Филмът на режисьора Максим Генчев „Дякон Левски“ разбуни духовете, коментира „Дарик радио” след премиерата на дългия 3 часа и 10 минути филм.

След като „Фейсбук” преля от негативни оценки и обидни квалификации за епичната лента и дори се обозначи праправнучка на самия Васил Левски (по-точно на сестра му), самият режисьор Генчев даде интервюта в медиите, в които нападна с квалификации критиците си.

Добрата новина е, че не риалити, а художествен филм предизвика тези масови и силно полярни дебати. А вече мислехме, че няма събитие от сферата на културата, което да събуди заспалите пред телевизорите ни сънародници.

Лошата е, че към филма беше подходено от една примитивна патриотична гледна точка и от авторите, и от част от публиката. Историческата достоверност и психологическата близост до образа, по обща преценка, не са постигнати, а най-вероятно не са и търсени. Левски отново е изобразен като самотен мохикан, изпаднал от нищото – идея няма дори за историческата му съдба на агент на Тайния български централен революционен комитет, базиран в Румъния, за обучението и подготовката, които получава.

Митът за иконата обаче се поддържа и публиката ще хареса това. Така, както се радва на убити заптиета и на звучната псувня на героя спрямо един от тях. Плъзгането по повърхността на патриотарството никога не е донесло успех в изкуството. Въпреки това лентата сигурно ще стане най-гледаната за години напред, тъй като общини и паланки се заеха да я излъчват на зажаднялото за изкуство население. Нищо лошо – стига да не се използва отново за политически цели с оглед предстоящите местни избори и за евтина агитация срещу мюсюлманите.

От „Фейсбук”:

„Току-що се прибирам от премиерата на филма „Дякон Левски“. В изключително редки моменти от живота си нямам думи и този е един от тях. Искам да забравя този филм ИЗЦЯЛО и НАПЪЛНО възможно най-бързо! Въпреки че се съмнявам, че ще ми се получи… Дълбоко съм потресена от тази четиричасова подигравка с Левски, с историята, с българското. На няколко пъти очите ми се пълнеха със сълзи от обида и тъга. Много, много, много съм разочарована. Левски е толкова жив, интересен, вълнуващ образ. Тук беше една мижитурка. Исторически абсолютно недостоверно – поне що се отнася до неговата лична история. Оттам насетне – една мазня откъм исторически фигури, събития и т.н. Кинематографски – няма да коментирам, щото това не ми е работа, ама МНООООООООООООГО не ми хареса. Не знам! АБСУРДНО! Е, музиката беше хубава…“!“.
Христина Богданова, праправнучка на сестрата на Левски

„След 3 часа и 40 минути филм, от които един час поне е на бавен каданс, осанката ми е добила формата на стол от зала 1 на НДК! Все пак режисьорът сложи микрофони на сцената, помислих си да остана, за да чуя дали ще се извини, а той каза „от уважение към екипа, ще изчакаме да минат надписите, преди да говори, който и да било“! Усетих, че все още имам чувствителност в пръстите на краката и си тръгнах… Мил ЕКИП, извинете! ….. Не, не, не, не мога да заспя, тревожни мисли бушуват в главата ми!!! Вие нищо не знаете, бе, цялата зала пляскаше, като уби първия турчин!!!! Но най-трогващо беше, когато го водеха с една каруца към бесилото и едно заптие му каза, „ако не издържиш до там, дерета по пътя много“ и тогава дякон Игнатий му каза „Да ти …. майката“!!!!!!!!!!!!!!!!!!! ЗАЛАТА ИЗБУХНА в аплодисменти!!!!! Вярно, в 3 часа и 40 минути не намери място да каже „Ако спечеля, печеля за цял народ, ако загубя, губя само себе си“!!!! Но „ДА ти …. майката“ от устата на Апостола…….. ей тая реплика отекна във вечността!!!! Представям си новите банкноти от 75 лева с лика на Апостола и под него „да ти …. майката – В. Левский“!!!! Настръхнах!!!!
Георги Иванов, сценарист

Екипът

„Каузата е да си припомним, че сме българи, да си припомним кой е Левски, защото забравихме да се гордеем.“
Веселин Плачков, изпълнител на главната роля

„Ние сме пред една голяма буря. С този филм искаме да обострим усещането на българина за тази невъзможност повече така да се живурка, време е да се живее. „Дякон Левски“ до месец ще удари по рейтинг най-добрия български филм досега „Мисия Лондон“. Аз не искам някой да ме хвали и да ми се радва, аз искам всеки българин да се сети за Левски.“
Максим Генчев, режисьор

Добавете коментар


Защитен код
Обнови

  • 10 НОЕМВРИ

    Живков насърчаваше и глупостта, и мързела

    Днес е 10 ноември - денят, който свързваме с началото на т.нар. преход. И с края на Живков. Но 28 години по-късно България все още е белязана от манталитета и съмнителните ценности на този човек, пише Александър Андреев.

  • ОТКЪС

    Едуардо Хауреги - „Разговори с моята котка“

    "Любовта е най-важна. Не говоря за романтичната любов, а за изкуството да обичаме. Да даваме на света това, което носим в себе си, творческия си потенциал, живия си дух", казва авторът на книгата.

„Когато красива жена се появи на вратата, здравият разум излиза през прозореца.“

Маргарет Атууд, канадска писателка, родена на 18 ноември преди 78 години

Анкета

Харесвате ли книгите на Дан Браун и филмите по тях?

"Първичното чувство за невинност" от Дана Григорча (ревю)

Дана Григорча има неоспорим талант да разказва истории, очевидно знае стотици, и то автентични, и ги разказва с носталгия, която българите отлично познаваме. 

"Виктория и Абдул" на Стивън Фриърс (ревю)

Джуди Денч изнася филма на раменете си. Всеки неин едър план е уникален - тази актриса владее всяко мускулче на лицето си, тя може да играе дори само с очи, само с бръчките си дори.

"От Калифорния до Стълпище – историята на един емигрант" от Любен Рабчев (ревю)

На места нешлифована, историята печели с ясните си послания и с неуморимото желание на автора да предизвика апатичните българи, оставили се да ги носи течението.

Смъртта е само друга реалност - Рената Литвинова на 50

В своята кариера Рената Литвинова се е снимала в 34 филма, режисирала е игрални и музикални продукции (за певицата Земфира),  има 14 киносценария, озвучавала е роли, била е също и продуцент. 

„Възвишение“ на Виктор Божинов

Филмът му ще постигне завиден успех, ще вкара обратно в салоните българската публика.

"Възвишение" е добър филм

Екранизацията запазва духа на романа на Милен Русков.