри книги според французите

    Класацията е на френския вестник “Le Monde” от 2013 г. Литературни експерти са селектирали 200 заглавия, а списъкът с първите сто е формиран след избор на десетки хиляди читатели. Представяме ви първите 30.

     
  • ГЕНИЙ

    Що за човек е бил Бетовен?

    Какъв е бил като човек? Защо оглушава и как композира след това? И коя е жената, станала известна като неговата "безсмъртна любима"? Разказваме за великия композитор по повод годишнината от рождението му.

  • ЮБИЛЕЙ

    Препускай, индианецо!

     Гойко Митич на 80.

     

    За нас той беше идол, пример за подражание, олицетворение на Доброто, вечният смел и благороден индиански вожд, готов да воюва със злото в Америка в името на справедливостта и човешката хармония.

     

 „Всяка книга днес трябва да се превърне в куршум.”

Пабло Неруда, чилийски поет, роден преди 116 години

Анкета

Ще купувате ли повече книги, като падне ДДС?

„Толкин” на Дом Карукоски (ревю)

 

Пиршество за почитателите на английското кино.

"Пътуване до Хавай" на Хесус дел Серо (ревю)

От същата "серия" е и "Пътуване с татко" (2016) на Анка Мируна Лазареску - отново за бягството отвъд Желязната завеса и за трагичните последици от връщането пак зад нея.

"Смъртта на Сталин" на Армандо Янучи (ревю)

И дано повече хора осъзнаят, че най-верният сателит на Русия - България, се е ръководила единствено по този модел.

За Дизела и неговата предпоследна крачка

 

Историята на Кирил Николов нагледно доказва в какво се превръщат мечтите, ако ги преследваш упорито и последователно.

„Тялото” – за всеки, който търси доказателство за нашата уязвимост

 

Книгата се чете изключително леко. А това е майсторството: да разкажеш много сложни научни неща, незнайни факти, открития и събития, които изискват сериозно изучаване.

Сериали по време на криза

 

В „Южен вятър 2“ има стабилна „българска връзка“.